rss
  • Januári KRESZ-módosítások – kerékpárosok és motorosok

  • Share on Tumblr

    A kormány 2009. november végén fogadta el a KRESZ módosítását. 2010. január elsejével több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai.

    A módosítás alapvetõ célja a védtelen közlekedõk, gyalogosok és kerékpárosok védelme. A közlekedési minisztérium háromrészes sorozatban tekinti át a fontosabb változásokat. A második közlemény a kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érintõ újdonságokat összegzi.

    A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. A kerékpárosoknak a továbbiakban nem kötelezõ a lassú jármûvekhez (kézi kocsikhoz, szénásszekerekhez) hasonlóan közvetlenül az útpadka mellett haladniuk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az úttest közepén kerekezhetnének, az általános jobbra tartási kötelezettség változatlanul érvényes rájuk is. A fõútvonalak és lakott területen kívüli útszakaszok esetében pedig ezt az elvárást a módosítás külön pontban nyomatékosítja, erõsíti meg.

    Enyhülnek az egyirányú utcák ellenkezõ irányú használatának feltételei. A kerékpárosok eddig is behajthattak az egyirányú utcákba ellenkezõ irányból két feltétel egyidejû fennállása esetén. Ehhez a lehetõséget kiegészítõ táblával kellett jelezni, és az utcában kerékpársávnak is kellett lennie. A módosítás utóbbit enyhíti annyiban, hogy kijelölt kerékpársáv hiányában is közlekedhet így a kerékpáros az úttest jobb széléhez húzódva. Az egyirányú utcákban két gépkocsi nem fér ugyan el egymás mellett, de egy gépkocsi és egy kerékpár igen. A változtatással megoldható, hogy a kerékpárosok kerékpársáv hiányában se kényszerüljenek indokolatlan kerülõkre. Az olyan keresztezõdések elõtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából - az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedõ - kerékpáros hajthat ki, a közútkezelõ köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztetõ jelzõtáblát is kihelyezni.

    A kerékpárosok a továbbiakban az álló jármûvek mellett elõre sorolhatnak. A forgalmi okokból, pl. a piros lámpánál álló jármûvek mellett jobbról haladhatnak elõre. Ez akkor lehetséges, ha elegendõ hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelzõ jármûveket. Így elkerülhetõ, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak. A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok nem csupán az egyéb jármûvek mellett, hanem akár közöttük is elõre gurulhatnak.

    Megengedõbb sávhasználat a motorkerékpárosoknak. A módosítás minden forgalmi sáv használatát lehetõvé teszi a motorkerékpárok számára a három vagy több sávos utakon. Eddig ezekre a balra bekanyarodás esetét kivéve csak személygépkocsik hajthattak rá. A módosítás a kétkerekû motorkerékpárok és kétkerekû segédmotoros kerékpárok számára megengedi az autóbuszsáv használatát. Ezek a jármûvek a jelentõs sebességkülönbség miatt nem lassítják a buszközlekedést.

    A módosítás bevezeti a kerékpáros nyom és nyitott kerékpársáv fogalmait. A meghatározott burkolati jellel jelölt kerékpáros nyom a kerékpárosok részére az úttesten történõ haladásra ajánlott útfelület. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. A nyitott kerékpársáv az úttesten útburkolati jellel kijelölt kerékpár és az egymás mellett történõ elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében más jármû egyirányú közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Elektromos autók részére villanykúthálózat épül Japánban

    Elektromos autók számára épül több száz töltõállomásból álló hálózat a szigetországban, a tiszta hajtásrendszer elterjesztésének elõsegítésére.

    A projektet a Tokyo Electric Power, Japán egyik legnagyobb áramszolgáltatója indította: olyan töltõszerkezeteket telepítenek országszerte, amelyekkel elvben akár 40 km megtételére elegendõ energia tölthetõ egy korszerû villanyautó akkumulátoraiba öt perc alatt, és 60 km-re elegendõ 10 perc alatt. Ezek nem vethetõk össze egy hagyományos benzinkútéival, hiszen ott öt perc alatt akár több száz kilométerre elegendõ üzemanyag tölthetõ az autóba.

