rss
adó 1 százalék, adóbevallás adószám, 1ado, alapítvány, egyesület, adó1százalék
  • Német éden

  • Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach és Karl Benz már az automobilizmus hajnalán biztosította Németország vezetõ helyét az iparban. Aztán új trónkövetelõk jöttek, akik közül késõbb sokan - például Nagy-Britannia és Franciaország - visszaléptek epizodistává, mások, mint Japán és az Egyesült Államok, a mai napig is õrzik kiharcolt pozícióikat. Ám mindez nem szoríthatta háttérbe a német autóipart, amely az elsõ gépkocsi megszületése óta folyamatosan a világ élmezõnyéhez tartozik.

    Ezek tükrében érdemes egy pillanatra belegondolni, mennyi kompromisszumra van szükség a német autógyártás bemutatásához egyetlen kiállítás keretei között: százhúsz év csupán hatezer négyzetméteren. Mely korszak, mely gyártmányok, mely modellek érdemelnek nagyobb teret, és melyek kárára?

    Az amerangi Német Automobilok Múzeumának sikerült egy olyan tárlatot összeállítania, amely a hozzáértõket és a kényes ízlésûeket is elbûvöli. Több mint kétszáz csodálatos állapotú jármû várja a látogatókat a XIX. századi kezdetleges gépektõl kezdve egészen a nyolcvanas évek autóiig. Sikerült megtalálni az egyensúlyt a saját korszakuk jelképeivé váló, az utcaképet alkotó tömegmodellek és a különlegességek között. Utóbbi csoportba egyaránt tartoznak ritka típusok, speciálkarosszériás kivitelek és versenygépek.

    A márkák jó része csokrokba szedve látható, némelyek egész folyosót kaptak, de vannak gyártmányok, amelyeknek még ez is kevés: a Mercedesnek például még három sor sem elég, hogy negyvennél is több példányával elkápráztassa az érdeklõdõket, a tizenhét Porsche pedig külön termet kapott. BMW-bõl kéttucatnyi, Opelbõl tizenöt, Fordból tizenegy darab mutatkozik be, és az olyan exkluzív márkák, mint a Horch vagy a Maybach is több példánnyal gyönyörködtetik a látogatót.

    Külön tárlat foglalkozik a taxizással. Egy 1904-es Adler Motorwagentõl indulva tekinthetjük meg a személyfuvarozás néhány fontos állomását: zárt oldalkocsis D-Rad motorkerékpár 1925-bõl, egy évvel késõbbi Hanomag, majd az elsõ dízelmotoros személyautó, a Mercedes-Benz 260D. A második világháború utáni német taxikat egy Opel Kapitän, egy Rometsch-féle négyajtós Volkswagen Bogár, illetve két Mercedes-Benz képviseli. A múzeum ezen részén néhány külföldi gyártmány is megcsodálható: Renault KZ 1933-ból, londoni taxiként használt Beardmore Mk VII, motoros riksává átépített Piaggio, illetve egy japánban szolgált Toyota Crown.

    Az autósportok kedvelõit igazi csemegék várják a Porsche-teremben: egyebek mellett GT1 Coupé és 962 Coupé Le Mans a kilencvenes évekbõl, 935 Coupé, 911 SC Coupé Safari, valamint egy, a Párizs-Dakar versenyre átalakított, megemelt, összkerékhajtású 959 Coupé 1986-ból - adysan szólva õs-Cayenne.

    A törpeautóknak is külön részleg jutott, melyben a jól ismert modellek - Messerschmitt Kabinroller, BMW 600-as és Isetta, NSU Prinz - mellett olyan különlegességek is helyet kaptak, mint a csupán 167 kilogrammos Kleinschnittger, a hihetetlen formájú, ufószerû Fuldamobil, valamint az orr- és farrészen egy-egy ajtóval ellátott, középmotoros, a század eleji automobilok dos a dos üléshelyzetét felelevenítõ Zündapp Janus.

