rss
adó 1 százalék, adóbevallás adószám, 1ado, alapítvány, egyesület, adó1százalék
  • Német éden

  • Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach és Karl Benz már az automobilizmus hajnalán biztosította Németország vezetõ helyét az iparban. Aztán új trónkövetelõk jöttek, akik közül késõbb sokan - például Nagy-Britannia és Franciaország - visszaléptek epizodistává, mások, mint Japán és az Egyesült Államok, a mai napig is õrzik kiharcolt pozícióikat. Ám mindez nem szoríthatta háttérbe a német autóipart, amely az elsõ gépkocsi megszületése óta folyamatosan a világ élmezõnyéhez tartozik.

    Ezek tükrében érdemes egy pillanatra belegondolni, mennyi kompromisszumra van szükség a német autógyártás bemutatásához egyetlen kiállítás keretei között: százhúsz év csupán hatezer négyzetméteren. Mely korszak, mely gyártmányok, mely modellek érdemelnek nagyobb teret, és melyek kárára?

    Az amerangi Német Automobilok Múzeumának sikerült egy olyan tárlatot összeállítania, amely a hozzáértõket és a kényes ízlésûeket is elbûvöli. Több mint kétszáz csodálatos állapotú jármû várja a látogatókat a XIX. századi kezdetleges gépektõl kezdve egészen a nyolcvanas évek autóiig. Sikerült megtalálni az egyensúlyt a saját korszakuk jelképeivé váló, az utcaképet alkotó tömegmodellek és a különlegességek között. Utóbbi csoportba egyaránt tartoznak ritka típusok, speciálkarosszériás kivitelek és versenygépek.

    A márkák jó része csokrokba szedve látható, némelyek egész folyosót kaptak, de vannak gyártmányok, amelyeknek még ez is kevés: a Mercedesnek például még három sor sem elég, hogy negyvennél is több példányával elkápráztassa az érdeklõdõket, a tizenhét Porsche pedig külön termet kapott. BMW-bõl kéttucatnyi, Opelbõl tizenöt, Fordból tizenegy darab mutatkozik be, és az olyan exkluzív márkák, mint a Horch vagy a Maybach is több példánnyal gyönyörködtetik a látogatót.

    Külön tárlat foglalkozik a taxizással. Egy 1904-es Adler Motorwagentõl indulva tekinthetjük meg a személyfuvarozás néhány fontos állomását: zárt oldalkocsis D-Rad motorkerékpár 1925-bõl, egy évvel késõbbi Hanomag, majd az elsõ dízelmotoros személyautó, a Mercedes-Benz 260D. A második világháború utáni német taxikat egy Opel Kapitän, egy Rometsch-féle négyajtós Volkswagen Bogár, illetve két Mercedes-Benz képviseli. A múzeum ezen részén néhány külföldi gyártmány is megcsodálható: Renault KZ 1933-ból, londoni taxiként használt Beardmore Mk VII, motoros riksává átépített Piaggio, illetve egy japánban szolgált Toyota Crown.

    Az autósportok kedvelõit igazi csemegék várják a Porsche-teremben: egyebek mellett GT1 Coupé és 962 Coupé Le Mans a kilencvenes évekbõl, 935 Coupé, 911 SC Coupé Safari, valamint egy, a Párizs-Dakar versenyre átalakított, megemelt, összkerékhajtású 959 Coupé 1986-ból - adysan szólva õs-Cayenne.

    A törpeautóknak is külön részleg jutott, melyben a jól ismert modellek - Messerschmitt Kabinroller, BMW 600-as és Isetta, NSU Prinz - mellett olyan különlegességek is helyet kaptak, mint a csupán 167 kilogrammos Kleinschnittger, a hihetetlen formájú, ufószerû Fuldamobil, valamint az orr- és farrészen egy-egy ajtóval ellátott, középmotoros, a század eleji automobilok dos a dos üléshelyzetét felelevenítõ Zündapp Janus.

