rss
adó 1 százalék, adóbevallás adószám, 1ado, alapítvány, egyesület, adó1százalék
  • Német éden

  • Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach és Karl Benz már az automobilizmus hajnalán biztosította Németország vezetõ helyét az iparban. Aztán új trónkövetelõk jöttek, akik közül késõbb sokan - például Nagy-Britannia és Franciaország - visszaléptek epizodistává, mások, mint Japán és az Egyesült Államok, a mai napig is õrzik kiharcolt pozícióikat. Ám mindez nem szoríthatta háttérbe a német autóipart, amely az elsõ gépkocsi megszületése óta folyamatosan a világ élmezõnyéhez tartozik.

    Ezek tükrében érdemes egy pillanatra belegondolni, mennyi kompromisszumra van szükség a német autógyártás bemutatásához egyetlen kiállítás keretei között: százhúsz év csupán hatezer négyzetméteren. Mely korszak, mely gyártmányok, mely modellek érdemelnek nagyobb teret, és melyek kárára?

    Az amerangi Német Automobilok Múzeumának sikerült egy olyan tárlatot összeállítania, amely a hozzáértõket és a kényes ízlésûeket is elbûvöli. Több mint kétszáz csodálatos állapotú jármû várja a látogatókat a XIX. századi kezdetleges gépektõl kezdve egészen a nyolcvanas évek autóiig. Sikerült megtalálni az egyensúlyt a saját korszakuk jelképeivé váló, az utcaképet alkotó tömegmodellek és a különlegességek között. Utóbbi csoportba egyaránt tartoznak ritka típusok, speciálkarosszériás kivitelek és versenygépek.

    A márkák jó része csokrokba szedve látható, némelyek egész folyosót kaptak, de vannak gyártmányok, amelyeknek még ez is kevés: a Mercedesnek például még három sor sem elég, hogy negyvennél is több példányával elkápráztassa az érdeklõdõket, a tizenhét Porsche pedig külön termet kapott. BMW-bõl kéttucatnyi, Opelbõl tizenöt, Fordból tizenegy darab mutatkozik be, és az olyan exkluzív márkák, mint a Horch vagy a Maybach is több példánnyal gyönyörködtetik a látogatót.

    Külön tárlat foglalkozik a taxizással. Egy 1904-es Adler Motorwagentõl indulva tekinthetjük meg a személyfuvarozás néhány fontos állomását: zárt oldalkocsis D-Rad motorkerékpár 1925-bõl, egy évvel késõbbi Hanomag, majd az elsõ dízelmotoros személyautó, a Mercedes-Benz 260D. A második világháború utáni német taxikat egy Opel Kapitän, egy Rometsch-féle négyajtós Volkswagen Bogár, illetve két Mercedes-Benz képviseli. A múzeum ezen részén néhány külföldi gyártmány is megcsodálható: Renault KZ 1933-ból, londoni taxiként használt Beardmore Mk VII, motoros riksává átépített Piaggio, illetve egy japánban szolgált Toyota Crown.

    Az autósportok kedvelõit igazi csemegék várják a Porsche-teremben: egyebek mellett GT1 Coupé és 962 Coupé Le Mans a kilencvenes évekbõl, 935 Coupé, 911 SC Coupé Safari, valamint egy, a Párizs-Dakar versenyre átalakított, megemelt, összkerékhajtású 959 Coupé 1986-ból - adysan szólva õs-Cayenne.

    A törpeautóknak is külön részleg jutott, melyben a jól ismert modellek - Messerschmitt Kabinroller, BMW 600-as és Isetta, NSU Prinz - mellett olyan különlegességek is helyet kaptak, mint a csupán 167 kilogrammos Kleinschnittger, a hihetetlen formájú, ufószerû Fuldamobil, valamint az orr- és farrészen egy-egy ajtóval ellátott, középmotoros, a század eleji automobilok dos a dos üléshelyzetét felelevenítõ Zündapp Janus.

