2024.04.24. - György

Új 2010-es V6-os és V8-as technika a Mercedesnél - Nézzük mit is tudnak!

Újonnan fejlesztett V6-os és V8-as motorjaival bizonyítja a Mercedes-Benz, hogy van még fejlesztési potenciál a belsõégésû hajtómûben – ez is lehet egy sajátos „zöld vonal”, nem csak az alternatív hajtás.
Az új V8-as motor 4663 cm3 lökettérfogatból hoz ki 435 lóerõt, azaz 12 százalékkal többet az elõdénél – noha hengerûrtartalma 0,8 literrel kisebb. A nyomaték 530 newtonméterrõl 700-ra nõtt, miközben 22 százalékkal csökkent a fogyasztás. Az új V6-os változatlan 3499 cm3-rel ér el 306 lóerõt, nyomatéka 20 newtonméterrel nõtt. Az ilyennel felszerelt S 350 7,6 litert fogyaszt, tehát 24 százalékkal takarékosabb a típuselõdnél.

Potenciál a belsõégésû hajtómûben

Ezen eredményeket többek között a széria start-stop rendszerrel, közvetlen benzinbefecskendezéssel, sugárvezérelt égésfolyamattal, többszörös befecskendezéssel és többszörös gyújtással sikerült elérni. Az új V-motorokkal igazolta a Mercedes-Benz, hogy még jelentõs fejlesztési potenciál rejlik a belsõégésû hajtómûben, illetve, hogy a jövõben is ésszerûen alkalmazható a kulturált mûködésû V6-os és V8-as gép.

Csökkentett fogyasztás, nagyobb teljesítmény mellett: ez volt a Mercedes célja az új V-motor nemzedékkel, amely 2010 õszétõl váltja fel a CL-osztály nyolchengeresét, majd megjelenik az S-osztályban is. A tökéletesített belsõégésû motornak továbbra is vannak elõnyei az alternatív hajtásokkal szemben, a hatótáv, a tankolási idõ és a költség tekintetében – és ezzel lehet rövid távon a legnagyobb fogyasztáscsökkenést elkérni.

– A Mercedes-Benz új hat- és nyolchengeresei az erõ, a komfort és a hatékonyság szintézisét adják – jelentette ki Dr. Thomas Weber, a Daimler AG kutatási- és a Mercedes-Benz fejlesztési vezetõje. „Mindkettõ a magasabb szintû menetkultúrát egyesíti a környezetvédelemmel.” A motorcsalád következetesen valósítja meg az építõszekrény-elvet, használható start-stop modullal, 4MATIC öszkerékhajtással is.

Felsõbb osztályban játszik a V8-as

A V8-ast a sikeres elõd alapján fejlesztették tovább. Lökettérfogata 15 százalékkal csökkent (5461 helyett 4663 cm3), teljesítménye 320 kW (435 LE), ami 12 százalékkal haladja meg a korábbit. Míg a jelenlegi CL 500 12,3 litert fogyaszt, az új motorral már csak 9,5-öt, tehát 22 százalékkal kevesebbet. Ugyanennyit esett a CO2-emisszió is, 288 g/km-rõl 224-re – ez figyelemre méltó érték ebben a teljesítménykategóriában! A nyomaték 530 newtonméterrõl 700-ra nõtt – ez plusz 32 százalék. Alacsony fordulatszámon is nagy a húzóerõ, és még a nyolchengeresek között is kivételes a motor sima, egyenletes járása.

A nagy fajlagos teljesítmény jórészt a két – hengersoronként külön – turbófeltöltõ érdeme. Ezeket úgy méretezték, hogy a motorelõdhöz képest 2000/percnél 40 százalékkal nagyobb lett a nyomaték, sõt 1600 és 4750 között végig 600 newtonméter áll rendelkezésre. Turbólyuk nincs, a vezetõ úgy érzi, mintha hétliteres szívómotor lenne az autóban.

Csekély fogyasztású V6-os

Az új hathengeres szívómotor, amelyre azonban a modulrendszer jóvoltából turbóval is szerelhetõ. Legjelentõsebb változása az elõdhöz képest a hengersorok szögének csökkentése 90 fokról 60-ra, így elhagyhatták a lengéseket elsimító kiegyensúlyozó tengelyt, mégis komfortos a mûködés. Teljesen új a kipufogócsonk és a kapcsolható rezonancia-szívócsõ. A 3499 cm3-es gép teljesítménye 225 kW (306 LE), azonos lökettérfogatú elõdje az S-osztályban 272 lóerõs. A 350 helyett 370 newtonméter 3500 és 5250/perc között jelentkezik.

Különösen jelentõs a fogyasztás csökkenése. Új motorjával az S 350 megelégszik 7,6 literrel (CO2: 177 g/km), azaz 24 százalékkal takarékosabb az elõdjénél, és továbbra is a kategória egyik etalonjának számít. A két új motor blokkja, hengerfeje és dugattyúja alumíniumból készül, a fõtengelyt, a hajtókarokat és a szelepeket különleges acélötvözetbõl kovácsolják.

Néhány új fejlesztés:

– A harmadik generációs, piezo-porlasztós közvetlen befecskendezés, a sugárvezérelt égésfolyamat és a többszörös gyújtás adja a csekély fogyasztás alapját – a V8-ason homogén égéssel, a V6-oson új, réteges égéssel kombinálva, kiterjesztett jellegdiagrammal és fogyasztásra optimalizált szegény keverékes mûködéssel.
– A start-stop technika, a váltási pontok elcsúsztatása és a súrlódás mérséklése 20 százalékos javulást eredményezett.
– Csökkentették a vízpumpa, az olajszivattyú, a nagynyomású benzinszivattyú és a generátor energia-felvételét. Ugyanakkor jelentõsen leszorították az új motorok súlyát is.