2024.05.13. - Szervác, Imola

Emissziómentes Mercedes: BlueZERO

Emissziómentes Mercedes: BlueZERO
A 2009-ben bemutatott, széria-közeli Concept BlueZERO révén a Mercedes-Benz megmutatja az utat a környezetkímélõ villanyautózás felé. Az intelligens modulrendszer háromféle modell építését teszi lehetõvé, eltérõ hajtómû-konfigurációval.

A növekvõ mobilitási igény, a fogyatkozó olajkészlet és a mind szigorúbb emissziós szabályozás az érdeklõdés középpontjába tolja a villanyautót, amely fõképp az akkumulátor fejlõdése révén biztosíthatja hosszú távon a mobilitást.
Az akkus villanyautónak sok az elõnye: nyomatékos, kompakt, halk, hatékony, nem használ fel fosszilis energiahordozót, és nem kelt helyi emissziót. Ma azonban még nem tudunk minden mobilitási igényt egyetlen villanyautó-koncepcióval kielégíteni. Aki azonban túlnyomóan vagy kizárólag városban mozog, nem támaszt nagy igényeket a hatótávval szemben, viszont értékeli a csendet és az emisszió-mentességet. Ilyen ügyfélnek kézenfekvõ megoldás az akkumulátoros villanyautó.



Aki országúton, autópályán is zajtalanul, lokális emisszió nélkül, rövid tankolási idõvel közlekedne, a tüzelõanyag-cellás villanyautóban találja meg a neki valót. Ez a technika jelöli ki az olajkorszak utáni fenntartható mobilitás útját, de infrastruktúrát kell kiépíteni a hidrogén-ellátáshoz. Addig is elõnyösen kombinálja a nagy hatótávolságot, a meglevõ kúthálózatból a gyors tankolást és a helyi emisszió nélküli közlekedést a kiterjesztett hatótávú akkumulátoros villanyautó.

A BlueZERO E-CELL akkumulátoros-villanymotoros, hatótávja eléri a 200 kilométert, az F-CELL tüzelõanyag-cellás, és jóval több, mint 400 kilométert tud. Az E-CELL PLUS is villanyautó, de kiegészítõ belsõégésû motor-generátor egységgel (Range Extender – hatótáv-kiterjesztõ). Összesített hatótávja 600, tisztán elektromos üzemben 100 kilométer. A három változat arra a szendvicspadlóra épül, amelyet már tíz éve kifejlesztett a Mercedes-Benz, az A- és B-osztály alternatív hajtása részére. Elõnye, hogy a hajtómû részei alacsony súlyponttal, helytakarékosan és védetten helyezkednek el a jármû aljában. Az ötszemélyes BlueZERO tanulmányautók könnyû szerkezete, belsõ terének kialakítása és karosszéria-designja is iránymutató.



A három változatban közös sok mûszaki részlet, a design és a jármû méretezése. Kompakt külsejük – 4,22 méter – ellenére tágas és variálható a belsõ tér, teljes értékû öt ülés, 450 kilós teherbírás és 500 literes csomagtér teszi õket a mindennapokban használható autóvá. A szendvicsszerkezet miatt magas az üléspozíció, jó a kilátás, s kiváló az utasok és a szerkezet ütközésvédelme. Az eredetileg belsõégésû motorral tervezett, konvencionális padlóvázú villanyautókkal szemben meggyõzõ elõnyöket kínál a BlueZERO koncepció:

Megmarad a férõhely. Mivel az energiafejlesztõ, illetve energiatároló a padlóban van, nem vesz el semmit az utas-és csomagtérbõl.

Alacsony a súlypont, biztonságos és élénk az autó viselkedése.

Mivel a hajtómû a két tengely között van, a márkára jellemzõen kiváló az ütközésbiztonság.

A BlueZERO modellek tehát jelentõsen különböznek azoktól a hagyományos villanyautóktól, amelyek súlyos és terjedelmes akkumulátoregyüttese a csomagtartóban vagy a hátsó ülésnél van.