    Aki mûszaki részletekre kíváncsi, annak alvázak, motorok, szétszedett jármûvek kedveskednek, amelyek közül ki kell emelni egy hosszában kettévágott Porsche 959-est, egy felépítmény nélküli, V12-es erõforrással szerelt Maybach alvázat, egy "atomjaira" szétszedett Volkswagen Golfot, illetve egy tizenhat hengeres kísérleti Porsche motort.

    Németország eltemetett autómárkáit nem csupán az NSU, a Borgward, a DKW vagy a Glas képviseli: olyan ritkaságokkal is találkozhat a veteránrajongó, mint a Protos, a Loreley, a RAF, a Stoewer vagy a Presto.

    Lenyûgözõ a múzeum gazdagsága, az információzuhatag miatt a látogatás vége felé már-már képtelenek vagyunk megfigyelni apró részleteket. A fotók tanulmányozása közben olyan érzésem volt, mint a japán turistának, aki az elõhívott fényképek nézegetése közben nézi meg, hol is járt nyaralása során. A kiállítási anyag felével is bõségesen jóllaknának a veteránbarátok - a kínálat igen hosszú idõre ellátja emlékekkel a látogatót. Csupán a kisáruszállítókat hiányoltam, a múzeum szigorúan a személyszállító autók (PKW-k) bemutatására koncentrál. De ez pusztán személyes észrevétel, amely eltörpül az objektív adatok mellett: százhúsz évet felölelõ, több mint kétszáz autóból álló gyûjtemény, amely 2000-ben, mûködésének tizedik évében elérte a bûvös egymilliós látogatói számot.

    A cikk a Veterán Autó és Motor 2007/3-as számában jelent meg.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Audi TT 2010

    Új elsõ lökhárító és hûtõrács került a TT modellekre, a fényszórók alsó részében pedig 12 fehér LED jelent meg, amelyek a nappali fényt biztosítják. Módosítottak a hátsó lámpaburákon, nagyobbak lettek a kipufogóvégek és a diffúzorbetét, a változtatások két centiméterrel dobták meg a teljes hosszúságot.

    Másféle arcot kaptak az erõsebb TTS modellek, eltérõ a hûtõrács és a légbeömlõk is krómozottak lettek, a TT RS nem változott.

  • A Gemballa új tuningolt Porschéja a Mirage GT Gold Edition!

    Rizikós vállalkozásba fogott a német tuningcég, hiszen ezúttal a gyárilag is brutálisan gyors és gyönyörû Porsche Carrera GT-t vadították meg. A Mirage GT Gold Edition a látványos külsõ és belsõ kiegészítõk mellett motortuningot is kapott, amelynek eredményeképp végsebessége 335 km/h-ra nõtt.

    A Gemballa soha nem visszafogott modelljeirõl híres, láthattunk már tõlük elképesztõ kinézetû Cayenne-t, de a Carrerát is átépítették már egyszer. Most másodszor futottak neki, hogy feltuningolják a már nem három éve nem gyártott szupersportkocsit.

  • Mitsubishi ClearTec Colt start-stop rendszerrel!

    A Genfi Autószalonon mutatkozott be a Mitsubishi ClearTec takarékos modellcsaládjának elsõ tagja, a Colt.

    A környezetbarát kisautóhoz kétféle, 1,1 és 1,3 literes benzinmotor rendelhetõ, és a start-stop rendszernek is köszönhetõen akár 1 liter benzint is spórolhatunk.

    A Volkswagen BlueMotion, a Skoda Greenline, a Ford ECOnetic és többek között az Opel EcoFlex után újabb taggal bõvült a takarékos modellcsaládok köre, mégpedig a Mitsubishi ClearTec-kel.

