rss
  • Januári KRESZ-módosítások – kerékpárosok és motorosok

  • Share on Tumblr

    A kormány 2009. november végén fogadta el a KRESZ módosítását. 2010. január elsejével több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai.

    A módosítás alapvetõ célja a védtelen közlekedõk, gyalogosok és kerékpárosok védelme. A közlekedési minisztérium háromrészes sorozatban tekinti át a fontosabb változásokat. A második közlemény a kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érintõ újdonságokat összegzi.

    A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. A kerékpárosoknak a továbbiakban nem kötelezõ a lassú jármûvekhez (kézi kocsikhoz, szénásszekerekhez) hasonlóan közvetlenül az útpadka mellett haladniuk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az úttest közepén kerekezhetnének, az általános jobbra tartási kötelezettség változatlanul érvényes rájuk is. A fõútvonalak és lakott területen kívüli útszakaszok esetében pedig ezt az elvárást a módosítás külön pontban nyomatékosítja, erõsíti meg.

    Enyhülnek az egyirányú utcák ellenkezõ irányú használatának feltételei. A kerékpárosok eddig is behajthattak az egyirányú utcákba ellenkezõ irányból két feltétel egyidejû fennállása esetén. Ehhez a lehetõséget kiegészítõ táblával kellett jelezni, és az utcában kerékpársávnak is kellett lennie. A módosítás utóbbit enyhíti annyiban, hogy kijelölt kerékpársáv hiányában is közlekedhet így a kerékpáros az úttest jobb széléhez húzódva. Az egyirányú utcákban két gépkocsi nem fér ugyan el egymás mellett, de egy gépkocsi és egy kerékpár igen. A változtatással megoldható, hogy a kerékpárosok kerékpársáv hiányában se kényszerüljenek indokolatlan kerülõkre. Az olyan keresztezõdések elõtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából - az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedõ - kerékpáros hajthat ki, a közútkezelõ köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztetõ jelzõtáblát is kihelyezni.

    A kerékpárosok a továbbiakban az álló jármûvek mellett elõre sorolhatnak. A forgalmi okokból, pl. a piros lámpánál álló jármûvek mellett jobbról haladhatnak elõre. Ez akkor lehetséges, ha elegendõ hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelzõ jármûveket. Így elkerülhetõ, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak. A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok nem csupán az egyéb jármûvek mellett, hanem akár közöttük is elõre gurulhatnak.

    Megengedõbb sávhasználat a motorkerékpárosoknak. A módosítás minden forgalmi sáv használatát lehetõvé teszi a motorkerékpárok számára a három vagy több sávos utakon. Eddig ezekre a balra bekanyarodás esetét kivéve csak személygépkocsik hajthattak rá. A módosítás a kétkerekû motorkerékpárok és kétkerekû segédmotoros kerékpárok számára megengedi az autóbuszsáv használatát. Ezek a jármûvek a jelentõs sebességkülönbség miatt nem lassítják a buszközlekedést.

    A módosítás bevezeti a kerékpáros nyom és nyitott kerékpársáv fogalmait. A meghatározott burkolati jellel jelölt kerékpáros nyom a kerékpárosok részére az úttesten történõ haladásra ajánlott útfelület. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. A nyitott kerékpársáv az úttesten útburkolati jellel kijelölt kerékpár és az egymás mellett történõ elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében más jármû egyirányú közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Perli a Renault-t két Renault

    Pert indított a Renault autógyár ellen két Renault nevû család Franciaországban, hogy rábírja a céget: ne adja új villanyautójának a Zoe nevet.

  • Bedrogozva, jogsi nélkül vezetett!

    Kábítószer hatása alatt állva és jogosítvány nélkül vezetett autót egy 27 éves férfi, aki egy közúti ellenõrzésen akadt fenn még vasárnap este Kaposváron - közölte a Somogy Megyei Rendõr-fõkapitányság szóvivõje.

    Bíró Gábor hétfõn elmondta: az igazoltatás során a jármû vezetõje furcsán viselkedett, ezért felmerült, hogy ittas vagy esetleg kábítószer hatása alatt áll.

  • Lényegesen csökken a benzin ára!

    Háromhetes nyugalom után jelentõs árcsökkentés várható szerdán a hazai töltõállomásokon. Elsõsorban a benzint vásárlók örülhetnek majd.

    Szerdától nyolc forinttal csökken a benzin ára a hazai benzinkutakon, és ugyanakkor négy forinttal lesz olcsóbb a gázolaj ugyanekkortól. A mérsékléssel a benzin átlagára 288 forintra, míg a gázolajé 274 forintra esik.

  • Tolatási Guinnes-rekord született

    A Nissan LEAF tolatási Guinness-rekordot döntött.

  • Üzemleállás a Dacia gyárban!

    A Renault romániai leányvállalata a Dacia januárban újabb két hétre leállítja a termelését a kereslet nagymértékû visszaesése miatt - közölte a vállalat vezetése a román Mediafax hírügynökséggel.

    Az üzemleállás január 26-án veszi kezdetét. A Dacia egy hónapos munkaszünetet követõen most hétfõn kezdte meg ismét a termelést.

  • A GM csõvédelmet kért az amerikai kormánytól!

    A General Motors története legnagyobb válságát éli meg, ugyanis a vállalat vezetõi kénytelenek voltak csõdvédelmet kérni, hogy a cég elkerülje a teljes felszámolást. Az autógyártó vezetõinek most két hónapjuk van arra, hogy létrehozzák az új GM-et, amely életképes vállalatként integrálja majd a gyártó értékes és népszerû márkáit.

