A kocsikban frissítik az ABS fékrendszert szabályozó szoftvert, mivel a fékpedálok folyamatos fékezés után lassan térnek vissza nyugalmi állapotba, illetve bizonyos haladási helyzetekben nem reagálnak megfelelõen. A bejelentés azután hangzott el, hogy a múlt héten a japán autógyártó 5 millió gépkocsi visszahívását rendelte el a gázpedál kijavítására, elkerülendõ, hogy a gépkocsi szõnyege akadályozza mûködését.
Mit tegyen a gépkocsivezetõ, ha autópályán haladva gépkocsija hirtelen magától felgyorsul? A természetes reakció az, hogy rálép a fékre. Ám ha az nem reagál, három eshetõség is adódik számára: üresbe tenni, esetleg parkoló állásba nyomni a váltót (automata gépkocsi esetén), illetve kikapcsolni a gyújtást – mondják a szakemberek. A gond az, hogy a látszólag egyszerû reagálások nem jutnak eszébe azoknak, akik pánikba esnek.
Bizonyos típusú autóknál biztonsági különlegességek segítik a gépkocsivezetõket, így a Toyotánál például az a gomb, amelynek három másodpercig tartó lenyomásával vészhelyzetben leállítható a motor. A Cadillacek és a Nissanok esetében egy hasonló gombot többször kell megnyomni. Mivel ezek a jellegzetességek minden gépkocsitípusban különböznek, az egységesítés hiánya tovább gátolja a sofõrök képességét a váratlan helyzetekre való reagálásra – állítja Paul Green, a Michigani Egyetem közlekedéskutató intézetének professzora.
A gépkocsik mûködése mára már olyan összetetté vált, hogy a vezetõ egyre kevésbé érti meg azt. Egy közlemúltban végzett elemzésében az egyetemen kimutatták, hogy a következõ évtizedben akár ezeroldalasra is dagadhat egy-egy luxusautó kézikönyve.
Jelenleg azonban a gépkocsivezetõ nem tehet mást, mint hogy felkészül a váratlan helyzetekre, és begyakorolja azokat a lépéseket, amelyekre kényszerülhet. Ez ugyanolyan, mint amikor a katonaságnál hadgyakorlatokat tartanak, vagy a légiutas-kísérõk a biztonsági intézkedéseket ismételgetik – tanácsolják a szakemberek.