2024.04.25. - Márk

USA - mesterséges hangot a csöndes hibrid jármûvekbe

A hibrid üzemû gépkocsik piaci térnyerésével ismét felerõsödnek Amerikában azok a követelések, hogy mesterséges hangforrással kell felszerelni a gyanútlan járókelõkre és vakokra veszélyes túl csöndes jármûveket.
A zajtalan hibrid autók korszaka talán a végéhez közeledik, a kiemelkedõen jó fogyasztású benzin-elektromos és kizárólag elektromos hajtású kocsik hangtalan suhanása ugyanis kockázatos - mutatnak rá közlekedésbiztonsági csoportok.

A vakok érdekvédelmi szervezetei évek óta küzdenek azért, hogy a hibrid autókat mesterséges hangforrással szereljék fel. Attól tartanak, hogy a hibridek várható elterjedésével több haláleset és sérülés lesz az utakon. Az új autók eladásaiban jelenleg még csak 2 százalékot képviselnek ezek a jármûvek, a gyártók azonban várhatóan növelni fogják a termelést, még az üzemanyag-fogyasztási normák további szigorítása elõtt.

A szövetségi közlekedésbiztonsági felügyelet egy friss tanulmányában kimutatta, hogy a hibrid jármûvek alacsony sebességnél kétszer nagyobb gyakorisággal lehetnek gyalogosbaleset részesei, mint a hagyományos meghajtású, hangosabb kocsik. A felügyelet egyebek mellett a lassítási és megállási, illetve parkolási helyzeteket vizsgálta. A vakok mellett az idõsekre és a gyerekekre is nagyobb veszélyt jelentenek a 30 kilométer/órás sebességgel vagy annál lassabban haladó elektromos jármûvek.

Egyes zöld csoportok viszont ellenzik az autók hangosabbá tételét, azt hangoztatván, hogy zajosabbá válnának a lakónegyedek. Szerintük bizonyos helyzetekben valóban szükség lehet mesterséges hangforrásra, de annak bekapcsolását a vezetõkre kell bízni. A környezeti hangszennyezés ellen küzdõk egy csoportja pedig azon az állásponton van, hogy a leghangosabb jármûvek - köztük a teherautók, buszok és motorok - lecsöndesítésével a gyalogosok hatékonyabban tudnák észlelni a közeledõ jármûveket.