2025.03.12. - Gergely

Ford B-Max - tetõoszlop nélkül

Ford B-Max - tetõoszlop nélkül
A B-Max a kategória egyik legerõsebb versenyzõje, tolóajtóval, középsõ tetõoszlop nélkül praktikusabb, mint bármelyik vetélytársa. A mini-egyterûek piaca még a benépesülésnél tart: sok gyártó csak mostanság fedezte fel a kategóriát magának. Eddig azonban csak az Opel próbált valami eredetivel elõállni, de a Meriva szembe nyíló ajtómegoldása nem tûnik különösen hasznosnak így, hogy a B oszlop bent maradt. A Ford azonban húzott egy merészet: a Genfben 2011-ben bemutatkozott B-Max, amely a Fiesta alapjaira épül, középsõ oszlop nélkül készül, hátul pedig tolóajtókat kapott, így egyetlen hatalmas nyílás hozható létre az autó oldalán.
Ilyet eddig a japán csodabogáron, az elsõ generációs Nissan Prairie-n kívül csak tanulmányautókon láttunk, és hasonlót, szemben nyíló ajtókkal is csak méregdrága luxusautókon. A megoldás persze nem kockázatmentes: a tetõoszlop általában fontos része a karosszéria merevségét adó struktúrának, így a Ford mérnökeinek nyilván másutt kellett komoly merevítéseket beépíteni, és még így sem biztos, hogy meg tudták akadályozni, hogy az autó érezhetõen csavarodjon.

A típus másik újdonsága a motorpalettán keresendõ: egy új, ezres, háromhengeres turbómotort vezetnek be, amely a stop-start rendszerrel együtt alacsony fogyasztást ígér elfogadható teljesítmény mellett. Ez késõbb persze más Ford modellekben is megjelenhet, de ez az elsõ olyan modell, ahol használni kezdik majd.

A mini-egyterû mindössze 11 centivel hosszabb és ugyanennyivel magasabb, mint a Fiesta, de az eddig közzétett adatok elég ígéretesek, már ami a B-Max térkihasználását illeti. A belsõ tér 1,5 méter széles, és akár 2,35 méter hosszú tárgyakat is befogadhat, persze lehajtott ülésekkel. Az adatok egyelõre nem teszik lehetõvé, hogy a Ford egyterûjét összehasonlítsuk a konkurenciával, de az alapján, amit eddig tudunk róla, akár a márka egyik legsikeresebb modellje lehet belõle./totalcar.hu/