2024.03.29. - Auguszta

Audi A8 Hybrid - 40 százalékkal könnyebb karosszériárával

Audi A8 Hybrid - 40 százalékkal könnyebb karosszériárával
Az Audi A8 Hybrid beéri átlagosan 6,4 liter benzinnel 100 kilométeren. Úgy látszik, a négykarikásokat nem érdekli a hengerek száma, mert hiszik, hogy "a haladás technikája" gyõzedelmeskedik a sznobizmus felett.

A szimplán csak A8 Hybrid néven futó modell külsõségeiben ugyanolyan szerény, mint konkurensei, azaz nincsenek rajta figyelemfelkeltõ faksznik, csak a hátfalon, valamint az utastérben diszkréten elhelyezett „hybrid” feliratok, és néhány apróság – ilyen a szériában 18, opcionálisan 19 colos, tízküllõs, turbinalapát mintázatú könnyûfém felni, valamint a csak ehhez a modellhez kérhetõ Arctic ezüst metálfényezés.
Az autó alapfelszerelésének része a háromzónás légkondicionáló, a LED fényszóró, valamint a professzionális hifik közül a BOSE rendszere. Az Audi rendkívül büszke az ASF (Audi Space Frame) technológiával teljes egészében alumíniumból készülõ, a hagyományos megoldásnál mintegy 40 százalékkal könnyebb karosszériára, amelynél csak a B oszlop nagy szilárdságú, úgynevezett formakeményített acél. Mivel a gazdaságosságban az autó önsúlya kiemelten fontos szerepet kap, az A8 Hybrid esetében duplán kamatozik a gyár könnyûfémekkel szerzett tapasztalata, amiért a hajtásláncnak nem kell plusz mázsákat feleslegesen mozgatni.

A hatalmas gépházban szerénykedõ, közvetlen befecskendezéses 2.0 TFSI turbómotor tucatnyi, a Volkswagen csoportba tartozó modellben feltûnt már. A néhány részletében azért a körülményekhez igazított, 211 lóerõs, négyhengeres gép 350 Nm forgatónyomatékot szolgáltat 1500-4200 1/min fordulatszám között, ami már önmagában is elegendõnek tûnne, de ez csak a kezdet.

A vízhûtéses villanymotor 40 kW, azaz 54 lóerõnyi teljesítményt és 210 Newtonméteres forgatónyomatékot jelent pluszban, így az A8 Hybrid rendszerteljesítménye elérheti a 245 lóerõt, maximális nyomatéka pedig a 480 Nm-t. Mûszaki érdekesség, hogy a párhuzamos gerjesztésû szinkronmotor a nyolcfokozatú automata sebességváltó elõtt, a hidraulikus nyomatékváltó helyén mûködik. A villany- és a benzinmotor közötti kapcsolatot olajfürdõben futó lamellás tengelykapcsoló biztosítja, amelyet a gyári mérnökök szerint minden menethelyzetben különösen pontos és lágy mûködés jellemez.

Ezen képességek ismeretében már korán sem tûnik túlzásnak az Audi kijelentése, miszerint a hibrid A8 hathengeres modellekre jellemzõ tulajdonságokkal bír, miközben üzemeltetése a négyhengeresek szintjén marad. Számokkal érzékeltetve, 0-100-ra 7,7 másodperc alatt gyorsul a hibrid ingolstadti zászlóshajó, végsebessége 235 km/h, átlagfogyasztása 6,4 l/100 km, míg szén-dioxid kibocsátása 148 g/km – a rend kedvéért tegyük hozzá, ezek elõzetes információk.

Hogy az Audi A8 Hybrid nem álruhás járulékvadász, bizonyítja, hogy akár 100 km/órás tempóig tud tisztán villanyüzemmel gyorsítani, és a 36,7 kilogrammos, 1,3 kWh kapacitású, speciálisan hûtött lítium-ion akkumulátorokban van annyi szufla, hogy tartós 60 km/órás sebességgel haladva 3 kilométeres távolságot lehessen megtenni emisszió-mentesen.
Hûtésként az ütközésbiztonság szempontjából védett telepekre vagy ventilátor fúj levegõt az utastér felõl, vagy a légkondicionálóhoz tartozó körrõl érkezik a hûvösség. A vezetõ háromféle menetprogram közül választhat, az EV az elektromos hajtást helyezi elõtérbe, a D a leggazdaságosabb módon veszi igénybe mindkét erõforrást, míg az S kifejezetten sportos karakterisztikáért mindkét motorból a legtöbbet igyekszik kihozni. A hajtásrendszer ötféle üzemállapotban dolgozhat: szimplán a benzinmotorral, szimplán a villanymotorral, valamint hibridüzemben, amelyeket a fékezési fázisok alatt energia-visszatáplálás (rekuperáció) és úgynevezett „boost” üzemmód egészít ki. Az egyes mûködési módokról a mûszerfali kijelzõ tájékoztatja a vezetõt. /autonavigator.hu/