    Aki mûszaki részletekre kíváncsi, annak alvázak, motorok, szétszedett jármûvek kedveskednek, amelyek közül ki kell emelni egy hosszában kettévágott Porsche 959-est, egy felépítmény nélküli, V12-es erõforrással szerelt Maybach alvázat, egy "atomjaira" szétszedett Volkswagen Golfot, illetve egy tizenhat hengeres kísérleti Porsche motort.

    Németország eltemetett autómárkáit nem csupán az NSU, a Borgward, a DKW vagy a Glas képviseli: olyan ritkaságokkal is találkozhat a veteránrajongó, mint a Protos, a Loreley, a RAF, a Stoewer vagy a Presto.

    Lenyûgözõ a múzeum gazdagsága, az információzuhatag miatt a látogatás vége felé már-már képtelenek vagyunk megfigyelni apró részleteket. A fotók tanulmányozása közben olyan érzésem volt, mint a japán turistának, aki az elõhívott fényképek nézegetése közben nézi meg, hol is járt nyaralása során. A kiállítási anyag felével is bõségesen jóllaknának a veteránbarátok - a kínálat igen hosszú idõre ellátja emlékekkel a látogatót. Csupán a kisáruszállítókat hiányoltam, a múzeum szigorúan a személyszállító autók (PKW-k) bemutatására koncentrál. De ez pusztán személyes észrevétel, amely eltörpül az objektív adatok mellett: százhúsz évet felölelõ, több mint kétszáz autóból álló gyûjtemény, amely 2000-ben, mûködésének tizedik évében elérte a bûvös egymilliós látogatói számot.

    A cikk a Veterán Autó és Motor 2007/3-as számában jelent meg.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Land Rover Defender - luxus kivitelben

    A Land Rover Defender a spártai kivitelû terepjárók közé tartozik, igénytelen, nyúzható belsõvel és robosztus hajtáslánccal.

    Aki luxusra vágyik, a Range Rovert választja. Persze mindig akadnak olyanok, akik a nagy testvér fényûzésére áhítoznak. Nekik segít a bolgár Vilner tuningcég. A Vilner elsõsorban utasterek átszabására szakosodott és a Smart fortwo-tól kezdve a Toyota iQ-n és Jeep Grand Cherokee SRT8-n át az Infiniti FX37-ig számtalan autón dolgoztak már.

  • Ha Föld napja, akkor Elektromobil verseny

    A gyorsulási futam bajnokaként az egyetemi csapatok közül a Debreceni Egyetem EEFM TEAM elektromobilja, míg a középiskolások kategóriájában a miskolci Andrássy Gyula Szakközépiskola GÉPace csapatának járgánya futotta a legjobb idõt.

    A mûszaki megoldás alapján a kecskeméti GAMF egyetem hallgatói közül verbuválódott LECSÓ nevû csapat kreációját díjazta elsõ helyezéssel a zsûri, míg a Miskolci Egyetem GÉPÉSZ CAR csapat hallgatói büszkélkedhetnek a legdizájnosabb autóval a közönség szavazatai alapján.

  • Lexus IS 2011 - sváb motorral

    Túlzásba nem vitték a 2010-es frissítést a Lexus IS sorozaton, az orr és a far átszabása alig észrevehetõ, ha nem vagyunk Lexus-fetisiszták.

    Az érdekesebb változások a lemezköpeny alatt rejtõznek.

    2011.ben az eddigi 177 lóerõs 220d spúrverziójaként bevezetik ugyanis a 200d-t, amely ugyanannak a motornak a visszabutított változata. Így nem véletlenül ugrik be a patinás típusjelzés láttán a harmatgyenge állólámpás

  • Mercedes SLS AMG

    Ha nincs is jegyrendszer az új SLS AMG Mercedesre, ha valaki besétál egy 60 millió forinttal töltött aktatáskával valamelyik szalonba, azt mondják neki, felírják és jöjjön vissza jövõre. Az elsõ és a hátsó tengely közötti 47:53 arányú súlyeloszlás és az alacsony súlypont hangsúlyozza a sportkocsi-koncepciót. Nulláról százra 3,8 a gyorsulási idõ, a csúcssebesség elektronikusan korlátozott 317 km/óra, ehhez képest korrekt a 13,2 literes (kombinált) fogyasztás is. A vázszerkezet 46 százaléka áll alumínium profilokból, 31 alumínium lemezbõl, 20 alumínium öntvénybõl és 3 százalék acélból.