  • Százéves a T-Ford

    Bádog Böske és a magyar feltaláló "románca"

    A világ elsõ, szalagrendszeren gyártott gépjármûtípusa, a Ford gyár T-modellje éppen százesztendõs. A kilencedik Ford-típus megtervezésében éppúgy, mint a technológia kidolgozásában a Makóról elszármazott Galamb Józsefé a fõ érdem. A szinte népautóként forgalmazott T-Fordot a korabeli autósok Tin Lizzynek (Bádog Böskének) becézték.

  • Ford B-Max - tetõoszlop nélkül

    A B-Max a kategória egyik legerõsebb versenyzõje, tolóajtóval, középsõ tetõoszlop nélkül praktikusabb, mint bármelyik vetélytársa. A mini-egyterûek piaca még a benépesülésnél tart: sok gyártó csak mostanság fedezte fel a kategóriát magának. Eddig azonban csak az Opel próbált valami eredetivel elõállni, de a Meriva szembe nyíló ajtómegoldása nem tûnik különösen hasznosnak így, hogy a B oszlop bent maradt. A Ford azonban húzott egy merészet: a Genfben 2011-ben bemutatkozott B-Max, amely a Fiesta alapjaira épül, középsõ oszlop nélkül készül, hátul pedig tolóajtókat kapott, így egyetlen hatalmas nyílás hozható létre az autó oldalán.

  • Audi Quattro 2010 - megújult külsõvel és belsõvel

    Mokány sportkupé öt hengerrel, turbóval, összkerék-hajtással – akár az eredeti.

    Az õs-Quattro 2010-ben már legenda: az utolsó példányai is 19 évesek, de a mai napig a legjellegzetesebb és legismertebb Audik egyike.

    Ráadásul az idén épp harminc éves – nem csoda, hogy a gyáriak úgy döntöttek, készítenek egy tanulmányt, amely megidézi a szellemét. Az új Quattro Concept formaterve érdekes egyvelege az aktuális Audi stílusnak és a harminc éves kupé vonásainak.

  • Mercedes C63 AMG - 480 lóerõvel

    Noha a neve alapján koncepció, a C63 Concept 358 akár már holnap gyártásba kerülhetne. A speciális C-osztály egyedi fényezést, gazdag alapfelszereltséget, de ami a legfontosabb, erõsebb motort kapott. A 480 lóerõs autó a Sydney Autószalonon debütált. Bár Ausztrália nem túl népes ország a maga 21 milliós lakosságával, a gyártóknak igenis fontos ez a piac, ez jól látszik az itt kapható egyedi és sportos modellek számán is. A Mercedes-Benz itteni divíziója a Sydney Autószalon alkalmából két egyedi gépet is készített a helyiek legnagyobb örömére. Az egyik egy speciális fényezéssel ellátott SLS MG, míg a másik a C63 AMG Concept 358.

  • Volvo V70 T6 - 325 lóerõs tuning a Heico Sportivtól

    A Heico Sportiv egy 100 darabos limitált szériát készít a Volvo V70-bõl. A svéd kombi soros hathengeres benzinmotorjának teljesítménye 325 lóerõre nõ, a sportos külsõrõl azonban a gyári R-Design csomag gondoskodik. A plusz lóerõknek köszönhetõen a V70 hat másodperc alatt teljesíti a százas sprintet.

    A Volvo modellek tuningolásáról híres Heico Sportiv legutóbb egy V70 T6 modellt vett kezelésbe. A visszafogott külsõ átalakítások mellett a lemezek alatt is találunk egy-két újdonságot.

  • A Subaru Legacy Európára átszabott modellje!

    Kicsit átszabják Európa számár a tavasszal bemutatott Subaru Legacy-t. Két benzinessel és egy dízelmotorral lesz majd vásárolható a szedán és a kombi változat.

    A terepes modellbe egy év után érkezik a 3,6-os hathengeres boxermotor.

    Ugyan már a tavasszal bemutatták a Subaru legújabb üdvöskéjét a Legacyt, azonban azok csak a japán belpiacos és az amerikai modellek voltak. Egyszerre érkezik az öreg kontinensre a szedán és az kombi változat is.

