rss
adó 1 százalék, adóbevallás adószám, 1ado, alapítvány, egyesület, adó1százalék
  • Német éden

  • Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach és Karl Benz már az automobilizmus hajnalán biztosította Németország vezetõ helyét az iparban. Aztán új trónkövetelõk jöttek, akik közül késõbb sokan - például Nagy-Britannia és Franciaország - visszaléptek epizodistává, mások, mint Japán és az Egyesült Államok, a mai napig is õrzik kiharcolt pozícióikat. Ám mindez nem szoríthatta háttérbe a német autóipart, amely az elsõ gépkocsi megszületése óta folyamatosan a világ élmezõnyéhez tartozik.

    Ezek tükrében érdemes egy pillanatra belegondolni, mennyi kompromisszumra van szükség a német autógyártás bemutatásához egyetlen kiállítás keretei között: százhúsz év csupán hatezer négyzetméteren. Mely korszak, mely gyártmányok, mely modellek érdemelnek nagyobb teret, és melyek kárára?

    Az amerangi Német Automobilok Múzeumának sikerült egy olyan tárlatot összeállítania, amely a hozzáértõket és a kényes ízlésûeket is elbûvöli. Több mint kétszáz csodálatos állapotú jármû várja a látogatókat a XIX. századi kezdetleges gépektõl kezdve egészen a nyolcvanas évek autóiig. Sikerült megtalálni az egyensúlyt a saját korszakuk jelképeivé váló, az utcaképet alkotó tömegmodellek és a különlegességek között. Utóbbi csoportba egyaránt tartoznak ritka típusok, speciálkarosszériás kivitelek és versenygépek.

    A márkák jó része csokrokba szedve látható, némelyek egész folyosót kaptak, de vannak gyártmányok, amelyeknek még ez is kevés: a Mercedesnek például még három sor sem elég, hogy negyvennél is több példányával elkápráztassa az érdeklõdõket, a tizenhét Porsche pedig külön termet kapott. BMW-bõl kéttucatnyi, Opelbõl tizenöt, Fordból tizenegy darab mutatkozik be, és az olyan exkluzív márkák, mint a Horch vagy a Maybach is több példánnyal gyönyörködtetik a látogatót.

    Külön tárlat foglalkozik a taxizással. Egy 1904-es Adler Motorwagentõl indulva tekinthetjük meg a személyfuvarozás néhány fontos állomását: zárt oldalkocsis D-Rad motorkerékpár 1925-bõl, egy évvel késõbbi Hanomag, majd az elsõ dízelmotoros személyautó, a Mercedes-Benz 260D. A második világháború utáni német taxikat egy Opel Kapitän, egy Rometsch-féle négyajtós Volkswagen Bogár, illetve két Mercedes-Benz képviseli. A múzeum ezen részén néhány külföldi gyártmány is megcsodálható: Renault KZ 1933-ból, londoni taxiként használt Beardmore Mk VII, motoros riksává átépített Piaggio, illetve egy japánban szolgált Toyota Crown.

    Az autósportok kedvelõit igazi csemegék várják a Porsche-teremben: egyebek mellett GT1 Coupé és 962 Coupé Le Mans a kilencvenes évekbõl, 935 Coupé, 911 SC Coupé Safari, valamint egy, a Párizs-Dakar versenyre átalakított, megemelt, összkerékhajtású 959 Coupé 1986-ból - adysan szólva õs-Cayenne.

    A törpeautóknak is külön részleg jutott, melyben a jól ismert modellek - Messerschmitt Kabinroller, BMW 600-as és Isetta, NSU Prinz - mellett olyan különlegességek is helyet kaptak, mint a csupán 167 kilogrammos Kleinschnittger, a hihetetlen formájú, ufószerû Fuldamobil, valamint az orr- és farrészen egy-egy ajtóval ellátott, középmotoros, a század eleji automobilok dos a dos üléshelyzetét felelevenítõ Zündapp Janus.

    Aki mûszaki részletekre kíváncsi, annak alvázak, motorok, szétszedett jármûvek kedveskednek, amelyek közül ki kell emelni egy hosszában kettévágott Porsche 959-est, egy felépítmény nélküli, V12-es erõforrással szerelt Maybach alvázat, egy "atomjaira" szétszedett Volkswagen Golfot, illetve egy tizenhat hengeres kísérleti Porsche motort.

    Németország eltemetett autómárkáit nem csupán az NSU, a Borgward, a DKW vagy a Glas képviseli: olyan ritkaságokkal is találkozhat a veteránrajongó, mint a Protos, a Loreley, a RAF, a Stoewer vagy a Presto.

    Lenyûgözõ a múzeum gazdagsága, az információzuhatag miatt a látogatás vége felé már-már képtelenek vagyunk megfigyelni apró részleteket. A fotók tanulmányozása közben olyan érzésem volt, mint a japán turistának, aki az elõhívott fényképek nézegetése közben nézi meg, hol is járt nyaralása során. A kiállítási anyag felével is bõségesen jóllaknának a veteránbarátok - a kínálat igen hosszú idõre ellátja emlékekkel a látogatót. Csupán a kisáruszállítókat hiányoltam, a múzeum szigorúan a személyszállító autók (PKW-k) bemutatására koncentrál. De ez pusztán személyes észrevétel, amely eltörpül az objektív adatok mellett: százhúsz évet felölelõ, több mint kétszáz autóból álló gyûjtemény, amely 2000-ben, mûködésének tizedik évében elérte a bûvös egymilliós látogatói számot.

