2024.03.29. - Auguszta

Búcsú a dízel autóktól?

A roncsprémium bevezetésének évében a németországi autóvásárlók olyan kevés dízel autót vásároltak, mint 2000 óta soha. Ferdinand Dudenhöffer autószakértõ tanulmánya szerint az összes Németországban eladott új autó 30,6 százaléka volt dízel a múlt évben.
2009-ben a dízelek a legnagyobb piaci bukásukat könyvelhették el Németországban a második világháború óta - áll a Duisburg-Esseni Egyetemen publikált tanulmányban. Egy évvel korábban a dízel autók részesedése még 44,1 százalék volt, 2007-ben pedig 47,7 százalék.

A dízel eladások visszaesésének fõ oka a roncsprémium. Ez ugyanis a kis- és közepes autókat részesítette elõnyben, fõleg a kis benzimotorral szerelteket. Egy másik tényezõ az üzemanyagár, a dízel árának emelkedése egyre inkább meghaladja a benzinét. Bár a dízel ára az év során várhatóan csökkenni fog, viszont a magas piaci részesedés korszaka végérvényesen véget ért, prognosztizálta a szakember. Dudenhöffer szerint a következõ években a piaci részesedés nem lépi túl majd a 40 százalékot, és a hibridkorszak beköszöntével, valamint a szigorúbb károsanyagkibocsátási szabályozások bevezetésével 2015 után a dízelek aránya nem fogja elérni a 30 százalékot.

Miközben a hibridrendszerek költségei a következõ 5-10 évben a felére csökkenhetnek, a dízelmeghajtás ára a károsanyagkibocsátási követelmények miatt növekszik majd. A dízelek a legnagyobb vesztesei a környezetvédelmi zónáknak Németországban. Aki ezek miatt adta el dízel jármûvét, nehezen szánja rá magát a jövõben egy újabb dízelautó vásárlására. Jó példa erre az a munkatársunkat néhány hete fuvarozó hamburgi taxis, aki 18 éves dízel Passatja után – kényszerbõl - benzines Skoda Octaviába ül majd át.