  • Légzsákos helikopter a NASA ötlete alapján

    Egy texasi helikoptergyártó vállalat új ötlettel állt elõ: a NASA marsjáróinál alkalmazott légzsákok mintájára olyan helikoptert tervezett, amelynek alján légzsákok fújódnak fel baleset esetén a becsapódás csillapítására.

    Mivel a NASA számos marsjárója sikeresen landolt a vörös bolygón a légzsákoknak is köszönhetõen a Bell Helicopter nevû texasi cég tervezõi elhatározták, hogy helikoptereknél is alkalmazhatóvá teszik a módszert.

  • A Porsche Panamera újabb díja

    A Porsche Panamera elnyerte az „Arany Kormánykerék” díjat. A luxus elõnyben. A Porsche Panamera az „Év Legjobb Új Autójaként” a nagyteljesítményû luxusmodellek kategóriájában elnyerte az „Arany Kormánykerék díjat”. A Porsche Gran Turismo újdonsága kényelme és kiemelkedõ sportossága, valamint egyéni formavilága révén gyõzte meg a versenyzõkbõl, mérnökökbõl, közismert személyiségekbõl és az Auto Bild Magazin Csoport fõszerkesztõibõl álló, a jelölt modelleket részletes tesztek során megismerõ 50-tagú zsûrit.

  • A Subaru bemutatta a középkategóriás Hybrid Tourer Conceptet!

    A Subaru a Tokiói Autószalonon mutatja be legújabb tanulmányát, a Hybrid Tourer Conceptet, amelyben egy kétliteres boxert két elektromotor segít.

    Az összkerékhajtású autó a Tokiói Autószalonon mutatkozik be, ám a sorozatgyártástól még messze van.

    Némi késéssel ugyan, de a Subaru is követi a Toyotát és a Hondát, már ami a hibrideket illeti. A viszonylag kis márka már régebben kinyilvánította hosszú távú terveit, amelyben 2012-re teszi elsõ ilyen hajtású autójának sorozatgyártását.

  • Toyota iQ Disco - profi DJ felszereléssel

    Az iQ Disco nevû tanulmányt a Toyota németországi részlege készítette, tisztán a figyelemfelkeltés kedvéért.

    A gömbölyû kiskocsihoz egész jól illik az apró tükörlapkákból összerakott burkolat – valóban olyan hatást kelt, különösen a krómozott felnikkel és tükörházakkal, mint egy túlméretezett diszkógömb.

    Ezenkívül csak a felfelé nyíló ajtókban és a gigantikus teljesítményû hangrendszerben tér el az autó a sorozatgyártmánytól.

  • Íme a Peugeot a 207 szupertakarékos változatota!

    Szupertakarékos változatot dob piacra a Peugeot a 207-esbõl. A 90 lóerõs HDI a szokásos trükköknek köszönhetõen igencsak kis étvágyú lett, vegyes fogyasztása 3,8 mindössze liter, CO2-emissziója pedig 99 g/km.

    A facelifttel együtt megérkezett a legtakarékosabb Peugeot 207 is. Egyre nagyobb divat takarékos modellek gyártása, amelyet az egyes gyártók különbözõ módon fejlesztenek. Láttunk már olyat is, hogy egy jobb hatásfokú, erõsebb motort építettek be a modellbe, amely így kevesebbet fogyasztott 100 kilométeren, mint az eredeti, gyengébb változat.

