2024.05.08. - Mihály

Néhány jótanács ha dugóba kerülünk

A munkaszüneti napokat, ünnepeket mindenki szereti. Ilyenkor azonban nagyobb dugókra is számítani lehet, hiszen többen indulnak útnak – rokonokhoz, barátokhoz, kikapcsolódni, kirándulni – mint máskor. Akadnak olyan sofõrök, utazók, akik nehezen viselik a dugókat. Tippjeink segítségével könnyebben, biztonságosabban átvészelheti ezeket.
Az elsõ lépés, hogy az ember megtervezze az indulást. Német felmérések szerint kedden és szerdán van a legkisebb forgalom az utakon. Aki tehát nem feltétlenül hétvégén akar utazni, annak érdemesebb ezt a két napot választani.

Elõfordul, hogy a leggondosabb tervezés ellenére is dugóba kerül az ember. Mit lehet ilyenkor tenni? A biztonság érdekében mindenképpen vezessen elõrelátóan, vagyis, amikor meglátja a kocsisor végét, óvatosan lépjen a fékpedálra, majd szép lassan guruljon az utolsó autó mögé. A dugóban ugyanis a legnagyobb veszélyt a figyelmetlen autósok jelentik, akik késõn fékeznek, és hátulról beleszaladnak az elõttük állóba. Nem véletlen tehát, hogy a legtöbb szakember a megfelelõ követési távolság megválasztását hangsúlyozza leginkább. Az sem jó, ha valaki túl nagy távolságot hagy, így ugyanis helyet pazarol, és a mögötte jövõt arra kényszeríti, hogy a szükségesnél elõbb fékezzen. Amikor viszont valaki túl kevés helyet hagy, akkor a hátulról jövõ gyorsabb jármû elõzésénél, veszélyes helyzet alakulhat ki. Az ajánlott távolság: egy-két autónyi helyet kihagyva kell követni az elõttünk haladót.

Manapság nagyon sokan használják a vészvillogót, ha forgalmi akadályt észlelnek, vagy bent állnak a dugóban. Ennek azonban csak akkor van értelme, ha elõre nem látható helyen, pl. kanyarban van, és csak a sorban az utolsó autó jelzi azt. Fontos továbbá, hogy nem szabad a vészvillogót túl korán bekapcsolni, pl. akkor sem célszerû, ha csak lassul a forgalom, de még nincs dugó, vagyis nem áll a kocsisor. Amennyiben dugóban áll, és elõreláthatólag hosszabb ideig fog egy helyben maradni, érdemes lekapcsolni a motort.

Fontos, hogy az autóval ne álljon a felezõvonalhoz. Inkább hagyjon ott helyet, hogy szükség esetén a mentõ-, tûzoltó-, vagy rendõrautó elférjen. Többsávos utaknál pedig értelemszerûen szintén a két sáv között kell helyet hagyni a mentõknek. Amennyiben odaér a baleset helyszínéhez, ami miatt a dugó kialakult, fékezés nélkül, lassan hajtson tovább, a bámészkodó autósok ugyanis még jobban lassítják a forgalmat, ráadásul a mentõknek is útban lehetnek.

Bár sokan nem tartják be, de lényeges szabály, hogy dugóban sem szabad használni a leállósávot. Azt kizárólag akkor használhatja, ha mondjuk a rendõrség, vagy tábla odairányítja a forgalmat. Amennyiben már kialakult a dugó, általában nem érdemes az elkerülõ utakat sem választani, mert addigra már ott is rengeteg autó lesz a közutakon. Ilyenkor csak a türelem segíthet.