  • Üzemanyagcellás traktor a New Holland-tól

    Az utóbbi években több márka is mutatott be hidrogénnel üzemelõ, üzemanyagcellás személyautót, kisteherautót, sõt már motort is, traktort azonban még senki nem alakított át "zölddé". A New Holland most megtette, és be is mutatta NH2 néven.

    Az üzemanyagcellák egy 106 lóerõs elektromos motort látnak el energiával, amely mind a négy keréken keresztül jut a talajra.

  • Az AMG 175 szalon megnyitását tervezi

    Egyre szigorodó környezetvédelmi szabályok ide, mélyülõ gazdasági válság oda; a Mercedes gyári tuningmûhelyének számító AMG 175 szalon megnyitását tervezi 2009-ben.

    A csúcsmodellek fejlesztését végzõ cég vezetõje elmondta, hogy jelenleg 15 ország szerepel a terveik között, és elsõsorban az olyan hatalmas piacokra koncentrálnak, mint az Egyesült Államok, Japán, Németország és Kína.

  • Fogyóban a Honda profitja!

    15 év óta elõször fordul elõ, hogy a Honda veszteséges negyedévet zár. Bár a 2008 áprilisától 2009 márciusáig tartó pénzügyi idõszakban összességében még mindig bõ egymilliárd eurós nyereséget könyvelhetett el a gyártó, ez egyrészt 77,2%-os csökkenés az elõzõ évhez képest, másrészt a tavalyi jó kezdés után nagy visszaesés következett, és a költségcsökkentõ intézkedések ellenére 2008 év végétõl folyamatosan veszteséget termel a gyártó.

  • 636 millió forint egy Jaguar-Oldtimerért

    London - Rekordáron, 2,2 millió fontért (636 millió forint) kelt el egy Jaguar-Oldtimer gépkocsi a hét végén - közölte a Bonhams aukciósház.

    A Jaguar D típusú gépkocsi 1955-ben készült, s a dél-angliai Chichesterben megrendezett autó-motor fesztiválon talált gazdára, egy angol oldtimer-rajongó vette meg.

  • A Toyota Yaris hibrid változatát Franciaországban készítik!

    Nyugodt szívvel jelenthetjük ki, hogy a Toyota a hibridhajtású autók úttörõje, ráadásul a japánok újabb és újabb alternatív hajtáslánccal ellátott modellek bemutatását tervezi.

    A Prius sikereire építve már bejelentették, hogy jövõre érkezik az Auris Hybrid, míg 2011-ben a Yaris benzines-elektromos változata debütál, amely a Hybrid Synergy Drive egy olcsóbb változatát használja majd.

  • Rendkívül sok a baleset az autópályai leállósávokban

    Az autópályákon nagyjából minden nyolcadik halálos baleset a leállósávon történik, pedig ezek a balesetek lennének a legkönnyebben elkerülhetõk. A rendõrség akár 300 ezer forintra is büntetheti azt, aki indokolatlanul tartózkodik a „vészsávon”.

    Bár 2008-ban eddig kevesebb baleset történt hazai autópályák leállósávjain, mint az utóbbi években, még mindig vezetõ baleseti ok a „vészsávban” veszteglés – derül ki az ÁAK Zrt. és az AKA Zrt. adatiból.

  • A Nissan Renault turbómotorokra vált

    Az emissziós szabályok szigorodásával napjainkban ismét egyre kedveltebbek a turbómotorok. A japánok azonban eddig nem csipkedték magukat annyira e téren, mint mondjuk a Volkswagen vagy a Renault, ennek azonban hamarosan vége.

    A Nissan motorfejlesztésért felelõs vezetõje, Tetsuya Takahashi ugyanis egy brit autós magazinnak elárulta, az igazgatótanács zöld utat adott az új turbómotoroknak, amelyek a közeljövõ Nissanjaiban kapnak majd helyet.