    A cikk a Veterán Autó és Motor 2007/3-as számában jelent meg.


  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Zöld utat kapott a Lexus LF-A!

    A Toyota vezérigazgatója egy michigani sajtótájékoztatón megerõsítette, hogy zöld utat kapott a Lexus LF-A.

    A már régóta beígért 500 lóerõs japán sportautó 2010-ben érkezik, ám mindössze 500 darab készülhet belõle. Olcsónak sem lehet nevezni a leggyorsabb Lexust, hiszen indulóára 250 ezer euró lesz.

    A Toyotáról az utóbbi idõben meglehetõsen negatív információk keringenek, hiszen a világ egyik legnagyobb autógyártó-óriása eladási problémákkal küszködik.

  • Murcielago LP750 Edo - 750 lóerõs Lamborghini

    Az Edo Competition elõzõ Murcielago átépítése sem volt piskóta: az ugyan csak 710 lóerõs volt, és 352 km/h-nál nem tudott gyorsabban menni, de nem létezett akkor erõsebb és gyorsabb Lamborghini Murcielago.

    Most a saját rekordjukat döntötték meg. Az LP750-nek a neve is beszédes, ugyanis pont annyi lóerõt tud leadni, amennyit már maga a kód is sejtet. A maximális sebesség ezzel, és egyéb apró aerodinamikai változtatásokkal – átformált hátsó szárny, állítható frontspoiler –365 km/h-ig kúszott fel.

  • Komoly változtatások az új Lexus RX-en

    Már tíz éve, hogy bemutatták a japán luxusmárka elsõ terepjáróját, most pedig már a harmadik generációról rántották le a leplet Los Angelesben. Az új Lexus RX kívül-belül komoly változásokon ment keresztül.

    A Lexus 1998-ban mutatta be az RX modellcsaládot, amely igen szép sikereket hozott a Toyota égisze alá tartozó márkának. A japánok öt év után cserélik le a második generációt, és az új RX elõdjéhez hasonlóan hibridváltozatban is elérhetõ lesz.

  • Brabus iBusiness S-Class - komoly üzletembereknek

    Fõleg a komoly, gazdag üzletembereket célozza a Brabus iBusiness nevû kiegészítõ csomagja. A legújabb S-osztályos Mercedesekbe rendelhetõ kit – többek között – némi motortuningot és Apple elektronikai termékeket tartalmaz.

    Természetesen az autók külseje is változik: kicsit átdolgozták a kötényeket, lejjebb húzták az oldalszoknyákat, módosították a diffúzort, de nem hagyták ki a sport kipufogórendszert és a 21 colos könnyûfém kerekeket sem.

  • Subaru GT-86 - 200 lóerős, hátsókerekes változat

    Subaru GT-86 - 200 lóerős, hátsókerekes változat2011 november 29-én a Toyota megmutatta a nagyvilágnak GT-86 névre keresztelt hátsókerekes, egyébként már regés-rég várt sportautóját, ma pedig a testvérmodell, a Subaru BRZ kerül górcső alá. A boxermotoros japán sportgép sokak kedvence lehet, főleg a nemrég látott STI változattal az élén. Természetesen a szériaérett változat már nem viseli magán az STI nevével fémjelzett koncepció látványos aerodinamikai csomagját, így sem vasalódeszkányi hátsó szárny sem morcos orr nem tartozik a gyártáskész BRZ-hez, ahogy a karbon kiegészítők is kényszerpályára kerültek.

  • Sportback duplakuplungos váltót szerel kisebb modelljeibe a BMW

    Immár az Audi legkisebb sportmodelljei, az S3 és az S3 Sportback is elérhetõ duplakuplungos váltóval.

    Az új változatok jobban gyorsulnak, mint hagyományos társaik, ugyanakkor kisebb az átlagfogyasztásuk.

    Tovább bõvíti az A3-as sorozat sportváltozatának kínálatát az Audi. Már az S3-as is elérhetõ duplakuplungos automata váltóval. Mind a háromajtós, mind az ötajtós Sportback felszerelhetõ az innovatív szerkezettel.

  • Kia Picanto - a legkisebb kategóriás 2011-es autója

    A legkisebb kategóriába is megérkezett 2011-ben az elsõ igazán ígéretes koreai versenyzõ, a második generációs Kia Picanto. Egyelõre csak a gyári fotókat tették közzé, de már ezek alapján is megkockáztatnánk, hogy van mitõl tartania a konkurenciának. Eddig a legnépszerûbb kategóriákra koncentrált a Hyundai-Kia, a legkisebb városi autók közt a kissé már koros Picanto, illetve a korrekt, de unalmas i10 alkotta a kínálatot.

