rss
  • Januári KRESZ-módosítások – kerékpárosok és motorosok

  • Share on Tumblr

    A kormány 2009. november végén fogadta el a KRESZ módosítását. 2010. január elsejével több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai.

    A módosítás alapvetõ célja a védtelen közlekedõk, gyalogosok és kerékpárosok védelme. A közlekedési minisztérium háromrészes sorozatban tekinti át a fontosabb változásokat. A második közlemény a kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érintõ újdonságokat összegzi.

    A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. A kerékpárosoknak a továbbiakban nem kötelezõ a lassú jármûvekhez (kézi kocsikhoz, szénásszekerekhez) hasonlóan közvetlenül az útpadka mellett haladniuk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az úttest közepén kerekezhetnének, az általános jobbra tartási kötelezettség változatlanul érvényes rájuk is. A fõútvonalak és lakott területen kívüli útszakaszok esetében pedig ezt az elvárást a módosítás külön pontban nyomatékosítja, erõsíti meg.

    Enyhülnek az egyirányú utcák ellenkezõ irányú használatának feltételei. A kerékpárosok eddig is behajthattak az egyirányú utcákba ellenkezõ irányból két feltétel egyidejû fennállása esetén. Ehhez a lehetõséget kiegészítõ táblával kellett jelezni, és az utcában kerékpársávnak is kellett lennie. A módosítás utóbbit enyhíti annyiban, hogy kijelölt kerékpársáv hiányában is közlekedhet így a kerékpáros az úttest jobb széléhez húzódva. Az egyirányú utcákban két gépkocsi nem fér ugyan el egymás mellett, de egy gépkocsi és egy kerékpár igen. A változtatással megoldható, hogy a kerékpárosok kerékpársáv hiányában se kényszerüljenek indokolatlan kerülõkre. Az olyan keresztezõdések elõtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából - az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedõ - kerékpáros hajthat ki, a közútkezelõ köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztetõ jelzõtáblát is kihelyezni.

    A kerékpárosok a továbbiakban az álló jármûvek mellett elõre sorolhatnak. A forgalmi okokból, pl. a piros lámpánál álló jármûvek mellett jobbról haladhatnak elõre. Ez akkor lehetséges, ha elegendõ hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelzõ jármûveket. Így elkerülhetõ, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak. A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok nem csupán az egyéb jármûvek mellett, hanem akár közöttük is elõre gurulhatnak.

    Megengedõbb sávhasználat a motorkerékpárosoknak. A módosítás minden forgalmi sáv használatát lehetõvé teszi a motorkerékpárok számára a három vagy több sávos utakon. Eddig ezekre a balra bekanyarodás esetét kivéve csak személygépkocsik hajthattak rá. A módosítás a kétkerekû motorkerékpárok és kétkerekû segédmotoros kerékpárok számára megengedi az autóbuszsáv használatát. Ezek a jármûvek a jelentõs sebességkülönbség miatt nem lassítják a buszközlekedést.

    A módosítás bevezeti a kerékpáros nyom és nyitott kerékpársáv fogalmait. A meghatározott burkolati jellel jelölt kerékpáros nyom a kerékpárosok részére az úttesten történõ haladásra ajánlott útfelület. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. A nyitott kerékpársáv az úttesten útburkolati jellel kijelölt kerékpár és az egymás mellett történõ elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében más jármû egyirányú közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Francia ünnep

    Együtt ünnepli születésnapját a 90 éves Citroen és a 120 esztendõs Eiffel-torony: a jubileumok alkalmából a franciák különleges showt szerveznek.

  • A gyalogosok nagy része nem ismeri a KRESZ-t!

    A gyalogosok alig húsz százaléka ismeri pontosan a KRESZ rá vonatkozó szabályait - derült ki a GRSP (Global Road Safety Partnership - Partnerség a Közlekedésbiztonságért) Magyarország Egyesület felmérésébõl.

    A szeptemberben készült nem reprezentatív felmérés a gyalogosok közlekedési szokásait vizsgálta. A személyes megkérdezésen alapuló kutatás szerint a gyalogosok 46 százaléka szokott átkelni az úttesten a jelzõlámpa tilos jelzése ellenére is.

  • A legjobb gumik listája sportos autókra

    Bizakodásra ad okot, hogy 2010-ben a megbízható nyári gumik palettája szélesnek ígérkezik: a 225/ 45 R 17 W, Y méretû nyári gumik közül a 2010-es ADAC teszten 5 modell „különösen ajánlott”, hét pedig „ajánlott” besorolást kapott. ADAC öt terméket nem ajánl a vizes útburkolaton nyújtott gyenge vagy rossz teljesítményük miatt. Tizenhét 225/45 R 17 es méretû gumimodell állta ki az ADAC próbáit, többnyire olyan modellek, melyeket elõszeretettel használnak az Audi A3, a Ford Focus, a Mercedes C-osztály, az Opel Astra és számos VW sportos változatain.

  • Közel 6 milliárd dollár a Ford vesztesége

    A detroiti márkák közül jelenleg a Ford áll a legbiztosabb lábakon annak ellenére, hogy a 2008-as év utolsó negyedévében 5,9 milliárd dolláros veszteséget könyvelhetett el.

    A hatalmas veszteség ellenére a Ford továbbra sem tervezi, hogy a General Motorshoz és a Chryslerhez hasonlóan állami mentõövért folyamodjon, ugyanis a cég saját pénzügyi tartalékaival képes finanszírozni legújabb fejlesztéseit. A Ford szerint az aktuális pénzügyi terv alapján az autógyár 2011-ben újra nyereséges lehet.

