rss
  • Januári KRESZ-módosítások – kerékpárosok és motorosok

  • Share on Tumblr

    A kormány 2009. november végén fogadta el a KRESZ módosítását. 2010. január elsejével több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai.

    A módosítás alapvetõ célja a védtelen közlekedõk, gyalogosok és kerékpárosok védelme. A közlekedési minisztérium háromrészes sorozatban tekinti át a fontosabb változásokat. A második közlemény a kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érintõ újdonságokat összegzi.

    A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. A kerékpárosoknak a továbbiakban nem kötelezõ a lassú jármûvekhez (kézi kocsikhoz, szénásszekerekhez) hasonlóan közvetlenül az útpadka mellett haladniuk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az úttest közepén kerekezhetnének, az általános jobbra tartási kötelezettség változatlanul érvényes rájuk is. A fõútvonalak és lakott területen kívüli útszakaszok esetében pedig ezt az elvárást a módosítás külön pontban nyomatékosítja, erõsíti meg.

    Enyhülnek az egyirányú utcák ellenkezõ irányú használatának feltételei. A kerékpárosok eddig is behajthattak az egyirányú utcákba ellenkezõ irányból két feltétel egyidejû fennállása esetén. Ehhez a lehetõséget kiegészítõ táblával kellett jelezni, és az utcában kerékpársávnak is kellett lennie. A módosítás utóbbit enyhíti annyiban, hogy kijelölt kerékpársáv hiányában is közlekedhet így a kerékpáros az úttest jobb széléhez húzódva. Az egyirányú utcákban két gépkocsi nem fér ugyan el egymás mellett, de egy gépkocsi és egy kerékpár igen. A változtatással megoldható, hogy a kerékpárosok kerékpársáv hiányában se kényszerüljenek indokolatlan kerülõkre. Az olyan keresztezõdések elõtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából - az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedõ - kerékpáros hajthat ki, a közútkezelõ köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztetõ jelzõtáblát is kihelyezni.

    A kerékpárosok a továbbiakban az álló jármûvek mellett elõre sorolhatnak. A forgalmi okokból, pl. a piros lámpánál álló jármûvek mellett jobbról haladhatnak elõre. Ez akkor lehetséges, ha elegendõ hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelzõ jármûveket. Így elkerülhetõ, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak. A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok nem csupán az egyéb jármûvek mellett, hanem akár közöttük is elõre gurulhatnak.

    Megengedõbb sávhasználat a motorkerékpárosoknak. A módosítás minden forgalmi sáv használatát lehetõvé teszi a motorkerékpárok számára a három vagy több sávos utakon. Eddig ezekre a balra bekanyarodás esetét kivéve csak személygépkocsik hajthattak rá. A módosítás a kétkerekû motorkerékpárok és kétkerekû segédmotoros kerékpárok számára megengedi az autóbuszsáv használatát. Ezek a jármûvek a jelentõs sebességkülönbség miatt nem lassítják a buszközlekedést.

    A módosítás bevezeti a kerékpáros nyom és nyitott kerékpársáv fogalmait. A meghatározott burkolati jellel jelölt kerékpáros nyom a kerékpárosok részére az úttesten történõ haladásra ajánlott útfelület. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. A nyitott kerékpársáv az úttesten útburkolati jellel kijelölt kerékpár és az egymás mellett történõ elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében más jármû egyirányú közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Kiborította Franciaországot az elektromos Renault

    Nem tetszik a franciáknak, hogy a Renault Zoe néven szeretné piacra dobni új elektromos kisautóját, valóságos ellenállási mozgalom indult az elnevezés megváltoztatására. Nem meglepõ módon olyan családok tiltakoznak, amelyeknek van Zoe nevû tagjuk, de az ellenállók között olyan friss szülõk is vannak, akik éppen így szeretnék elnevezni lányukat.

  • Rajtra váró hókotrók

    Bár a tél egyelõre várat magára, az Állami Autópálya Kezelõ Zrt. és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. már felkészült a nagyobb havazásokra, fagyokra: készenlétbe helyezték a szóró és kotró gépeket.

  • A jelzálog bekerül a forgalmiba

    A gépjármûvek zálogjogi nyilvántartása nem tartalmazza az autók rendszámát vagy az alvázszámát.

    Õsszel a kormány és a parlament elé kerül az autók zálogjogi nyilvántartásának megváltozását célzó javaslat - errõl állapodott meg a Magyar Lízingszövetség, az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium, valamint az Országos Közjegyzõi Kamara - írja a Magyar Nemzet.

  • 327,2 km/órás sebességgel száguldoztak egy biógázas Audi A4-sel

    A németországi Hohenester tuningcég kezelésbe vett egy elõzõ generációs Audi A4-est, melyet biogázüzemûre alakítottak át és jelentõsen izmosabbá tettek annak érdekében, hogy megfuthassák a biogáz-hajtású autók sebességrekordját.

  • Biztonságosabb közlekedést szeretne az Európai Bizottság

    Új berendezésekkel növelné a közúti közlekedés biztonságát az Európai Bizottság. A tervek szerint 2011-tõl kötelezõvé tennék a nappali világítás használatát az autókon, ehhez speciális, enyhébb fényû lámpákat szerelnének a jármûvekbe. Emellett automatikus segélyhívót, és elektronikus menetstabilizálót szerelnének valamennyi gépkocsiba. Utóbbiról a héten tartottak részletes ismertetést az Európai Parlamentben.

