rss
bohócdoktor vizit szja 1%
  • Januári KRESZ-módosítások – kerékpárosok és motorosok

  • Share on Tumblr

    A kormány 2009. november végén fogadta el a KRESZ módosítását. 2010. január elsejével több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai.

    A módosítás alapvetõ célja a védtelen közlekedõk, gyalogosok és kerékpárosok védelme. A közlekedési minisztérium háromrészes sorozatban tekinti át a fontosabb változásokat. A második közlemény a kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érintõ újdonságokat összegzi.

    A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. A kerékpárosoknak a továbbiakban nem kötelezõ a lassú jármûvekhez (kézi kocsikhoz, szénásszekerekhez) hasonlóan közvetlenül az útpadka mellett haladniuk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az úttest közepén kerekezhetnének, az általános jobbra tartási kötelezettség változatlanul érvényes rájuk is. A fõútvonalak és lakott területen kívüli útszakaszok esetében pedig ezt az elvárást a módosítás külön pontban nyomatékosítja, erõsíti meg.

    Enyhülnek az egyirányú utcák ellenkezõ irányú használatának feltételei. A kerékpárosok eddig is behajthattak az egyirányú utcákba ellenkezõ irányból két feltétel egyidejû fennállása esetén. Ehhez a lehetõséget kiegészítõ táblával kellett jelezni, és az utcában kerékpársávnak is kellett lennie. A módosítás utóbbit enyhíti annyiban, hogy kijelölt kerékpársáv hiányában is közlekedhet így a kerékpáros az úttest jobb széléhez húzódva. Az egyirányú utcákban két gépkocsi nem fér ugyan el egymás mellett, de egy gépkocsi és egy kerékpár igen. A változtatással megoldható, hogy a kerékpárosok kerékpársáv hiányában se kényszerüljenek indokolatlan kerülõkre. Az olyan keresztezõdések elõtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából - az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedõ - kerékpáros hajthat ki, a közútkezelõ köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztetõ jelzõtáblát is kihelyezni.

    A kerékpárosok a továbbiakban az álló jármûvek mellett elõre sorolhatnak. A forgalmi okokból, pl. a piros lámpánál álló jármûvek mellett jobbról haladhatnak elõre. Ez akkor lehetséges, ha elegendõ hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelzõ jármûveket. Így elkerülhetõ, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak. A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok nem csupán az egyéb jármûvek mellett, hanem akár közöttük is elõre gurulhatnak.

    Megengedõbb sávhasználat a motorkerékpárosoknak. A módosítás minden forgalmi sáv használatát lehetõvé teszi a motorkerékpárok számára a három vagy több sávos utakon. Eddig ezekre a balra bekanyarodás esetét kivéve csak személygépkocsik hajthattak rá. A módosítás a kétkerekû motorkerékpárok és kétkerekû segédmotoros kerékpárok számára megengedi az autóbuszsáv használatát. Ezek a jármûvek a jelentõs sebességkülönbség miatt nem lassítják a buszközlekedést.

    A módosítás bevezeti a kerékpáros nyom és nyitott kerékpársáv fogalmait. A meghatározott burkolati jellel jelölt kerékpáros nyom a kerékpárosok részére az úttesten történõ haladásra ajánlott útfelület. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. A nyitott kerékpársáv az úttesten útburkolati jellel kijelölt kerékpár és az egymás mellett történõ elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében más jármû egyirányú közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • A Harley-Davidson is gyengélkedik

    A motorkerékpárok mellett amerikai életérzést "gyártó" Harley-Davidson jármûipari vállalat az idén üzemeket zár be, és dolgozóinak több mint 10 százalékát, 1100 embert bocsát el 2010 végéig.

    A motorok iránt megcsappant a vásárlói érdeklõdés, a gazdasági és hitelválság elsõsorban a drágább Harley modellektõl, valamint a vállalat finanszírozói részlegétõl fordította el a vevõket.

  • Átalakították a Maserati Quattroporte karosszériáját

    Öt éve mutatták be az olasz luxusszedánt, így elérkezett az idõ a forma átalakításához.

    A tervezõk óvatosan nyúltak a karosszériához, mivel elegáns formájával hódította el a vásárlókat a német konkurenciától a Quattroporte.

    A lökhárítókon, a lámpákon és néhány más apróságon változtattak.

  • Házi sportváltozat készült a Ford Transitból

    Focus RS-motorral paprikáztak fel egy Ford Transit Connectet Nagy-Britanniában.

    Nem dõl össze a világ, ha úgy hozza az élet, hogy furgonra kell cserélni a családi sportkocsit. Ezt bizonyították be lelkes britek, akik egy 2003-as Ford Focus RS motorját építették egy Transit Connect áruszállítóba.

  • 24%-kal esett vissza a Porsche autóeladása

    Az észak-amerikai eladások csökkenése nem kímélte az egyébként igen sikeres Porschét sem, hiszen 2008-ban 24 százalékkal kevesebb, 27 717 új zuffenhauseni modell hagyta el a szalonokat, amelybõl 26 035 az Egyesült Államokban, 1882 pedig Kanadában talált gazdára.

    Továbbra is a Cayenne a legnépszerûbb modell, ám értékesítési adatai 30 százalékkal estek vissza, míg a 911-bõl 26 százalékkal kevesebb fogyott.

  • A Nissan illatos klimát tervez!