    A GM az elmúlt években hatalmas, 173 milliárd dolláros adósságot halmozott fel, míg a vállalat jelenlegi piaci értéke mindössze körülbelül 82 milliárd dollár.

  • Drasztikusan csökkentek az autóeladások Európában

    Meredek lejtõre kerültek az újautó-eladások Európában is, legalábbis ezt mutatják a novemberi eredmények.

    A JATO Dynamics adatai szerint tavaly ilyenkor 1,238 millió autó kelt el a kontinensen, idén viszont már csak 924 ezret sikerült értékesíteni, ami 25,3%-os visszaesést jelent. Az év elsõ 11 hónapjának adatai valamivel jobban alakultak, hiszen a válság csak az év második felétõl érezteti a hatását: januártól novemberig 13,55 millió jármûvet adtak el Európában, 7,1%-kal kevesebbet, mint tavaly ugyanebben az idõszakban.

  • A Dakaron bizonyított a Rába

    Bár magyar versenyzõ nem állt rajthoz idén, mégis született hazai siker a Dakaron. A Martin Macik cseh kamion több mint 9000 km megtétele után a gyõri Rába által kifejlesztett és gyártott futómûveken negyedikként ért célba Buenos Airesben.

  • Kézi váltó a Ferrariba

    Bár lassabb és több figyelmet igényel, mint a dupla kuplungos, a Ferrari vásárlói ragaszkodnak a hagyományos manuális váltóhoz, így most megkapják. Most a California típusba kerül egy hagyományos hatsebességes szerkezet, amelyet eddig csak hétfokozatú, dupla kuplungos, kézzel is kapcsolható automatával szállítottak. A kéz és a kuplungpedált nyomkodó láb persze lassabb, mint a gép, ami nagyjából 0,2-0,3 másodperc többletkapcsolási idõt jelent - a 0-ról 100 km/h-ra gyorsulás ideje is megnõ valamelyest, 4-rõl 4,2 másodpercre.

  • Kínai pénzbõl terjeszkedik a GM

    Az európai létszámleépítésekrõl szóló korábbi hírek után, a szentgotthárdi Opel-gyárat is üzemeltetõ General Motors (GM) ismét terjeszkedésre készül. A Wall Street Journal értesülése szerint a GM és Kína legnagyobb autógyára, a SAIC Motor Corporation ma jelentik be, hogy vegyesvállalatot alapítanak az indiai gépjármûpiac meghódítása érdekében. Az 50-50 százalékos vegyesvállalat célja, hogy közösen gyártsa és értékesítse a GM jelenleg már Indiában készülõ gépjármûveit, köztük a Chevrolet Sparkot.

  • Ravatalozó autóknak

    Autós ravatalozó, mármint drive-in rendszerû is mûködik Los Angelesben a gyorséttermek mintájára.

  • Az Opelt arab befektetõk mentik meg?

    A Daimler példáján felbuzdulva arab befektetõt keres az anyavállalata, az amerikai General Motors pénzügyi válsága miatt súlyos helyzetbe került német Opel autógyár.

    Keddi sajtóértesülések szerint egy Abu Dzabi-i befektetõ jöhet szóba, akárcsak az a Mercedeseket gyártó stuttgarti konszern, a Daimler esetében történt. A Daimler legnagyobb egyedi tulajdonosa az Abu Dzabiban bejegyzett Aabar befektetési társaság lett márciusban.

  • Euro milliókat költ a Toyota Európára

    Ismét bizonyságot tett a Toyota arról, mennyire fontos neki az európai piac. A japánok belgiumi kutatóközpontjára ugyanis 80 millió eurót, azaz 19,3 milliárd forintot költenek a közeljövõben annak érdekében, hogy még inkább a kontinensen élõk számára tudják hangolni autóikat.

    A tetemes összegben többek között benne van egy 1,3 kilométeres tesztpálya, amin gyakorlatilag az összes, Európában elõforduló útviszonyt tudják szimulálni, továbbá egy újabb, 12 ezer négyzetméteres mûhely is épül. A munkálatok várhatóan jövõre fejezõdnek be.

  • A franciák megveszik a Ladát?

    Habár a Renaultnak nem ez az idõszak történetének legjobb periódusa, ennek ellenére az amerikai terjeszkedésen gondolkodik, hírbe hozták a Jeeppel, most pedig azt rebesgetik, hogy megveszi az orosz Ladát is.

    Az elmúlt napok meglepõ pénzügyi eredményei, gyárleállásai és az autóeladások zuhanása mellett kissé elsikkadt a hír, hogy a francia óriás jókora, 25%-os részesedést vásárolt az AutoVAZ-ból, abból a cégbõl, mely többek között a Lada tulajdonosa is.

  • Határ nincs, de papírok kellenek

    Megszûnt a határellenõrzés hazánkban Ausztria, Szlovénia és Szlovákia felé. December 21-vel ugyanis kilenc új EU-tagállammal bõvült ki az 1995 óta mûködõ schengeni övezet. Mától így bárhol - akár a zöldhatárokon is - át lehet kelni. Ezzel párhuzamosan az övezet külsõ határvédelmét Magyarország is ellátja, így a keleti és déli határokon megerõsített, szigorúbb ellenõrzésre lehet számítani.