rss
  • Januári KRESZ-módosítások – kerékpárosok és motorosok

  • Share on Tumblr

    A kormány 2009. november végén fogadta el a KRESZ módosítását. 2010. január elsejével több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai.

    A módosítás alapvetõ célja a védtelen közlekedõk, gyalogosok és kerékpárosok védelme. A közlekedési minisztérium háromrészes sorozatban tekinti át a fontosabb változásokat. A második közlemény a kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érintõ újdonságokat összegzi.

    A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. A kerékpárosoknak a továbbiakban nem kötelezõ a lassú jármûvekhez (kézi kocsikhoz, szénásszekerekhez) hasonlóan közvetlenül az útpadka mellett haladniuk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az úttest közepén kerekezhetnének, az általános jobbra tartási kötelezettség változatlanul érvényes rájuk is. A fõútvonalak és lakott területen kívüli útszakaszok esetében pedig ezt az elvárást a módosítás külön pontban nyomatékosítja, erõsíti meg.

    Enyhülnek az egyirányú utcák ellenkezõ irányú használatának feltételei. A kerékpárosok eddig is behajthattak az egyirányú utcákba ellenkezõ irányból két feltétel egyidejû fennállása esetén. Ehhez a lehetõséget kiegészítõ táblával kellett jelezni, és az utcában kerékpársávnak is kellett lennie. A módosítás utóbbit enyhíti annyiban, hogy kijelölt kerékpársáv hiányában is közlekedhet így a kerékpáros az úttest jobb széléhez húzódva. Az egyirányú utcákban két gépkocsi nem fér ugyan el egymás mellett, de egy gépkocsi és egy kerékpár igen. A változtatással megoldható, hogy a kerékpárosok kerékpársáv hiányában se kényszerüljenek indokolatlan kerülõkre. Az olyan keresztezõdések elõtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából - az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedõ - kerékpáros hajthat ki, a közútkezelõ köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztetõ jelzõtáblát is kihelyezni.

    A kerékpárosok a továbbiakban az álló jármûvek mellett elõre sorolhatnak. A forgalmi okokból, pl. a piros lámpánál álló jármûvek mellett jobbról haladhatnak elõre. Ez akkor lehetséges, ha elegendõ hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelzõ jármûveket. Így elkerülhetõ, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak. A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok nem csupán az egyéb jármûvek mellett, hanem akár közöttük is elõre gurulhatnak.

    Megengedõbb sávhasználat a motorkerékpárosoknak. A módosítás minden forgalmi sáv használatát lehetõvé teszi a motorkerékpárok számára a három vagy több sávos utakon. Eddig ezekre a balra bekanyarodás esetét kivéve csak személygépkocsik hajthattak rá. A módosítás a kétkerekû motorkerékpárok és kétkerekû segédmotoros kerékpárok számára megengedi az autóbuszsáv használatát. Ezek a jármûvek a jelentõs sebességkülönbség miatt nem lassítják a buszközlekedést.

    A módosítás bevezeti a kerékpáros nyom és nyitott kerékpársáv fogalmait. A meghatározott burkolati jellel jelölt kerékpáros nyom a kerékpárosok részére az úttesten történõ haladásra ajánlott útfelület. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. A nyitott kerékpársáv az úttesten útburkolati jellel kijelölt kerékpár és az egymás mellett történõ elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében más jármû egyirányú közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • 55 milliárd dollár támogatást akarnak az európai autógyártó cégek

    A Washingtoni Kongresszus a napokban hagyta jóvá az amerikai gyártók 4600 milliárd forintos (25 milliárd dollár) támogatásáról szóló rendelkezést, és ennek hallatára most az európai márkák kezdték el a "Simon mondja"-játékot az Európai Bizottságnál.

  • Nõi parkolóhelyeket alakítottak ki nõknek Horvátországban

    "Vevõink zöme nõ, mi csupán könnyíteni akartunk kicsit az életükön"

    Külön nõi parkolóhelyeket alakított ki egy bevásárlóközpont Horvátországban, amivel "mindennemû" felháborodást váltott ki: feldühítette a nõket, de a férfiakat is.

    A parkolóhelyek a szokásosnál szélesebbek, rózsaszín virágok díszítik aszfaltjukat és jelölik egyúttal, hogy nõké a hely és jobb a megvilágításuk. A nõk zöme azonban ahelyett, hogy örült volna, felháborodott, amiért a bevásárlóközpont "hülyébb" vezetõnek tartja õket a férfiaknál.

  • Átalakították a Maserati Quattroporte karosszériáját

    Öt éve mutatták be az olasz luxusszedánt, így elérkezett az idõ a forma átalakításához.

    A tervezõk óvatosan nyúltak a karosszériához, mivel elegáns formájával hódította el a vásárlókat a német konkurenciától a Quattroporte.

    A lökhárítókon, a lámpákon és néhány más apróságon változtattak.

  • Ritka Rolls-Royce ritka vége

    Ritka véget ért egy ritka Rolls Royce Németországban: egy 85 éves nyugdíjas törte totálkárosra autójával.

  • Elektromos autók Izraelben

    Több mint 400 elektromos töltõállomás épült június óta Izraelben, de a tervek szerint összesen mintegy 100 ezret építenének ki 2010-ig bezárólag. Tegnap Izrael hivatalosan is bejelentette szándékát, miszerint drasztikusan csökkenteni szeretné az olajfüggõségét, amit a Renault-Nissan által fejlesztett elektromos autó flottával szeretne végrehajtani.

