rss
bohócdoktor vizit szja 1%
  • Januári KRESZ-módosítások – kerékpárosok és motorosok

  • Share on Tumblr

    A kormány 2009. november végén fogadta el a KRESZ módosítását. 2010. január elsejével több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai.

    A módosítás alapvetõ célja a védtelen közlekedõk, gyalogosok és kerékpárosok védelme. A közlekedési minisztérium háromrészes sorozatban tekinti át a fontosabb változásokat. A második közlemény a kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érintõ újdonságokat összegzi.

    A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. A kerékpárosoknak a továbbiakban nem kötelezõ a lassú jármûvekhez (kézi kocsikhoz, szénásszekerekhez) hasonlóan közvetlenül az útpadka mellett haladniuk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az úttest közepén kerekezhetnének, az általános jobbra tartási kötelezettség változatlanul érvényes rájuk is. A fõútvonalak és lakott területen kívüli útszakaszok esetében pedig ezt az elvárást a módosítás külön pontban nyomatékosítja, erõsíti meg.

    Enyhülnek az egyirányú utcák ellenkezõ irányú használatának feltételei. A kerékpárosok eddig is behajthattak az egyirányú utcákba ellenkezõ irányból két feltétel egyidejû fennállása esetén. Ehhez a lehetõséget kiegészítõ táblával kellett jelezni, és az utcában kerékpársávnak is kellett lennie. A módosítás utóbbit enyhíti annyiban, hogy kijelölt kerékpársáv hiányában is közlekedhet így a kerékpáros az úttest jobb széléhez húzódva. Az egyirányú utcákban két gépkocsi nem fér ugyan el egymás mellett, de egy gépkocsi és egy kerékpár igen. A változtatással megoldható, hogy a kerékpárosok kerékpársáv hiányában se kényszerüljenek indokolatlan kerülõkre. Az olyan keresztezõdések elõtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából - az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedõ - kerékpáros hajthat ki, a közútkezelõ köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztetõ jelzõtáblát is kihelyezni.

    A kerékpárosok a továbbiakban az álló jármûvek mellett elõre sorolhatnak. A forgalmi okokból, pl. a piros lámpánál álló jármûvek mellett jobbról haladhatnak elõre. Ez akkor lehetséges, ha elegendõ hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelzõ jármûveket. Így elkerülhetõ, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak. A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok nem csupán az egyéb jármûvek mellett, hanem akár közöttük is elõre gurulhatnak.

    Megengedõbb sávhasználat a motorkerékpárosoknak. A módosítás minden forgalmi sáv használatát lehetõvé teszi a motorkerékpárok számára a három vagy több sávos utakon. Eddig ezekre a balra bekanyarodás esetét kivéve csak személygépkocsik hajthattak rá. A módosítás a kétkerekû motorkerékpárok és kétkerekû segédmotoros kerékpárok számára megengedi az autóbuszsáv használatát. Ezek a jármûvek a jelentõs sebességkülönbség miatt nem lassítják a buszközlekedést.

    A módosítás bevezeti a kerékpáros nyom és nyitott kerékpársáv fogalmait. A meghatározott burkolati jellel jelölt kerékpáros nyom a kerékpárosok részére az úttesten történõ haladásra ajánlott útfelület. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. A nyitott kerékpársáv az úttesten útburkolati jellel kijelölt kerékpár és az egymás mellett történõ elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében más jármû egyirányú közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Levegõ nélküli gumiabroncs a Bridgestonetól - fotóval

    A Bridgestone 2011-es gumiabroncsával búcsút inthetünk a durrdefektnek, az alacsony légnyomásnak és társaiknak, mert különleges kialakításának köszönhetõen nincs levegõ, amely megszökhetne az innovatív abroncsból. A Bridgestone az új fejlesztését a Tokyo Motor Show-n mutatta be.

  • Autópályadíjat is lehet fizetni üdülési csekkel

    A jövõ hónaptól akár az autópályadíjat is lehet fizetni üdülési csekkel, kibõvült ugyanis az ily módon igénybe vehetõ szolgáltatások köre. Autóbérlésre is elkölthetõ.

    Február 1-jétõl már az autópályadíj is rendezhetõ üdülési csekkel - egy ma aláírt egyezménynek köszönhetõen. Egyelõre az Állami Autópálya Kezelõ által üzemeltetett gyorsforgalmi úthálózatra vonatkozik a kedvezmény, vagyis az M5-ös és M6-os autópályán kívül mindegyikre.

  • Ingyenes lehet a parkolás Budapesten

    Alkotmányellenesnek találták a bírák a fõvárosi parkírozás jelenlegi szabályozását. Ha jövõ június végéig nem születik új, immár alkotmányos szabályozás, akkor ingyenessé válik a parkolás a fõvárosban.

  • Több Volkswagent adnak el külföldön, mint Németországban!

    Idén elõször fordult elõ a Volkswagen történetében, hogy a wolfsburgi konszern több autót adott el egy külföldi országban, mint saját hazájában.

    2009 elsõ felében ugyanis a Volkswagen-konszern 652 000 autót értékesített Kínában, míg Németországban ezzel szemben 631 900 VW, Audi, Skoda, Seat, Bentley, Bugatti és Lamborghini talált gazdára.