Mindhárom BlueZERO modell fronthajtású; hajtómûvüket modul szerkezetben foglalták össze. A legmodernebb, folyadékhûtésû lítiumion-akkumulátor kapacitása eléri a 35 kWh-t, a maximum 100 kW-os villanymotor – tartós teljesítmény: 70 kW – nyomatéka pedig a 320 Nm-t. Mindegyik 11 másodpercen belül gyorsul százra, csúcssebességüket a hatótáv és a hatékony energia-kihasználás érdekében elektronikusan 150 km/órára korlátozták.

15 kW töltõárammal a BlueZERO E-CELL és az E-CELL PLUS lítiumion-akkumulátora 30 perc alatt képes eltárolni 50 kilométerre való energiát. 100 illetve 200 kilométerhez egy, illetve két óra kell. A háztartásokban szokásos 7 kW töltõárammal megduplázódik az idõ. A jármûvek elektronikája támogatja az intelligens töltõállomásokat és elszámoló rendszereket. Az E-CELL PLUS hátuljába, hatótáv-kiterjesztõként, beépítik a smart fortwo 1,0 literes, háromhengeres turbó-benzinmotorját, amelynek teljesítménye állandó 3500/percnél 50 kW. Szükség esetén ugyanilyen teljesítményû generátorral tölti a 17,5 kWh-s lítiumion-akkut. Egy tankolással 600 kilométert tehet meg, illetve tisztán elektromos üzemben 100 kilométert. A F-CELL hatótávja pedig jóval 400 kilométer fölötti.



A BlueZERO autók iránymutató technikájának csomagolása egységes és attraktív, a csillagot középen viselõ hûtõmaszk alatt zárt a köténylemez, hiszen nincs szükség hûtõnyílásra. A 20 colos kerekek légellenállását csökkentették, és kis gördülési ellenállású gumikat szereltek fel. A markáns oldalvonal dinamikus látvány, és kiemeli a természettõl ellesett felépítést. A Mercedes-Benz bionic car koncepcióautó formai elemei erõteljes feszültséget visznek a BlueZERO modellek karosszériájába. Hátul a lendületes L-alakú lámpák tûnnek fel, bennük átlátszó lemezek keltenek vöröses fényfüggönyt, kissé diffúz „fényvattát“ eredményezve. Hasonló hatás figyelhetõ meg a fényszóróknál is, de fehérben. Ott újszerû vetítõlencsékkel és plexi-peremmel keltenek C-alakú nappali menetfényt a LED-es lámpák.

A normál körülmények között elrejtett technikát átlátszó felületek mutatják meg. A világosszürke csomagtér-fedél anyaga például könnyû, de szilárd Lexan, amely látni engedi a merevítõ alumíniumvázat. Látszik a belsõ tér is, például az, hogy teljesen megmaradt az utas- és csomagtér, semmiféle szerkezeti elemet nem kellett ott elhelyezni. – Fontosnak tartottuk, hogy a design is kifejezze a Mercedes-Benz „Elragadtatás és felelõsség” vezérmotívumát – mondta a Mercedes-Benz vezetõ formatervezõje, Gorden Wagener. „Ezzel ismét rámutatunk, hogy nálunk együtt jár a környezettudatosság és az autózás élménye, a Concept BlueZERO nem a lemondások autója.“

– Modul építõszekrényünk minden ügyféligényt kielégítõ, sokféle hajtómûvet tesz lehetõvé – mondta Dr. Thomas Weber, a Daimler AG igazgatóságának a konszern kutatásaiért és a Mercedes-Benz fejlesztéseiért illetékes tagja. „Szendvics-padlónk egész sor villanyautó alapja lehet. A jövõ kompakt benzinmotoros modelljeihez külön padlóvázat tervezünk. A kétféle felépítés ésszerû ötvözésével flexibilisen és hatékonyan építjük ki termékskálánkat. 2009-tõl gyártjuk kis sorozatban a Mercedes tüzelõanyag-cellás autót, majd az akkumulátoros villanyautó következik, szintén kis szériában, 2010-tõl. Jól felkészültünk a jövõre.“