  • Visszaesett az óriásterepjárók és limuzinok vásárlása az USA-ban

    Komoly hatása van a benzinárak emelkedésének az Egyesült Államokban is. Visszaestek az óriási terepjárók és benzinzabáló limuzinok eladásai, helyettük inkább kisautókat és hibrideket keresnek az amerikai polgárok.

    Ezen kívül közel 30 milliárd mérfölddel kevesebbet autóztak 2007 novembere és 2008 áprilisa között, mint 2006-2007 hasonló idõszakában.

  • Problémák a Jaguar újabb modelljénél!

    Az autók megbízhatóságával is foglalkozó amerikai cég, a True Delta legújabb kimutatása alapján komoly megbízhatósági problémák vannak a Jaguar legújabb, és igen sikeres modelljével, az XF-fel.

    Mivel a modellt csak tavaly kezdték forgalmazni, ez az elsõ nyilvános statisztika az autóról, és korántsem fest jó képet az autóról. A jelentés szerint a konkurens 5-ös BMW-hez, E osztályú Mercedeshez, de még a szintén nem túl fényes adatokat produkáló Cadillac CTS-hez képest is igen sokat kell a tulajdonosoknak szervizbe hordani a nagymacskát.

  • Tüntetések késleltethetik a világ legolcsóbb autója gyártásának megkezdését

    Kalkutta - Az indiai Tata Motors tulajdonosa, Ratan Tata bejelentése szerint autógyára elköltözik Nyugat-Bengálból, ha folytatódik a helyi farmerek heves tiltakozássorozata. A dolgozói testi épségét és gyára berendezését egyaránt féltõ iparmágnás szerint az összecsapások nagyon rosszat tesznek India mint "fejlõdõ ipari központ" imázsának.

  • Ötüléses lehet a Volkswagen Passat CC

    Nem aratott osztatlan sikert a vásárlók körében a négyüléses Volkswagen Passat CC, ezentúl hagyományos hátsó üléspaddal is elérhetõ lesz.

  • A legértékállóbb autók rangsora

    Az autóvásárlók elsõsorban a minõségre fektetik a hangsúlyt, és másodsorban a márkára. Ha azonban az egyes modelleket összehasonlítjuk, a kisautók értékállóbbaknak bizonyulnak a használtautó-piacon, mint a nagyobb kategóriák. Ez a legszembetûnõbb eredménye az ADAC német autóklub legfrissebb, az autók értékállóságát kutató felmérésében. A legnagyobb európai autópiacról számos felmérés születik. Mi ezúttal a német autóklub 2009-es AutoMarxX vevõelégedettségi listáiból válogattunk.

  • A rekord döntésre készült a gõzhajtású autó

    Bõ két éve hallottunk elõször a BSCC csapat rekorddöntési szándékáról, de akkor még csak tervrajzokon létezett a jármûvük.

    Azóta sikerült kerékre állítani a fura szerkezetet, amely inkább valami partra vetett mini-tengeralattjáróra emlékeztet, mint autóra. A jármû nagyjából három tonnát nyom és a hossza 7,88 méter, viszont csupán egy személyes.

  • Robotok parkolják az autókat Budapesten

    Robotok parkolják az autókat Budapesten. Átadták a belvárosában Európa elsõ robottechnológiával mûködõ parkolóházát. A rendszer mûködtetéséhez emberi erõforrást nem igényel, teljesen automatikus.

    A méhkasra hasonlító épület tíz szintjére Koreában gyártott robotok pakolják be az autókat. Az épületben összesen 340 gépjármû fér el és az üzemeltetõ társaság szerint legfeljebb harminc másodperc lesz egy autó ki és beparkolása.

  • Csak hat autómárka élheti túl a pénuügyi válságot!

    Borúsan látják a jövõt az autóipari elemzõk és szakemberek, hiszen többségük szerint sok autógyártó önállósága szûnhet meg a gyûrûzõ válság és az azt követõ recesszió miatt. A Fiat fõnöke szerint például csupán hat gyártó élheti túl a pénzügyi kataklizmát.

    Komoly leépítések, csõd közeli helyzet, kényszerleállások és komoly, 15-30%-os keresletcsökkenés - bizony nem éppen rózsás az autógyártók helyzete, hiszen a pénzügyi szektor után láthatóan az autóipart rázta meg leginkább a világméretû válság. Így gondolja ezt Sergio Marchionne, a Fiat elnöke is, aki egészen odáig megy, hogy jóslata szerint csupán hat autógyártó élheti túl a kritikus 24 hónapot, a többit felvásárolhatja a hat legsikeresebb és legerõsebb gyártó.

  • A Mercedes megvette a Kecskemét melletti területet

    Mától a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-é az a Kecskemét melletti 441 hektáros telek, amelyen a cég hamarosan új gyárát építi fel. A 8,9 milliárdos szerzõdést a gyár leendõ igazgatója, Michael Friess írta alá.

    Kecskemét a korábban 170 parcellából álló terület megvásárlását kötvényekbõl finanszírozta, és most adta tovább a január 20-ra kialakult, és földhivatali nyilvántartásba vett telket.

  • A BMW új márkát alapít!

    A BMW már gõzerõvel dolgozik teljesen elektromos modelljein, amelyek a bajor gyártó szerint elsõsorban városi közlekedésre lesznek alkalmasak.

    A Project i néven futó program egy új fázisba lépett, és a németek már arról is döntöttek, hogy egy új márkanév alatt kívánják majd bevezetni a modelleket, így a jelenleg háromtagú BMW Csoport (BMW, Rolls-Royce és MINI) egy negyedik márkával bõvül majd.