2024.11.21. - Olivér

Szigorodik a gépjármûvezetõk képzése

Szigorodik a gépjármûvezetõk képzése
L-betû a brit autókon

A közlekedésrendészeti szabályok megszigorítását nemcsak Magyarországon indokolják a közúti balesetek számának csökkentésére irányuló törekvésekkel. Nagy-Britanniában például a jármûvezetõi engedélyhez való jutás feltételeit tették keményebbé, mind a tanuló vezetõk, mind pedig az oktatók számára.
L-betût kell rögzíteni a tanuló, vagy gyakorló vezetõ autójára az Egyesült Királyságban. (Az L az angol learner=tanuló szóra utal, amire nálunk a T). A még gyakorlatlanok által elkövetett balesetek szaporodása miatt ez évtõl ott jelentõsen megszigorították a gépjármûvezetõi engedélyhez, s utána az L-betû levételéhez szükséges képzést és vizsgát.

Az oktatást vagy hivatásosok, vagy legalább három éve hibátlanul vezetõ rokonok, ismerõsök végezhetik. A tanulást csak a 17. életévét már betöltöttek kezdhetik el, s alapkövetelmény az írni, olvasni, számolni tudás is. A korhatár 18 évre emelése is szóba került, a korábbi gyakorlatban ugyanis az akkori 17 éves korhatárt sokan úgy értelmezték, hogy az adott születésnapon már vizsgaképes is az elõre fölkészített gyermek.

Az oktatónak (tízbõl kilenc a hivatásos) elõször meg kell ismertetnie a tanulóval az oktatás rendjét tartalmazó hivatalos kiadványt. Az oktatásról hivatalos naplót kell vezetni, bejegyezve az oktatások idejét, helyét, tartamát, jellegét (elméleti, esõben vezetés, parkolás stb.). A kurzus befejezése után az oktatónak ki kell állítania egy, a növendéke vizsgára felkészítettségét igazoló bizonyítványt.

A vizsga négy részbõl áll.

Az elsõ, elméleti próbatételen jó válaszokat kell adni egy számítógép képernyõjén megjeleníthetõ tesztkérdés sorra. Az eddigi 50 kérdést most 35-re csökkentették, a vizsgaidõ továbbra is 30 perc.

A másodikban - ugyancsak képernyõ elõtt és félóra alatt - 10-20 animált, megjelenített eseményre (például a keresztezõdésben a vezetõ kocsija elõtt szabálytalanul keresztbehajtó jármûre) reagálásból vizsgázik a jelölt, többnyire szimulátor segítségével.

A harmadik vizsgafeladat már gyakorlati és lakott területen 15-20 percig tarthat. A vizsgáztató figyeli az indulás elõkészítését, a jelölt célszerû körbetekintéseit. Elvégzendõ többek között a megfordulás, az Y-os fordulás, sorban a többiek közé hátramenetben beparkolás, ferde parkolósávba be- majd onnan kihajtás és a vészfékezés.

A negyedik próba egyórás. A feladat: közúton vezetés során adott célhoz való eljutás. A vizsgáztató ezalatt csak esetleges vészhelyzetben avatkozhat közbe, szavakkal sem segíthet. (Persze fék az õ ülése elõtt is be van szerelve). A vizsgabiztosok jóindulatának elnyerését célzó "juttatásokat" szigorúan megtorolják, akár a hivatásosok engedélyének bevonásával is.

Az AA (Automobil Association, a Magyar Autóklub angol megfelelõje) szóvivõje, Jim Fitzpatrick szerint a felkészítés átlagosan 52 órát igényel. Való igaz, hogy sokba kerül, de a ráfordítással elérhetõ, hogy a kezdõk által okozott balesetek száma jelentõsen csökkenjen.

Évente 750 ezren tanulnak Angliában kocsit vezetni és csak 44 százalékuk vizsgázik már elsõre sikeresen. De az L-betût a vizsgázottaknak is további fél évig az általuk vezetett kocsin kell tartani, s ajánlják nekik, hogy az elsõ hónapokban éjjel, vagy nagyon rossz idõben ne vezessenek, s mellõzzék az ott megengedett minimális alkoholfogyasztást is.