2024.05.14. - Bonifác

60 éves a "francia autógyártás történelmi emlékmûve", a Citroen Kacsa

60 éves a
"Nem ideges, hosszú életû. Nincsenek hangulati változásai, mindig ugyanolyan kedves. Egy cseppet sem iszákos. Sutának hat, ahogyan megy, pedig ügyes. Ruhája nem szép, bár praktikus, szellemes. Nyáron strandkocsi, õsszel esernyõ, télen nagykabát. A Kacsa lány. Jól látható a vonalvezetésén, de a természete is nõies: kitartó, simulékony, vágyik az udvarlásra és imádja az ajándékokat." Rajongói e szavakkal írják le a világ egyik legismertebb autómodelljét, a hatvan éve, 1948. október 7-én a Párizsi Autószalon során bemutatott Citroen "Kacsát", hivatalos nevén a Citroen 2CV-t.
A maga idejében a modern és vakmerõ élet szimbólumának számító "Kacsa" alapötlete már a 30-as években megszületett. André Citroen a Ford T modell ötletébõl kiindulva akart olcsó népautót meghonosítani Európában, de 1935-ben meghalt, így álmának megvalósulását már nem érhette meg.

Az olcsó, egyszerû, megbízható, sokoldalú és strapabíró kocsi sorozatgyártására csak a II. világháború után kerülhetett sor. Az "emberbarát" autóban két földmûves óránként 60 kilométeres sebességgel, földutakon akár egy fél mázsás krumpliszsákot vagy boroshordót is elszállíthatott, de a Kacsa tulajdonosának az esti színházlátogatáskor sem kellett szégyenkeznie.

A "Kacsán" az újságírók nevettek, "szardíniásdoboznak", "guruló esernyõnek" csúfolták, a közönség azonban rajongott érte. A sikerben a Citroen rendkívül innovatív kampánya is részes volt, egy olyan korban, amikor az autóreklámok még csak gyerekcipõben jártak. Igyekeztek az autót a vásárló számára testközelbe hozni, ezért kitalálták a "roadshow" õsét, a "Caravanne Citroent", ahol a vevõ a Citroen összes típusával szórakoztató formában ismerkedhetett meg.

A filmvásznon még James Bond is száguldott vele, s az izgalmas hegyi üldözés mindenki számára nyilvánvalóvá tette: a Citroën 2CV úttartása, fordulékonysága és kezessége tökéletes. A Kacsa a gyermekjáték piacot is meghódította a beszélni tanuló gyerek elsõ szavait idézõ "Mama, Papa, Citroen" szlogennel, ekképp biztosítva, hogy terméke a jövõben se maradjon vásárlók nélkül.

A Kacsa õrület 42 évig tartott. Az elsõ években a használt kocsi volt a drágább, mert az újra évekig kellett várni; a kis fogyasztású kocsi eladásai a hetvenes évek elején, az olajválság idején kaptak új lendületet. A nyolcvanas években azonban a Kacsa már formáját, sebességét és biztonságát tekintve is idejét múltnak számított, gyártását 1990-ben állították le. A jármûbõl több mint hatmillió példány készült, rajongói a mai napig rendszeresen tartanak találkozókat, ahol a "Kacsa-barátok" kicserélhetik tapasztalataikat és megcsodálhatják a kiállított példányokat.

A Citroen 2 CV késõbb más modelleknek is alapul szolgált és szerte a világon a francia autógyártás szimbóluma lett.

(Weberné Zsikai Mária)