2024.04.27. - Zita

A BMW bemutatta dízel-elektromos Vision Efficient Dynamics Conceptet sportautóját!

A BMW bemutatta dízel-elektromos Vision Efficient Dynamics Conceptet sportautóját!
A bajor gyártó felfedte legújabb koncepcióját, amelyrõl már hónapok óta folytak találgatások. A Vision Efficient Dynamics Conceptet egy 1,5 literes dízelmotor, illetve két villanymotor hajtja, százas sprintje 4,8 másodpercig tart, miközben 4,8 litert fogyaszt.

Az utóbbi fél évben rengeteg pletyka látott napvilágot arról, hogy pontosan milyen koncepciót mutat majd be a BMW a Frankfurti Autószalonon.

Sportos szedán, négyajtós kupé, hibrid - a jó néhány variációból végül ez utóbbi valósult meg.
A Vision EfficientDynamics Concept-be a bajorok mindent beleadtak, a koncepcióban a gyártó egy sor innovatív megoldást passzírozott bele. A cél egy olyan sportkocsi megalkotása volt, amely olyan gyors, mint egy M3, mégis hihetetlenül keveset fogyaszt. A tömeg alacsonyan tartása miatt a 4,6 méter hosszú, de mindössze 1,2 méter magas kocsi váza alumínium, amelyre nagyon könnyû, polikarbonátból készült elemeket szereltek.

Az eredmény 1395 kilogramm, ami a három motorhoz és a méretes akkumulátorokhoz képest remek. Emellett az alaktényezõ is kiemelkedõen jó, mindössze 0,22, amelyet olyan trükkökkel értek el, mint a bezárodó hûtõnyílás, az apró tükrök, vagy a szárnyat formáló hátsó lámpák, amelyek csökkentik a légörvényeket. A B oszlop nélküli autó hátsó két ülésére is könnyû a bejutás, az ajtók felfelé nyílnak. Az utastérben futurisztikus mûszerfal várja az utasokat, amelynek legnagyobb újdonsága az immár háromdimenziós Head-up Display, amely mindig a fontosabb információkat mutatja az elõtérben.


A hátsó ülések mögött egy 1,5 literes, háromhengeres dízelmotor helyezkedik el, melynek teljesítménye 163 lóerõ. A belsõ égésû egységet két villanymotor segíti, egy a hátsó, egy pedig az elsõ tengelyen. Elõbbi normális esetben 80 lóerõs, de 10 másodperc erejéig akár 139 lóerõre is képes, míg az elsõ tengelyre szerelt motor 33 lóerõvel növeli a rendszer összteljesítményét. Az erõt hatfokozatú, duplakuplungos automataváltó juttatja a kerekekhez. A sofõr így összesen 356 lóerõvel és 800 Nm-rel gazdálkodhat, ami 4,8 másodperces százas sprintre elég, míg a végsebesség elektronikusan korlátozott 250 km/h.


Amennyiben azonban ráérõsen utazunk, az autó képes akár 50 km-t is megtenni elektromos hajtással, míg a dízelmotor segítségével 700 km a hatótáv. A telepeket a generátor fékezéskor természetesen tölti, ám ha teljesen lemerülnek, odahaza a 220 Voltos hálózatról 2,5 óra alatt feltölthetjük õket. Ha azonban 380 Voltos hálózattal is rendelkezünk, mindössze 44 perc alatt feltöltõdnek. A dízel-hibrid BMW vegyes ciklusban, természetesen finom gázpedál-kezelés mellett 3,76 liter gázolajat éget el, míg CO2-kibocsátása 99 g/km.


A Vision EfficientDynamics Concept a Frankfurti Autószalonon mutatkozik be élõben, és bár az autó ebben a formájában valószínûleg soha nem kerül gyártásba, az abban látott megoldásokat hamarosan utcai BMW-kben is viszontláthatjuk.