    A kocsit már fejleszti a francia-japán konszern, és ha a tervek jól alakulnak, 2011-ben ellephetik az izraeli utakat a villanyautók.

  • Új minidízel a Volkswagentõl

    Használható teljesítmény és minimális fogyasztás jellemzi az ezerkétszázas háromhengeres 2010-es motort. Ez a Volkswagen legolcsóbb és legnagyobb mennyiségben gyártott dízelmotorja, olyan típusokba kerül, mint a VW Polo vagy a Skoda Fabia.

  • A General Motors a Spykernek adja el a Saabot

    A General Motors (GM) 400 millió euróért, amibõl 74 millió euró készpénz, a holland Spyker Cars NV luxussportkocsi-gyártó vállalatnak adja el a svéd Saabot - jelentette be John Smith, a GM alelnöke kedden.

  • Elégedetlen Porsche vásárlók a star-stop technológia miatt

    Elégetlenek a Porsce vásárlók a start-stop technológia miatt.

    Nemrégiben mutatta be a 911-es átalakított változatát, amelyeknél a mûszaki részletek is kaptak némi törõdést.

    Megnövelték például az autók teljesítményét, új a duplakuplungos váltó, és az új közvetlen befecskendezéssel javítottak az autó gazdaságosságán is.

  • Alumíniumból készül majd a Jaguar és a Land Rover

    A brit gyártó korábban is híres volt arról, hogy széles körben alkalmazott autóiban alumíniumot. Ratan Tata, a két márka indiai tulajdonosa most bejelentette, hogy az összes jövõbeni Jaguar és Land Rover karosszériája alumíniumból készül majd.

    A megoldást annak ellenére alkalmazzák, hogy jelentõsen megdrágítja a gyártást, ellenben az alacsonyabb súly kisebb emissziót is eredményez, ami a két, jellemzõen nagy és iszákos motorokkal felszerelt márka esetében különösen fontos lehet, különös tekintettel az Európai Unió tervezett CO2-szabályozására, illetve a megváltozó fogyasztói szokásokra.

  • Maserati GranTurismo Magyarországon is rendelhetõ

    Magyarországon is rendelhetõ már a Maserati kupé , az elsõ példányt pedig már július elején leszállítják a szerencsés tulajdonosnak.

    A jelenleg kapható egyik legszebb sportkupé a Maserati GranTurismo, sokan panaszkodtak, hogy az autó 400 lóereje kissé kevés a konkurensekéhez képest.

    A tesztekben sem vette jól ki magát, rosszabb gyorsulási adatokat produkált, mint a BMW 650i vagy a Jaguar XKR.


  • Touchtronic 2 automataváltóval bõvül az Aston Martin DBS

    Alig egy évvel a hivatalos bemutató után tovább bõvül az Aston Martin extralistája, ezúttal a Touchtronic 2 automatával. A ZF által gyártott szerkezettel a hírek szerint a DBS ugyanolyan gyors, mint a kézi váltós kivitel, gyorsulása és végsebessége így megegyezik a kuplungpedálos változatéval.

  • Még mindig a VW Golf a legkedveltebb!

    A Volkswagen Golf hatodik generációja is hozza elõdje sikerességét, ugyanis a 2009-es év elsõ negyedévében a wolfsburgiak kompaktjából kelt el a legtöbb példány, ám a 119 651 eladott Golf 3,9 százalékkal kevesebb, mint 2008. elsõ negyedévének hasonló mutatója.

  • Az Egyesült Államokban állatgázolás elleni rendszert tesztelnek

    Az Egyesült Államokban egyre jobban aggódnak az állatvédõk az elektromotoros autók térhódítása miatt. Persze a károsanyag-kibocsátás nélküli villanyhajtású kocsik nem szennyezik közvetlen környezetüket, de a szinte hangtalan mûködés veszélybe sodorhatja az utak mentén élõ állatokat.

    Colorado autópálya-mérnöksége ezért egy olyan rendszer tesztelésébe fogott, ami figyelmezteti a vezetõket az útpálya keresztezését fontolgató szarvasokra.

  • Skoda Octavia: megvan a kétmillió

    A Skoda Octavia immár kétmilliomodik példánya gördült le a Skoda Vrchlabí-beli üzemének szerelõszalagjáról. Az ünnepi darab a Skoda márka e nagysikerû és közismert sorozatának szabadidõs változata, egy ezüstszínû Octavia Scout 2.0 TDI.

  • Rendelhetõ a FIAT 500-as - 2,8 millió Ft az alapár

    Január 21-tõl Magyarországon is rendelhetõ a FIAT 500-as! A belépõ modell 2,8 millió forint. Az autóiparban 1957. július 4-én Torinóban született egy zseniális mestermû, amely késõbb a mindennapok részévé vált. A Fiat bemutatta új modelljét, az elsõ 500-ast. Pontosan 50 évvel késõbb, 2007. július 4-én, a nagy elõd reinkarnációja, az új 500-as szintén Torinóban mutatkozott be. A visszatérõ 500-as elsõként az újságírókból álló szakmai zsûrit hódította meg, és elnyerte a „2008-as Év Autója” címet.