    Ezekkel nemigen tudtak labdába rúgni Európában, de az új Picanto révén könnyen változhat a helyzet.

  • Leleplezték a Porsche Panamát!

    A Porsche vasárnap a Sanghaji Autószalonon végre leleplezte a Panamerát.

    A németek évek óta várt négyajtós kupéjukból évente 20 000 darabot szeretnének eladni, ami a gazdasági válság közepén ez nem lesz egyszerû feladat.

    A Porsche már bõ négy éve tartja izgalomban az autós társadalmat a Panamerával, amelyet még az évtizedes gazdasági fellendülés csúcsán, 2004-ben kezdtek tervezni.

  • Hamarosan itt az üzletemberek Suzukija

    2010. március elején, a Genfi Autószalonon debütál a Suzuki új, sorozatgyártásra szánt családi autója a Kizashi.

    Nagy újdonság nincs a kémfotókon már látottakhoz képest. De most már azt is tudjuk mikor találkozhatunk vele elõször testközelbõl. Nagy újítás, hiszen ez a Suzuki elsõ saját középkategóriás modellje. Verona néven korábban is árultak ekkora típust az USA-ban, de az nem volt más, mint a Daewoo Evanda Suzuki-jelvénnyel.

  • Hyundai Genesis Coupé - 8 másodperc alatt 100-on

    Magyarországra is megérkezett 2011 júniusában a Hyundai hátsókerékhajtású kupéja, amely 210 és 303 lóerõs motorokkal, átfogó felszereltséggel és a szokásos 5 éves, kilométer-korlátozás nélküli garanciával listaáron már 9,99 millió forinttól hazavihetõ. Ezért az árért a kétliteres, 210 lóerõs turbós benzinmotorral szerelt példányt kapjuk, hatfokozatú kézi váltóval. Az egyetlen felszereltségi szintben kapható négyhengeres kiadás szinte teljes felszereltséget kap; a nagytestvér 19 colos felnijeit õ is birtokolja, viszont a részlegesen önzáró (sperr) differenciálmû, a napfénytetõ, és a bõrkárpitozás belõle kimarad.

  • Aston Martin V12 Zagato

    A 2011-es Concorso d'Eleganza Villa d'Este hétvégén kezdõdik, de már elõtte kapunk belõle néhány morzsát.

    Az új 2011-es modell a V12 Vantage platformjára épült, és - ahogy a neve is mutatja - a legendás olasz dizájn cég, a Zagato valamint az Aston Martin házasságából született, hogy megünnepelje az 50. évfordulóját annak, hogy a két cég elõször kooperált. Anno a DB4GT Zagato kifejezetten versenyautónak készült, nem csoda, hogy ezt az újat is a versenyzõi vénával próbálják még kívánatosabbá tenni, pedig erre semmi szükség, ez a kocsi körítés nélkül is ellenálhatatlan.

  • Leleplezték az új Volvo S60-at

    Már 2009-ben közzétett két kedvcsináló fotót az új S60-ról a Volvo, melyek alapján megállapíthattuk, hogy a friss generáció sportosabb lett elõdjénél. Hátuljára akkor még nem pillanthattunk rá, mostantól viszont nem titok, hogy kerekded formák és bumeráng formájú lámpaburák uralják a farrészt. Egyszerûen remek!

    Van már kép az utastérrõl is, sok meglepetést nem tartogat az S60, a vevõk a szokásos volvós letisztultságot kapják.

  • Hazánkban is elérhetõ a hatodik generációs Volkswagen Golf Plus!

    Hozzánk is megérkezett az új Golf Plus, amely a tavaly bemutatott hatodik generációs Golf formajegyeit örökölte.

    A külsõ mellett a motorkínálat is megváltozott, ugyanis a PD TDI dízeleket a közös nyomócsöves CR TDI erõforrások váltották, amelyek akár 0,8 literrel takarékosabbak elõdeinél.

    Immár hazánkban is rendelhetõ a megújult Volkswagen Golf Plus, amely hivatalosan a tavalyi Bolognai Autószalonon mutatkozott be.

  • Audi TT RS - jól sikerült Abt tuning

    Látszólag semmi extra nincs az Abt TT RS-ben, hiszen külsõleg csak a felnik mások, mint a sorozatgyártású modelleken.

    Ám ha beindul a sportkocsi, akkor már nagy a különbség, ez ugyanis az Abt eddigi legerõsebb TT-je.

    Az eredetileg 340 lóerõs turbómotor teljesítményét két fokozatban növeli az Abt. A 2,5 literes, öthengeres motor a Power csomag bevetése nyomán módosított motorvezérlõ egységgel, illetve új intercoolerrel gazdagszik.

  • Lancia Delta 1.6 Multijet Oro – A formás olasz

    Az utóbbi idõk egyik legszebb karosszériájával érkezett meg az új Lancia Delta. A Lancia úgy látszik folytatja az útkeresést.

    A Lancia márkát a FIAT vezetése a kilencvenes évek végén hirtelen kirántotta a körülötte kialakult sportos légkörbõl, mondván, az legyen az Alfa Romeo sajátja.

    A Lancia pedig induljon el a prémium márkák irányába.