  • Százéves tuja a szegedi villamosközlekedés centenáriumára

    Szeged - Korhûen felújítottak egy százesztendõs villamost abból az alkalomból, hogy az országban ötödikként, pontosan száz éve, 1908. október 1-jén indult el a villamosközlekedés Szegeden.

    A tíztonnás súlyú és harmincnyolc férõhelyes, két esztendõ alatt felújított jármûvet szerdán mutatták be a csongrádi megyeszékhelyen.

    Az utazóközönség a következõ napokban nosztalgiajáratként találkozhat a kocsival - mondta el Dózsa Gábor, a Szegedi Közlekedési Társaság igazgatója.

  • Clubman S - egy tuningolt Mini Cooper

    A német tuning cég a Schmidt Revolution egy ütõs tuning szettel rukkolt elõ 2011-ben.

    A német tuning cég a Schmidt Revolution egy ütõs tuning szettel rukkolt elõ, mégpedig elkészítette a Mini Cooper Clubman S sportos változatát, amely a Streetworker nevet kapta.

    Egyedi Streetec gátlókat kapott a Streetworker, amely lehetõvé teszi, hogy igény szerint 60 mm-el csökkentse vagy a gyári állapothoz képest 40 mm-el emelje a hasmagasságot.

  • Komoly változtatások az új Lexus RX-en

    Már tíz éve, hogy bemutatták a japán luxusmárka elsõ terepjáróját, most pedig már a harmadik generációról rántották le a leplet Los Angelesben. Az új Lexus RX kívül-belül komoly változásokon ment keresztül.

    A Lexus 1998-ban mutatta be az RX modellcsaládot, amely igen szép sikereket hozott a Toyota égisze alá tartozó márkának. A japánok öt év után cserélik le a második generációt, és az új RX elõdjéhez hasonlóan hibridváltozatban is elérhetõ lesz.

  • Koenigsegg Aguilera

    Nem sikerült megszereznie a Koenigseggnek a szintén svéd Saabot, cserébe legalább saját kínálata bõvítésére fordíthatta erõforrásait. Új szupersportkocsit mutatott be a márka, mellyel 15. születésnapjukat is ünneplik a skandinávok.

    Ahogy a Koenigsegg minden modellje, úgy az Agera is a jól ismert CC-re épül, hossza 4,29, szélessége 1,99, magassága pedig 1,12 méter. Szénszálas erõsítésû az alumínium alapú váz, a segédkeretek szintén a könnyû fémbõl készülnek.

  • G-Power Hurricane GS LPG - 660 lóerõs gázzal hajtott bömös

    Ha valaki olcsóbban akar ámokfutni, itt a megoldás: a G-Power M5-öse gázüzemben is 660 lóerõs. A tuningcég szerint a gázzal akár felére csökkenthetõ a használat költsége.

    Talán az egyik legelterjedtebb alternatív üzemanyag az autógáz, hiszen egy átalakító készlet hamar meghozza az árát, és akár igazi benzintemetõkkel is elfogadható áron lehet közlekedni a segítségével. Ezt a lehetõséget fedezte fel a leggyorsabb utcai szedánt is gyártó G-Power, amikor elkészítette a Hurricane GS változatot brutálisan gyors, kétkompresszoros BMW M5-átiratából.

  • 5,9 litert fogyaszt a benzines Volkswagen Passat BlueMotion!

    Tovább bõvül a Volkswagen BlueMotion modellcsaládjának kínálata, ugyanis a dízelmotoros Passat BlueMotion után megérkezett az 1,4-es TSI motorral szerelt változat is.

    A takarékos benzines átlagosan 5,9 literrel is beéri, míg szén-dioxid kibocsátása is mindössze 136 g/km.

    A Volkswagen eddig kizárólag dízelmotorral szerelte fel takarékos és környezetbarát BlueMotion modelljeit, ám a németek bemutatták a Passat BlueMotion 1,4 literes, benzines változatát is.