    Aki mûszaki részletekre kíváncsi, annak alvázak, motorok, szétszedett jármûvek kedveskednek, amelyek közül ki kell emelni egy hosszában kettévágott Porsche 959-est, egy felépítmény nélküli, V12-es erõforrással szerelt Maybach alvázat, egy "atomjaira" szétszedett Volkswagen Golfot, illetve egy tizenhat hengeres kísérleti Porsche motort.

    Németország eltemetett autómárkáit nem csupán az NSU, a Borgward, a DKW vagy a Glas képviseli: olyan ritkaságokkal is találkozhat a veteránrajongó, mint a Protos, a Loreley, a RAF, a Stoewer vagy a Presto.

    Lenyûgözõ a múzeum gazdagsága, az információzuhatag miatt a látogatás vége felé már-már képtelenek vagyunk megfigyelni apró részleteket. A fotók tanulmányozása közben olyan érzésem volt, mint a japán turistának, aki az elõhívott fényképek nézegetése közben nézi meg, hol is járt nyaralása során. A kiállítási anyag felével is bõségesen jóllaknának a veteránbarátok - a kínálat igen hosszú idõre ellátja emlékekkel a látogatót. Csupán a kisáruszállítókat hiányoltam, a múzeum szigorúan a személyszállító autók (PKW-k) bemutatására koncentrál. De ez pusztán személyes észrevétel, amely eltörpül az objektív adatok mellett: százhúsz évet felölelõ, több mint kétszáz autóból álló gyûjtemény, amely 2000-ben, mûködésének tizedik évében elérte a bûvös egymilliós látogatói számot.

    A cikk a Veterán Autó és Motor 2007/3-as számában jelent meg.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Kicherer Mercedes ML63 Carbon - 540 lóerős motorral

    Kicherer Mercedes ML63 Carbon - 540 lóerős motorralA Kicherer egy lopakodó bombázót csinált a Mercedes ML63 AMG-ből, így született az ML63 Carbon sorozat. Az amúgy sem ronda autóban meglátta a kihívást ez a tuning cég. Szép járgány. A német terepjáró főbb jellemzői közé sorolható a fekete karbon fólia és a teljesítmény növelése, amely az 540 LE (397 kW) és 640 Nm nyomatékot adó motorban mutatkozik meg. A KICHERE szerint a Mercedes ML63 AMG már utazó sebessége meghaladja a 250 kilométer per órát. A gigantikus, 23 hüvelykes, öt küllős felniket ugyancsak feketére fújták.

  • Itt a legolcsóbb Volvo: C30

    Amikor elõször megláttam ezt a gyönyörû autót, teljesen levett a lábamról. Tökéletesnek tûnõ kidolgozottság, a legapróbb részletekben is. Még szerencse, hogy ebben a hibátlannak tûnõ autóban is vannak (apró?) bakik. Ha nem lennének, azt hinném az Ördög mûve! Emlékeim között kutakodva, a C30 bevezetésének idején nem vacakoltak sokat a magyarok, a külföldön bevált reklámokat nyomták nálunk is mindenfelé. Az üzenet kb. az volt, hogy "a nagypapák most már mind Volvóval járnak, nesztek tinik, nektek is csináltunk egy vagány autót.

  • Számítógépes grafika a Melkus RS 2000-rõl!

    A német cég már két éve bejelentette, hogy új modellen dolgozik. Az eddig napvilágot látott skiccek után a cég számítógépes grafikákat is nyilvánosságra hozott, élõben pedig a Frankfurti Autószalonon találkozhatunk az RS 2000-rel.

    A versenyautókat és a sportautókat gyártó márkát Heinz Melkus alapította 1959-ben Drezdában, egyetlen közúti modelljük, az RS 1000 gyártása pedig 1970-ben kezdõdött. A keleti blokk egyetlen életképes sportautó márkája háromhengeres Wartburg motorral készült és összesen 101 darab készült a 71, késõbb 100 lóerõs autóból.

