2024.03.28. - Gedeon, Johanna

Kétliteres turbómotort mutatott be a Volvo

A Volvo egy új fejlesztésû, 2 literes négyhengeres turbómotort mutat be az S80, V70 és XC60 modellekben. A 2.0 GTDi erõforrás a közvetlen befecskendezést és a turbófeltöltést kettõs változó szelepvezérléssel kombinálja. Teljesítménye 203 lóerõ, míg legnagyobb nyomatéka 300 newtonméter.
Az új 2 literes aggregát Borg-Wagner turbófeltöltõje a motor maximális teljesítményéhez viszonyítva a legkisebb a piacon kaphatóak közül.

Emellett a turbinaházat egybeépítették a kipufogó-gyûjtõcsõvel: ezzel a hatékony megoldással a Volvónak már korábban is jó tapasztalatai voltak. Most annyi a különbség, hogy az új kipufogócsonk- és turbinaház öntvény helyett lemezacélból készül.

Az acél könnyebb, kompaktabb, és a külön szigetelõrétegnek köszönhetõen ez a rendszer kevesebb hõt termel. Ily módon a gáz magas hõmérsékleten áramolhat, ami hatékonyabb égést tesz lehetõvé.

A hajtómû legnagyobb teljesítményét 6000, legnagyobb nyomatékát pedig 1750-es fordulatszámon adja le (rövid ideig 320 Nm).

A Volvo S80-ban kézi váltóval 7,9, míg az XC60-ban automatával 8,6 liter üzemanyagot éget el 100 kilométerenként. A Volvo új GTDi motorja mindkét vezérmûtengelynél változó vezérléssel mûködik.

Mind a szívó-, mind a kipufogószelepek nyitásának idõzítése változtatható. Ennek eredményeként az égési folyamat a teljes fordulatszám-tartományban a lehetõ leghatékonyabbá válik, a gyorsulás pedig valamennyi sebességnél élénk lesz.

A GTDi motort a Volvo új, hatfokozatú duplakuplungos automatájával vagy a hatfokozatú kézi váltójával párosítják. Az S80 7,9, a V70 pedig 8,3 másodperc alatt gyorsul százra, automatával ez 8,5, illetve 8,9 másodpercet vesz igénybe.

A 2.0 GTDi motort elõször olyan piacokon hozzák forgalomba, amelyeken a két literesnél kisebb hengerûrtartalmú motorok adókedvezményben részesülnek: Délkelet-Ázsiában, Hollandiában, Kínában és Japánban.