  • Bentley Continental GT - 2010-es modellfrissítés után

    Erõsebb lett a W12-es motor, változott a forma és kényelmesebb a belsõ tér kialakítása, de mégsem beszélhetünk többrõl egy alaposabb modellfrissítésnél.

    A GT volt az elsõ Bentley, amely már VW technikára épült, és egyben a gyártó valaha volt legnépszerûbb típusa. Volt olyan év, amikor Crewe-ben nem tudtak annyit gyártani, hogy kielégítsék az igényeket, ami több ezer autót jelentett évente. Hét év azonban még a luxusautók piacán is soknak számít, így mindenképp hozzá kellett nyúlni a típushoz, ha másért nem is, azért, hogy beletehessék a bemutatása óta általánossá vált mûszaki megoldásokat.

  • Peugeot Hoggar

    A franciák kínálatából eddig hiányzott egy praktikus platós modell – hát most megjött. Ámuldozzon ön is a Hoggar látványán.

    A Peugeot a Fiat Strada receptjét vette át a pick-up építéshez. Miután sem alvázas terepjáró, sem semmi hasonló nincsen a kínálatban, inkább az öreg 206-os alapjait használták fel a teherjármû felépítéséhez. A hasonlóság a platós Fiat Albeához nem is teljesen véletlen: a fejlesztés ugyanott, Brazíliában folyt, ahol a Stradáé, az ottani vásárlók igényeinek megfelelõen.

  • A Renault Laguna új V6-os motort kap

    Bár már jó ideje kapható a Renault Laguna legújabb generációja, egészen mostanáig kellett várnunk a két hathengeres csúcsmotor bemutatására.

    A benzines teljesen Nissan fejlesztés, a vadonatúj dízel pedig a francia-japán együttmûködés gyümölcse.

    A Renault Laguna elõzõ generációit mind meg lehetett vásárolni V6-os benzinmotorral, így várható volt, hogy hamarosan az új modellhez is elérhetõvé tesznek egy hathengeres erõforrást.

  • Audi A8L 2010

    A presztízs az elsõ: megtartották a W12-es motort a legnagyobb Audiban, igaz, alaposan továbbfejlesztették.

    Az õsbemutatóról ugyan hiányzott az A8-as sofõrös változata, az A8L, de az Audi nem várhatott sokat a leleplezésével, nehogy a szintén vadiúj hetes BMW elorozza a potenciális vásárlókat. Az alapmodell karosszériájába 130 millimétert toldottak be középtájon, így a tengelytáv 3,122 méterre nõtt, az autó teljes hossza pedig 5,267 méter lett.

  • BMW 530 Hamann tunig

    A Hamann talán kissé túl messzire ment ezúttal, legalábbis a lökhárítóba épített nappali ledes diszkófény talán nem illik a luxusszedán imágóhoz, de ezt persze majd a tulajdonosok fogják eldönteni. Ezenfelül a csomag tartalmaz szélesebb küszöböket, új hátsó kötényt diffúzorral és egy mérsékelten elegáns szárnyat a csomagtartón – kívánságra a tetõre is szerelnek fel légterelõt.

    A tuning Ötös 21-es, matt fekete kerekeken gurul, hátra 295/25-ös, elõre 255/30-as gumikat ajánl a Hamann a 35 milliméteres ültetés mellé.

  • Egy 507 lóerõs BMW M6-os 2009-ben a legfürgébb gyorshajtó

    Közzétette a 2009-es "legeket" a rendõrség. Itt sorakozik a legtöbb haláleset, a legnagyobb bírság és a legdurvább gyorshajtó.

    Túl vagyunk 2009-en, amely közlekedésrendészetei szempontból jól sikerült, hiszen a remek 2008-as idényt is megfejelve tovább csökkent a közúti közlekedési balesetben elhunytak száma. Utoljára a 60-as években szedett csupán ennyi áldozatot a közlekedés, persze a tökéletestõl még messze vagyunk.