  • Bemutatkozott a Scion iQ

    Scion-logós iQ-t mutatott be a Toyota a New York-i Autószalonon, ahol megérkezett a tC kupé második generációja is.

    A fiatalokra koncentráló Scion kínálatában is megjelent a Toyota iQ, a miniautó a New York-i Autószalonon mutatkozott be. Eltekintve a sötétített fényszóróktól és hátsó lámpáktól, valamint az átszabott lökhárítótól és lecserélt logótól, az autó megegyezik az Európában is forgalmazott modellel.

  • Bemutatták az eddigi legerõsebb Mitsubishi Lancer EVO X-et!

    Bemutatták az eddigi legerõsebb Mitsubishi Lancer EVO X-et, amely az FQ-400 megnevezést kapta. Az autó egy 2.0 literes újrahangolt, turbófeltöltõs erõforrással érkezik, amely 403 lóerõt állít majd csatasorba.

    A legerõsebb EVO-val leghamarabb júniusban találkozhatunk, kizárólag Anglia utcáin.

    A gyémántos márka elkészítette modellpalettája legnagyobb presztízzsel és rajongói táborral rendelkezõ típusának, az EVO-nak eddigi legerõsebb változatát.

  • A Seat Leon és Altea modellfrissítésen esett át!

    A Genfi Autószalonon mutatkozik be a modellfrissített Seat Leon és Altea. Az autók formáin alig változtattak a tervezõk, ám belül hamar feltûnnek a változások mindkét modell esetében. A motorháztetõ alatt a közös nyomócsöves dízelmotorok megjelenése jelenti az újdonságot.

    Közel négy éve mutatták be a Seat Leon második generációját, így a kompakt modell megérett a modellfrissítésre. A Leonnal együtt azonban alapos frissítésen megy keresztül az Altea is, amelynek XL és Freetrack változata is megújul.

  • A Mercedes bemutatta a McLarennel közös fejlesztésû SLR utolsó szériáját

    A Mercedes bemutatta a McLarennel közös fejlesztésû SLR utolsó szériáját, amelyet a híres autóversenyzõrõl, Stirling Mossról neveztek el. A szélvédõ nélküli SLR igazi ritkaság lesz, ugyanis mindössze 75 példány gyártását tervezik.

    Már korábban hivatalossá vált, hogy a közúti autók fejlesztése terén szétválnak a Mercedes és a McLaren útjai, ugyanis a németek a DTM-beli partnerükkel, a HWA-val fejlesztik a következõ stuttgarti csúcsmodellt, míg a brit forma-1-es istálló önállóan végzi legújabb modelljének fejlesztését.

  • Bemutatták a Volkswagen középmotoros Roadster-ét

    A Volkswagen immár többedszerre állt elõ egy könnyû roadster koncepció bemutatásával.

    A németek legfrissebb próbálkozása azonban komolynak tûnik, hiszen a középmotoros hátsókerékhajtású sportautó szériagyártása már akár 2012-ben megkezdõdhet.

    Már régóta terjengtek a hírek arról, hogy a német autógyártó-óriás egy könnyû kétüléses nyitott sportautó piacra dobását tervezi.

  • 2010 tavaszán jön a terepes Dacia

    Kompakt méretû, robosztus és megfizethetõ összkerékhajtású jármûvekbõl egyelõre igen szegényes a választék. Ezt a piaci rést felismerve a Renault úgy döntött, elsõsorban a feltörekvõ piacokra fejleszt egy összkerékhajtású Dacia modellt, amely azért az európai vásárlók igényeinek is megfelel.

    A Daciák már bizonyították elnyûhetetlenségüket és megbízhatóságukat. A 4,3 méter hosszú Duster is be szeretne állni a sorba.