  • Visszahínak 387 ezer Renaultot is

    A francia Renault autógyártó világszerte 387 ezer Renault Scenic és Kangoo modellt hív vissza a szervokormány problémája miatt.

  • Opel Antara elsõkerékhajtással

    A Volkswagen Tiguanhoz hasonlóan az Opel is bevezeti a fronthajtásos Antarákat, ugyanis a rüsselheimi hobbiterepjáró eddig kizárólag összkerék-hajtással volt elérhetõ.

    Az elsõ kerekein hajtott Antara a 2,0 literes, 127 lóerõs dízelmotorral és a 2,4 literes, 140 lóerõs benzinessel lesz elérhetõ.

  • Az Európai Unió 5 milliárd eurót ad az autóiparnak

    Az Európai Unió is a helyi gazdaság talpra állításával próbálkozik: állítólag már meg is született a döntés egy 200 milliárd eurós hitelcsomag kiutalásáról, amelybõl az autóipar is részesül.

    Az összeg zöme azonban más iparágaknak jut: az autógyártók ebbõl a keretbõl egyelõre csak 5 milliárdot kapnak, ami a bajban levõ cégek számát nézve nem túl sok. Az autógyártók korábban megfogalmazták, hogy minimum 40 milliárd euróra volna szükségük a zökkenõmentes mûködéshez, mivel az egyre szigorúbb károsanyag- és szén-dioxid-kibocsátási szabványokkal kapcsolatos fejlesztések komoly plusz terhet jelentenek a számukra.

  • Nem gazdaságos a bioüzemanyag támogatása

    Elhamarkodott döntés lenne a gabonafélékbõl készített bioüzemanyag elõállításának támogatása. Kifejezetten örültségnek nevezte Guido Barilla, a világ legismertebb tésztagyártó vállalatának elnöke Egyesült Államok és az Európai Unió, viszont támogatja az elõállítást.

    Barilla így nyilatkozott: "Ahhoz, hogy egy gépkocsi meghajtására szolgáló 1 liter bioüzemanyagot állítsanak elõ, 4 kiló élelmiszertermékre és rengeteg vízre van szükség. A világ élelmiszerellátása ennek következtében már a közeljövõben kiélezett problémává válik."

  • Mitsubishi pénzügyi nehézségei miatt kiszáll a raliból

    A Mitsubishi szerdán bejelentette, hogy a cég pénzügyi nehézségei miatt kiszáll az összes terepes versenysorozatból, beleértve a Dakar-ralit is. Csak a ralis szakágakat tekintve a Mitsubishi a Subaru és a Suzuki után már harmadik japán gyártó, amely kivonul valamelyik nemzetközi sorozatból.

    A márkának a tavalyi évben 7,8%-kal esett vissza a forgalma, ami a közlemény szerint arra késztette a vezetõséget, hogy csökkentse kiadásait.

  • Újabb nagy befektetõ a Mercedes-nél?

    Állítólag a világ egyik legnagyobb befektetési alapja érdeklõdik a Daimler AG. részvényei iránt.

    Az Abu Dhabi Investment Authority, vagy röviden ADIA neve merült fel lehetséges vásárlóként. Az Abu Dhabi kormány irányítása alatt álló alap elképesztõ vagyonnal rendelkezik: becslések szerint 650 és 875 milliárd dollár közti összeg befektetését irányítja.

    A Daimler részérõl korábban ugyan tagadták, hogy szívesen látnának újabb nagy részvényeseket.

  • Lassan összehozzák

    Úgy tûnik már csak a General Motors döntésén múlik, hogy az Opel mely tulajdonosnál folytatja a munkát. Letisztult a kép.

  • A Nissan 200 ezer autót hívott vissza légzsákprobléma miatt

    Egy hibás szenzor miatt 200 000 Nissant és Infiniti modellt kénytelen visszahívni a japán cég, ugyanis baleset esetén fennáll a valószínûsége, hogy az utasoldali légzsák nem nyílik ki.

  • A Koenigsegg is a Saab-ot akarja!

    Javában folynak a tárgyalások a Saab jelenlegi és reménybeli új tulajdonosai között, és a legutóbbi hírek szerint újabb komoly érdeklõdõ jelentkezett, méghozzá határokon belülrõl.

    A szintén svéd Koenigsegg nagy potenciált lát a gyártóban, ennek megfelelõen igencsak tetszetõs ajánlatot tett a GM-nek.

  • Újrahasznosítható anyagokból épült a VW Golf VI

    A Volkswagen a hatodik generációs Golf tervezésekor a gyártási idõ rövidítése mellett nagy figyelmet fordított az újrahasznosítható anyagok használatára is.

    A TÜV Nord minõségintézet által kiadott közlemény szerint az új Golf 527 kg újra felhasználható anyagot tartalmaz, így az autó több mint 40 százalékát a jövõ generáció is hasznosíthatja. t.

  • Arany és ezüst autók

    Moszkva - A Moszkvában nyáron megjelent arany Porsche után most egy ezüst mintázatú Infiniti Crossover luxusautó cirkál Kazanyban.

    A lenyitható tetejû Porschét teljes egészében 24 karátos arannyal vonták be, s ez a kocsi árán felül további 10 millió rubeljébe (mintegy 70 millió forintjába) került a tulajdonosnak.