2024.11.21. - Olivér

Változik a KRESZ! Pontosítják a gyalogátkelõkhöz kapcsolódó részt!

Változik a KRESZ! Pontosítják a gyalogátkelõkhöz kapcsolódó részt!
Pontosítják a KRESZ gyalogátkelõkhöz kapcsolódó részét. Kötelezõ lesz megállnia az autósnak, ha a gyalogos jelzi áthaladási szándékát.

További újdonság lehet, hogy a jövõben a rendõr nem kérhetné az izzókészletet.

"Kötelezõ lesz az autósoknak a zebránál megállni, ha a gyalogos jelzi áthaladási szándékát az úton" - többek között ez a KRESZ-módosítási javaslat is szerepelt a közlekedési kerekasztal ülésén tudatta közleményében Kondorosi Ferenc, az Új rend és szabadság program kormánybiztosa.
Mindez azért érdekes, mert jelenleg is ez a szabály. Legföljebb nem szereztek érvényt neki. "A kijelölt gyalogos-átkelõhelyen áthaladó gyalogosnak a jármûvekkel szemben elsõbbsége van...illetve ... Kijelölt gyalogosátkelõhelyen a jármûvel a gyalogosnak elsõbbséget kell adni.....

Azt a helyet, ahol a gyalogosnak elsõbbsége van, jármûvel csak fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel szabad megközelíteni úgy, hogy a vezetõ elsõbbségadási kötelezettségének - a szükséghez képest megállással is - eleget tudjon tenni, és e kötelezettségének teljesítése tekintetében a gyalogosokat a jármû sebességével ne tévessze meg.....

A gyalogos az úttestre akkor léphet, ha meggyõzõdött annak veszélytelenségérõl. Az úttestre váratlanul nem léphet, köteles az úttesten késedelem nélkül átmenni és tartózkodni minden olyan magatartástól, amely a jármûvek vezetõit megzavarhatja vagy megtévesztheti" - írja a KRESZ.

Elég egyértelmû!

Vagyis ezúttal arra lehet számítani, hogy szó szerint belekerül a KRESZ-be, hogy az elsõbbséget úgy kell megadni a zebránál várakozó gyalogosnak, hogy megáll az úton haladó jármû, azaz nem gázolja el az átkelõn. További újdonság lehet kötelezõ sebességkorlátozás bevezetése a zebrák elõtt.

Kondorosi Ferenc tájékoztatása szerint a hétfõi ülésen a közlekedési jogalkotás és jogalkalmazás problémáiról, a lehetséges megoldási javaslatokról tárgyaltak az érintett tárcák mellett az ORFK, a Nemzeti Közlekedési Hatóság, a Magyar Közút Kht., valamint a Közlekedéstudományi Intézet szakemberei.

A zebrákra vonatkozó elõírások mellett a hatóságok dolgoznak az elõéleti pontrendszer felülvizsgálatán, illetve a kezdõ jogosítvány bevezetésén is. Megvitatták az ún. "kint felejtett" közlekedési táblák ügyét is, és egyetértettek abban, hogy a kötelezõ ellenõrzést gyakoribbá kellene tenni.

A szakemberek szerint felül kellene vizsgálni a gépjármûvek kötelezõ tartozékaira (az izzókészletre és a mentõdobozra) vonatkozó, "mára életszerûtlenné vált" szabályozást is. Manapság sok jármûben elég körülményes az út mellett izzót cserélni. Így elképzelhetõ, hogy eltûnik a kötelezõ tartozékok listájáról.