2024.04.26. - Ervin

Audi e-tron – második menet

Audi e-tron – második menet
A detroiti Audi e-tron tanulmány az Audi korábban bemutatott elektromos autójának továbbfejlesztett változata

2010 elsõ jelentõs autókiállításán az Audi tisztán elektromos hajtású kompakt sportautó koncepcióját állította ki. A detroiti Audi e-tron tanulmány (3,93 méter hosszú, 1,78 méter széles, 1,22 méter magas kétüléses) néhány hónappal az Audi e-tron Frankfurtban, a 2009-es IAA alkalmával tartott világpremierjét követõen, a négykarikás márka második elektromos koncepciómodelljeként mutatkozhatott be.
Az 1350 kilogrammnyi saját tömege mellett, hátsó tengelyéhez csatlakozó, különösen nyomatékos elektromos erõforrások gondoskodnak az e-tron tanulmány menetteljesítményeirõl. Az ASF (Audi Space Frame) technológia szerint készült, könnyû alumíniumkarosszériával szerelt kupét két, együttesen 150 kW (204 LE) teljesítményt és 2650 newtonméter maximális forgatónyomatékot produkáló elektromos motorja mindössze 5,9 másodperc alatt katapultálja álló helyzetbõl 100 kilométer/órás tempóra. A 60 és 120 kilométer/óra közötti sprinthez az Audi e-tron csupán 5,1 másodpercet igényel.



Az Audi e-tron tanulmány elektromotorjai tekintélyes forgatónyomatékát a pillanatnyi menethelyzet támasztotta igények szerint oszthatja el a kerekek között. Ez az úgynevezett „torque vectoring” koncepció mindenkor az aktív és nagypontosságú irányíthatóság, illetve a hatékony vonóerõ-átadás kifejezetten magas fokával szolgál. Az Audi e-tron azonban csekély saját tömegének, rövid tengelytávjának, valamint elsõ és hátsó tengelye közötti, menetdinamikai szempontból ideális tömegeloszlásának is köszönhetõen valósággal a gokartok menettulajdonságait idézi – azaz rendkívül mozgékony, s egészen a messze húzó határtartományokig semleges viselkedésû, vérbeli „kanyarvadász”.



A tömegközéppont elhelyezkedése szempontjából ideálisan az utastér mögé, de még a hátsó tengelyvonal elé épített lítiumion-akkumulátorok 45 kilowattóra felhasználható energiamennyiséggel állnak rendelkezésre. E technikával a háttérben akár a 250 kilométeres hatótáv elérése is reálisnak tûnik. A márka elsõ, Frankfurtban bemutatott e-tron tanulmányához hasonlóan az Audi ez esetben is az elektromos hajtást körülvevõ összes komponensre kiterjedõ egységes, átfogó, számos részletmegoldásában forradalmi koncepciót alakított ki. Az utastér hatékony fûtésérõl hõszivattyú-rendszer gondoskodik, a hajtás, a nagyteljesítményû elektronika és az akkumulátor szabályzását pedig innovatív termo-menedzsment rendszer végzi, egyaránt a kényelem kárára kötött kompromisszumok nélküli magas hatótáv kulcsfontosságú tényezõiként.