  • Chevrolet Orlando 2010

    Az Orlando a kompakt Cruzes szedánon alapul, ám 75 mm-rel megnyújtották a tengelytávját (2760 mm), továbbá az elsõ-, hátsó nyomtáv is nõtt 40, illetve 30 mm-rel, amelynek köszönhetõen az Orlando személy- és teherszállító-kapacitása az egyik legjobb az osztályában.

    Teljes értékû hétüléses kocsi, a lábtér a második és a harmadik sorban egyaránt elfogadható, 950, illetve 753 mm. Ráadásul a padló hátrafelé emelkedik, ezért mindenki jól kilát az autóból, még a gyerekek is.

  • Dízel-hibridhajtással érkezik a Citroen DS5!

    A Citroen DS modellcsaládjának második tagjaként két év múlva érkezik a DS5. A C5-höz hasonló méretû modell legnagyobb érdekessége, hogy a PSA dízel-hibrid hajtásláncával is párosítható lesz, amelynek köszönhetõen csökkenhet a márka átlagos szén-dioxid kibocsátása.

    Az idei Genfi Autószalonon mutatkozott be a Citroen DS3, amely a franciák DS Inside modellcsaládjának elsõ tagja lesz.

    A MINI ellenfelének szánt modell mellé azonban 2011-ben érkezik a nagyobb méretû DS5, amelyet igazi presztízsmodellnek szán a Citroen.

  • A Volkswagen jelenleg Kína legnépszerûbb autómárkája

    Néhány éve még kétkedve néztük, ahogy Kínába özönlenek a nagy nemzetközi autógyártók, de úgy tûnik, a befektetés - legalábbis a legnagyobbaknak - lassan eredményt hoz.

    A Volkswagen az elsõ félévben már 531 ezer autót adott el a távol-keleti országban, alig 3000-rel kevesebbet, mint legnagyobb piacán, Németországban.

    Úgy néz ki, az év végéig akár 1,05 millió autót is eladhatnak Kínában.

  • Leleplezték az új Volvo S60-at

    Már 2009-ben közzétett két kedvcsináló fotót az új S60-ról a Volvo, melyek alapján megállapíthattuk, hogy a friss generáció sportosabb lett elõdjénél. Hátuljára akkor még nem pillanthattunk rá, mostantól viszont nem titok, hogy kerekded formák és bumeráng formájú lámpaburák uralják a farrészt. Egyszerûen remek!

    Van már kép az utastérrõl is, sok meglepetést nem tartogat az S60, a vevõk a szokásos volvós letisztultságot kapják.

  • A Mountune által átalakított Focus ST 260 lóerõs

    Már bemutatkozott a Ford kompakt modelljének legerõsebb változata, de a Focus RS egyelõre nem került a kereskedésekbe.

    Mivel a 300 lóerõs újdonság végül nem kapott összkerékhajtású rendszert, hanem ugyanúgy elsõ kerekein hajtott, mint a Focus ST, ezért sokan vonzónak találhatják majd a Ford új ajánlatát.

    A Roush tuningcég nagy-britanniai képviselete, a Mountune ugyanis olyan csomagot készített a Focus ST-hez, amely 225-rõl 260 lóerõre tornássza fel a kocsi teljesítményét.

  • A Kia Sorento második generációját is bemutatják a Koreaiak

    A Kia rögtön két újdonsággal is képviselni fogja magát a Frankfurti Autószalonon, hiszen a frissített C'eed mellett a Sorento második generációját is bemutatják a Koreaiak. Az autó az eddigi információk és képek alapján jó választás lehet kategóriájában, hiszen mind technikailag, mind pedig formailag felveszi a versenyt konkurenseivel.

    Már többször is beszámoltunk arról, hogy a Kia egy éven belül két terepjáróval indít offenzívát a szabadidõautók piacán. A még csak tesztköreit futó Sportage mellett (melyet a koreaiak a Hyundai Tucson testvérmodelljeként dobnak piacra) ugyanis õsszel a vadonatúj Sorentóról is lerántják a leplet.