2024.12.03. - Ferenc, Olívia

Fékenergia-visszanyerés - újítások a Mazdánál

A Mazda bemutatta a világ elsõ olyan fékenergia-visszanyerõ rendszerét, amely az energia tárolására kondenzátort használ. A megoldást 2012-tõl már alkalmazzák is, elsõként az új Mazda6 kapja meg.
A Skyactiv-program, után a Mazda egy újabb olyan fejlesztést jelentett be, amellyel csökkenthetõ a fogyasztás: bemutatták a világ elsõ olyan fékenergia-visszanyerõ rendszerét, amely kondenzátort használ az energia tárolására. Az i-Eloop névre keresztelt rendszer városi használatban (gyakori gyorsítás és fékezés) körülbelül tíz százalékkal csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.

Az eddig megismert fékenergia-visszanyerõ rendszerek egy elektromos generátor segítségével nyerték vissza az energiát, és ezt egy akkumulátorban tárolták el. A Mazda által használt kondenzátornak az az elõnye, hogy a kondenzátor sokkal gyorsabban feltölthetõ és kisüthetõ, ezáltal sokkal dinamikusabban tudja támogatni az autó elektromos rendszereit. Emellett még a várható élettartama is több, bár a mostani akkumulátorok is egészen sokáig bírják.

A rendszer mûködése

A Mazda fékenergia-visszanyerõ rendszere egy 12-25V váltóáramú generátorból, egy kis ellenállású, elektromos duplarétegû kondenzátorból és egy DC/DC átalakítóból áll. Az i-Eloop abban a pillanatban elkezdi átalakítani és visszatáplálni a mozgási energiát, amint a vezetõ felengedi a gázpedált, és a jármû lassítani kezd. A váltóáramú generátor a maximális teljesítmény elérése érdekében 25 V-ig terjedõ villamos áramot termel, mielõtt ezt az úgynevezett elektromos duplarétegû kondenzátorba (Electric Double Layer Capacitor - EDLC) tárolásra eljuttatja. Ez a kondenzátor kifejezetten gépjármûben történõ felhasználásra lett kifejlesztve, és másodpercek alatt feltöltõdik. A DC/DC egyenáramú átalakító 25 V-ról 12 V-ra alakítja át az elektromos áramot, mielõtt ez a jármû elektromos egységeihez közvetlenül eljutna. A rendszer szükségszerûen a jármû akkumulátorát is tölti. Ennek eredményeként, városi vezetési körülmények esetén hozzávetõleg 10 százalékkal csökken az üzemanyag-fogyasztás.



Az i-Eloop a Mazda i-stop elnevezésû start-stop rendszerével együtt is alkalmazható, ezzel tovább csökken az üzemanyag-fogyasztás. Az új rendszert elõször a 42. Tokiói Autószalonon a Mazda6 elõfutárának is tekinthetõ Takeri tanulmányautóban mutatja be a Mazda. A japán autógyár ígérete szerint az új fejlesztésüket 2012-tõl vetik be a személyautóikban.