
Az amúgy nyugalmas városkában, a kaliforniai Carmelben kiadós embertömeg hömpölygött több mint kétszáz automobilklasszikus között. Délidõben még többen jelentek meg a Tour d'Elegance elnevezésû oldtimer mustrán, amely a Monterey-félszigetet járja körbe. A Merlot étterem elõtt különösen nagy volt a zsúfoltság, gyerekeket emeltek a magasba, mobilkészülékekkel készítettek felvételeket. A kíváncsiság oka azonban az óriási tömegben alig látszott, csak a szürke színû borítás egy-egy darabkája villant fel néha, illetve az Atlantic védjegyévé vált "alumíniumvarrás".
A Carmelben felvonultatott Bugattiból mindössze négy darab gördült le a gyártósorról, ebbõl kettõ õrzi eredeti állapotát. Az egyik példány - az 57 591-es alvázszámú - Ralph Lauren divatcézár birtokában van. A másik az, amelyik a közelmúltban - írd és mondd - 30 millió dollárért cserélt gazdát. Eladásáról még a Wall Street Journal is tudósított. "Az 57 374-es alvázszámot viselõ ritkaságot az autó tulajdonosának, Peter Williamson orvosnak az örökösei értékesítették" - tárta fel a Frankfurter Allgemeine Zeitung címû német napilap.
Bugatti-sorsok
Williamson évtizedekig volt büszke tulajdonosa a jármûnek. Megszállott Bugatti-gyûjtõ volt. Az autó új tulajdonosa sem most vágott bele az oldtimerek gyûjtésébe, a kaliforniai Peter Mullin már 150 antik darab gazdája, négykerekûinek saját múzeumot is építtetett.
A 30 millió dollárt érõ Atlanticra Williamson 1971-ben 59 ezer dollárért tett szert Beverly Hillsben. Az Atlantic modellek közül ez volt az elsõ, 1936-ban Victor Rotschild bankárnak szerelték össze.
A harmadikként készült modell eltûnt a II. világháború õrületében, a negyedik azonban nemrég hirtelen felbukkant. Az 57 473-as alvázszámú autót 1937-ben a francia Jacques Holzschucknak gyártották. A férfi eladta az autót, egy bizonyos René Chatard vette meg, aki 1955-ben barátnõje társaságában utazva végzetes balesetet szenvedett a Bugattival egy vasúti átjáróban. A francia vasúttársaság hosszú ideig elzárva tartotta a roncsokat, míg egy gyûjtõ - André Berson - szert tett a totálkáros Atlanticra, és 80 százalékban új alkatrészekbõl ismét összerakta a modellt. Ez az autó is bemutatkozott Kaliforniában, ám szakértõk vitáznak arról, vajon a negyedik Atlantic eredetinek tekinthetõ-e.
Lélegzetelállító stílus
A Bugatti elsõ nagy dobása a Type 35-ös modell volt, ezt 1925 és 1934 között gyártották, több mint kétezer alkalommal arattak vele gyõzelmet a versenypályákon. A siker ellenére a Bugatti az 1930-as évek elejétõl mind sporteredményeiben, mind pedig anyagi helyzetét tekintve lejtmenetbe került. A birodalom atyja, Ettore Bugatti ekkor már Párizs környéki ermenonville-i kastélyába vonult vissza, az üzletet pedig fiára, Jeanra bízta.
Az ifjabb Bugatti - apja tudta nélkül - egy szenzációs modellt fejlesztett ki, a Type 57-est, amely 1933-ban Párizsban debütált. Ettore Bugatti dühében Molsheimben készült Buicknak nevezte a jármûvet, minden bosszúsága ellenére azonban épp ez a széria biztosította a gyár túlélését. Az 57-es típusból 709 darab készült, ebbõl 43 a különösen nagyra értékelt 57 s és SC volt.
Ezt a modellt a cég versenyautónak is szánta, manapság GT-nek neveznék. A karosszéria áramvonalas volt, ezért az Aero, majd késõbb az Atlantic nevet kapta. Az elnevezés a Jean Bugatti által nagyra tartott Jean Mermoz repülõpilóta emlékét volt hivatott õrizni. Mermoz 1936-ban az Atlanti-óceán déli részén tûnt el nyomtalanul.
Az 57-es négy formában volt elérhetõ, Galibier (négyajtós limuzin), Stelvio (cabrio), Ventoux (kétajtós) és Atalante, vagyis Atlantic (coupé) kivitelezésben. A leghíresebb változat mindig is az Atlantic volt, annak ellenére is, hogy a 200 kilométer per órás végsebességû autót soha nem próbálták ki versenyen. Stílusa lélegzetelállító, még ma is - vélekednek a rajongók. A motorház szokatlanul hosszúra nyúlik, az autót ovális és kerek formák díszítik. Az Atlantic immár "dacos", feltûnést keltõ klasszikus, ráadásul a legdrágább is.