    A franciák után a japánok is illatos klímát terveznek. A Forest AC név alatt futó légkondicionáló rendszer nemcsak a hõmérsékletet, de a páratartalmat is beállítja, tisztítja a levegõt, és a nekünk tetszõ aromákkal telíti meg a kocsi légterét.

    A fejlesztést egy tanulmány indította el, amely azt vizsgálta, hogy a szagok hogyan befolyásolják a vezetési képességünket, kedvünket.

  • Elektromos autók Izraelben

    Több mint 400 elektromos töltõállomás épült június óta Izraelben, de a tervek szerint összesen mintegy 100 ezret építenének ki 2010-ig bezárólag. Tegnap Izrael hivatalosan is bejelentette szándékát, miszerint drasztikusan csökkenteni szeretné az olajfüggõségét, amit a Renault-Nissan által fejlesztett elektromos autó flottával szeretne végrehajtani.

    A kocsit már fejleszti a francia-japán konszern, és ha a tervek jól alakulnak, 2011-ben ellephetik az izraeli utakat a villanyautók.

  • A Porsche Driving Experience Centre vezetési élményközpontot nyit

    A Porsche Driving Experience Centre megtanítja a tulajdonosokat, hogyan vezessék autójukat igazán gyorsan és élvezetesen, mindezt úgy, hogy senkit sem veszélyeztetnek, hiszen az egész tréning egy zárt versenypályán zajlik.

    Az újonnan nyitott központ a silverstone-i pálya mellett fekszik és egy 3,1 kilométeres aszfaltcsíkon gyakorolhatnak a Porsche-tulajdonosok.

  • Akár 9%-os fogyasztás csökkenés a Mazdától

    A Mazda Motor Corporation hosszútávú Fenntartható Zoom-Zoom stratégiájának részeként bejelentette, hogy 2015-re átlagosan 30%-kal csökkenti autóinak üzemanyag-felhasználását. Ennek a stratégiai döntésnek a részeként a Mazda most három új technológiai fejlesztést mutatott be Japánban.

    Akár 9%-os fogyasztás csökkenés: Intelligens Alapjárati Motorleállító rendszer (SISS)

  • A Formula-1 legjobb 50 botránya

    A Formula-1 kéthetente, délután kettõtõl négyig sport, a többi idõben showbiznisz – módosíthatnánk Ron Dennis szavait (õ az üzletre célzott).

  • Félévszázadot vezetett jogosítvány nélkül

    51 éven át vezetett jogosítvány nélkül egy német férfi, aki csak a héten, 79 esztendõsen bukott le.

  • A kereslet gyengülése miatt több autógyártó is elhalasztja fejlesztéseit

    A kereslet gyengülése miatt több autógyártó is elhalasztja, vagy teljesen félreteszi fejlesztési terveit az Automotive News Europe beszámolója szerint. Köztük van egyebek mellett a Renault, az Opel és a BMW.

    A BMW egyelõre kivár az X7 nagy luxus-SUV tervezésével.

    A Renault például a Megane alapján készülõ új modell fejlesztési munkálatait állította le, és halasztódik a Renault Espace, valamint Vel Satis következõ generációjának tervezése is.

  • A parkolási perek nem évülnek

    Az Alkotmánybíróság január 20-án egyhangú döntéssel megszûntette azt a tavaly júniusban hozott törvényt, amely szerint az egyévesnél régebbi parkolási díjakat nem lehet behajtani.

    A döntésnek köszönhetõen újraindulhatnak a korábban már megszûntetett perek. Az Országgyûlés tavaly június 9-én fogadta el azokat a törvénymódosításokat, amelyek alapján 2008. június 19-étõl az egy éven túli parkolási díj meg nem fizetéseit a bíróságok nem tárgyalhatják, a folyamatban lévõ pereket pedig megszüntetik.

  • Az Audi rekordprofitot könyvelt el

    Amíg a világ autógyártóinak jó része jelentõs visszaesést és veszteséget kellett elkönyvelnie 2008-ban, addig az Audi 1 003 469 autót értékesített, amely 34,2 milliárd eurós forgalmat hozott az ingolstadti márkának.

    A Volkswagen-konszern égisze alá tartozó márka tavaly 3,18 milliárd euró adózás elõtti nyereségre tett szert, amelynek köszönhetõen immár 13. évben sikerült rekordeladásokat és rekordprofitot elérnie a vállalatnak.

  • Megvehetõ az internet-rádió az autókba!

    A Blaupunkt és a miRoamer sajtóközleménye szerint 2009-tõl már megvásárolható lesz az általuk autókba fejlesztett internet-rádió.

    A vásárlók a hagyományos AM/FM mellett a miRoamer által biztosított, interneten sugárzott temérdek állomás közül is választhatnak. A közlemény szerint a rendszer 2009-tõl már opcióként választható majd a nagy gyártók modelljeiben, ám hogy pontosan mely márkákról van szó, egyelõre homály fedi, mint ahogy a felszerelés árát is.

  • Eladásban megelõzte a Fordot a Volkswagen

    Várhatóan már az idén a negyedik helyre szorul a Ford az autógyártók közti eladási sorrendben, pedig néhány éve még stabil második volt a General Motors mögött.

    Egyelõre az elsõ félév adatait ismerjük: ebben az idõszakban a Volkswagen-csoport 7,2%-kal tudta növelni az eladásait, így 3,31 millió autót értékesített, míg a Ford fõként az amerikai piacon mutatott gyenge szereplése miatt csupán 3,22 millió autón tudott túladni.