  • General Motors felbontotta Tiger Woods reklámszerzõdését

    Felbontott egy kilenc éve tartó szerzõdést a General Motors és Tiger Woods.

    A hivatalos indok szerint a GM fõ szempontja a költségcsökkentés, a golfozó pedig több szabadidõt szeretne, mivel hamarosan megszületik második gyermeke.

    A szerzõdés csak 2009-ben járt volna le, de közös megegyezéssel már az idén felbontották. Tiger Woodsot az utóbbi kilenc évben a Buickhoz kötötték, fõleg az Egyesült Államokban, Kanadában és Kínában.

  • Külső újítások a Mégané-nál

    Külső újítások a Mégané-nálNem újdonság a gyakori modellfrissítés a Renault-tól, így nem is meglepő, hogy a legutóbb másfél éve megújított Mégane - teljes sorozata - új frontot kap a Frankfurti Autószalonra. Így a legutóbbi módosítás után nem is egész másfél évvel frissül ismét a Mégane-kínálat. Mint legutóbb, most is csak hajszálnyit. Friss lesz a háromajtós Coupé, az ötajtós Berline és kombi Grandtour esetében egységes első lökhárító és gépháztető, jelentősen nő az orra tett embléma, a fényszóró fekete hátteret kap, nem csak ezeken, hanem a sportosnak látszó GT és a valóban annak is számító R.S. szériákon is.

  • Színezni kell a bontott alkatrészeket

    A javítás nélkül beépíthetõ bontott autó-alkatrészeket kék, míg a javítható vagy felújítható alkatrészeket piros színnel kell megjelölniük az autóbontóknak, és a számlán is fel kell tüntetniük a színjelzést – egyebek mellett ezt tartalmazza a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter rendelete, amely nemrég jelent meg Magyar Közlönyben.

  • Ingyenes lehet a parkolás Budapesten

    Alkotmányellenesnek találták a bírák a fõvárosi parkírozás jelenlegi szabályozását. Ha jövõ június végéig nem születik új, immár alkotmányos szabályozás, akkor ingyenessé válik a parkolás a fõvárosban.

  • 400 ezer Muarno-t hív vissza a Nissan!

    Újabb nagyarányú visszahívásra kényszerült a Nissan, hiszen az amerikai, autók biztonságosságáért felelõs szervezet egy hibát talált az elõzõ generációs Nissan Muranókban.

    Az NHTSA illetékesei bejelentették, hogy az autó levegõbeszívó rendszerében a mûanyag szívócsõ nem bírja a forróságot és szélsõségesebb esetekben olyannyira összezsugorodhat, hogy a motor nem kap elég levegõt, ezért leállhat, ami pedig kimondottan balesetveszélyes is lehet bizonyos helyzetekben.

  • Ferrari telefonok a Vertutól

    Három különleges telefont is bejelentett minap a Vertu, melyeket a Ferrarival közösen jegyeznek.

    A Nokia luxusmárkája a legnépszerûbb, Ascent Ti sorozatából alakította ki az olasz autómárka igényei szerint készült modelleket.

    Igaz, a három különbözõ készülék a gyakorlatban egyet jelent, hiszen azok mindössze színben különböznek egymástól. Az árnyalatokat a Ferrari hagyományainak megfelelõen Nero (fekete), Rosso (vörös) és Giallo (sárga) nevekre keresztelték.

  • A Patec gyárat épít Szikszón

    A szingapúri Patec cég acélpréselõ üzemet épít fel a Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Szikszón mintegy 4 millió eurós költséggel, az üzem jövõre kezdi meg termelését - tájékoztatta Füzesséri József polgármester az MTI-t pénteken.

    A Patec magyarországi leányvállalatot hozott létre, s a tervek szerint jövõre megkezdi a préselt, stancolt acél alkatrészek gyártását, elsõsorban az autóipar számára. A teljes kapacitáson mûködõ üzem 80 alkalmazottat foglalkoztat majd, a beruházás 4 millió euróba kerül - mondta Szikszó polgármestere.