  • A világ elsõ papundekli biciklije

    London - A világ elsõ papundekli biciklijét készítette el egy brit egyetemista.

    A 21 éves Phil Bridge, aki ipari formatervezést tanul a Sheffieldi Hallam Egyetemen, azért fordult a kartonpapírhoz, mint alapanyaghoz, mivel népszerûsíteni szeretné a kerékpáros közlekedést. Véleménye szerint ugyanis a kerékpár elterjedését a hagyományos "drótszamarak" túlontúl magas ára gátolja, hiszen ki hajlandó több száz fontot fizetni egy olyan közlekedési eszközért, amelynek nyergébe legfeljebb elvétve pattan tulajdonosa - olvasható a The Daily Telegraph brit lap honlapján.

  • GM: egymillió autó Kínában

    A General Motors az elsõ olyan autógyártó, amely egy év alatt több mint egymillió autót tudott eladni Kínában. Az amerikai vállalatóriás, amely hazájában komoly válsággal küzd most már évek óta, Kínában elképesztõ növekedést produkált az elmúlt néhány év során. A Buick márkanév alatt forgalmazott, részben Amerikából, részben az ausztrál Holdentõl és az európai Opeltõl származó, de helyben gyártott modellek meglepõen népszerûek Kínában, legalább annyira, mint a VW vagy a Hyundai típusai.

  • A Mercedes motorokat és sebességváltókat vásárol a BMW-tõl?

    Elismerték a BMW-nél, hogy tárgyalásokat folytatnak a Mercedes-Benzzel: a csillagos márka motorokat és sebességváltókat vásárolna legnagyobb konkurensétõl. Ezt Klaus Draeger, a BMW fejlesztési vezetõje árulta el az Auto Motor und Sportnak adott interjújában.

    A hírek szerint az egyik ilyen motor egy új fejlesztésû V12-es lenne, amely a 4 literes, turbótöltéses V8-ason alapulna, és a 7-es sorozatban, valamint a Rolls-Royce hamarosan bemutatkozó kisebb típusában debütálna.

  • A VW indul a Bamakón

    A VW két szépségkirálynõvel telirakott Touareg-get indít a Bamako Rally-n.

  • Elbocsátások a Skodánál, kevés Fabia fogy!

    Németországban befellegzett a roncsprémiumnak, a német állam szeptembertõl már nem támogatja 2500 euróval azokat, akik újra cserélik használt autójukat.

    Számos más gyártó mellett a Skoda is pesszimistán tekint emiatt a jövõbe, saját számításaik szerint ugyanis ebben az évben legalább 76 000-rel dobta meg németországi eladásaikat a roncsprémium, így mostantól a hatalmas német piacon is jókora visszaesésekre számítanak.

  • Unokájával a karjában vezetett ittasan

    Unokájával a karján vezetette autóját ittasan egy férfi az Egyesült Államokban.

    A rendõrség mindazonáltal azért állította meg, mert nem világított kocsijának egyik hátsó lámpája. A rendõrök azután nem csak arra figyeltek fel, hogy egy 2 éves fiúcska van a vezetõ karjában, hanem a fél üveg sörre is.

  • Fénydiódás világítás a világon elõször Mercedesekbe

    Elsõ autógyártóként a Mercedes-Benz szerel szériaautóba dinamikus, teljesen fénydiódás világítást. Emellett további újdonságként változtatható fényáteresztésû üvegtetõ jelenik meg a stuttgarti cég kínálatában.

  • Az Opel különbözõ márkájú autókat is gyárthat!

    A General Motors nehéz anyagi helyzete miatt kénytelen megválni európai érdekeltségeitõl, így eladósorba került az Opel és a Saab.

    A német márka iránt több jelentkezõ is akad, ám a legnagyobb esélyekkel az olasz Fiat és a kanadai Magna indul.

  • Elkezdõdött a fix traffipaxok telepítése

    Újabb kaszára készül a rendõrség, ezúttal Kecskeméten lesznek jó páran, akik nem várt csekket kapnak a közeljövõben. A város számos pontjára sebességmérõt telepítettek.

    Várhatóan hamarosan újabb komoly bevételhez jut az államkincstár, mert Kecskeméten legalább kilenc helyre fix traffipaxot telepített a rendõrség. A rendszám alapján, az objektív felelõsség elvének alkalmazásával egyszerûen postázzák az üzembentartónak a gyorshajtásról szóló határozatot és a megfelelõ összeggel a csekket.

  • A parkolási perek nem évülnek

    Az Alkotmánybíróság január 20-án egyhangú döntéssel megszûntette azt a tavaly júniusban hozott törvényt, amely szerint az egyévesnél régebbi parkolási díjakat nem lehet behajtani.

    A döntésnek köszönhetõen újraindulhatnak a korábban már megszûntetett perek. Az Országgyûlés tavaly június 9-én fogadta el azokat a törvénymódosításokat, amelyek alapján 2008. június 19-étõl az egy éven túli parkolási díj meg nem fizetéseit a bíróságok nem tárgyalhatják, a folyamatban lévõ pereket pedig megszüntetik.

  • Új vezér a Mazda élén

    Jelentõs változások mentek végbe az utóbbi napokban a Mazda élén, ugyanis Hisakazu Imaki vezérigazgató helyére Takashi Yamanouchi nevezték ki, aki a vezérigazgatói poszt mellett az elnöki tisztséget is betölti. Hisakazu Imaki a továbbiakban az igazgatótanács elnöke lesz, míg a korábbi IT-fõnök Masaharu Yamaki az alelnöki pozíciót tölti be ezentúl.