A dízelmotorokat még hatékonyabbá és alacsonyabb károsanyag-kibocsátásúvá tevõ közös nyomócsöves befecskendezõ-rendszerek további fejlesztése mellett a Bosch a Denoxtronic kipufogógáz-kezelõ rendszerre is összpontosít a személyautók és a könnyû teherautók nitrogén-oxid-kibocsátásának csökkentése érdekében.
A NOx-kibocsátás csökkenése:
Ahogy a károsanyag-kibocsátási határértékek egyre szigorúbbá válnak, a jövõ személyautóinak nagy teljesítményû dízelmotorjai SCR (szelektív katalitikus redukció) katalizátort igényelnek majd a nitrogén-oxid-kibocsátás (NOx) csökkentéséhez. Az Euro 5 és az Euro 6 közötti váltás például a NOx-kibocsátás több mint 50%-os csökkentését követeli meg. Ezen követelmény teljesítése érdekében a Bosch a személyautók igényeinek megfelelõen alakította át Denoxtronic rendszerét. A Denoxtronicot már 2004 óta sikeresen alkalmazzák haszonjármûvekben. Ez a kipufogógáz-kezelõ rendszer az SCR katalizátorral együtt ártalmatlan vízgõzzé és nitrogénné alakítja át a kipufogógáz nitrogén-oxid-tartalmát. Ehhez egy adalékanyagot fecskendez be a gázáramba – egy vizes karbamid oldatot, amelynek neve AdBlue. A motorelektronikával hálózatba kapcsolt adagolórendszer pontosan szabályozza a befecskendezett AdBlue mennyiségét a motor különbözõ paraméterei, például az üzemelési hõmérséklet és a fordulatszám függvényében. Ez a NOx-kibocsátás akár 85%-os csökkenését is lehetõvé teszi. A Bosch számos autógyártónak szállítja a rendszert, amely egy adagolómodult, egy szállítómodullal ellátott AdBlue-tartályt, illetve egy vezérlõegységet tartalmaz.
Nagyobb hatékonyság a jövõben:
A jövõbeni motorkialakítások fejlesztése során a Denoxtronic plusz lehetõségeket nyújt a dízelmotorok hatékonyságának további javításához. A motorhatékonyság bármilyen fokozása kéz a kézben jár a nitogén-oxid-kibocsátás növekedésével, amelyet azonban jogi elõírások szabályoznak. A Denoxtronic rendszerû SCR kipufogógáz-kezelésnek köszönhetõen a kipufogógáz nitrogén-oxid-tartalma csökkenthetõ, a dízelmotor hatékonysága javítható, illetve üzemanyag-fogyasztása csökkenthetõ. Egy Euro 6-os motor üzemanyag-fogyasztása alkalmazástól függõen akár 5-7 százalékponttal is csökkenthetõ.
Az európai és az egyesült államokbeli piacokon már kaphatók Denoxtronic rendszerrel ellátott dízelüzemû jármûvek. Európában ezek már teljesítik a 2014-re tervezett Euro 6 károsanyag-kibocsátási szabvány elõírásait. Emellett megfelelnek az Egyesült Államok környezetvédelmi ügynöksége (EPA), illetve a Kaliforniai Levegõkutató Tanács (CARB) által kitûzött elõírásoknak is, ami azt jelenti, hogy eleget tesznek mind az 50 állam károsanyag-kibocsátási szabványainak.