Kisebb károsanyag-kibocsátását alacsonyabb tömeggel és korszerûbb, turbómotort is tartalmazó motorpalettával érték el.
Világújdonságként felfúvódó biztonsági övekkel és egy újfajta, kanyarodást segítõ rendszerrel is felszerelték. A minden ízében modern megjelenésû új Explorer könnyen felismerhetõ lesz jellegzetes hûtõmaszkjáról, feketére festett.
Felárért természetesen intelligensnek mondott összkerék-meghajtással is rendelhetõ, amelynek többféle üzemmódja (hó, homok, sár, és normál) közül lehet választani a középkonzolon egy forgókapcsoló segítségével és természetesen nem maradt ki belõle a lejtmenet-vezérlõ sem.
Amerikáról lévén szó, dízelmotor továbbra sincs, viszont a benzinmotorok korszerûbbek és takarékosabbak a korábbiaknál. Az erõsebb a 3,5 literes, változó szelepvezérlésû 294 lóerõs V6-os, 345 Nm nyomatékkal, ez a motor állítólag 20 százalékkal fogyaszt kevesebbet a korábbi, négyliteres V6-osnál.
A másik az európai Ford Mondeóból és a Volvo S60-ból már ismert kétliteres, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses turbómotor 240 lóerõvel és 339 Nm nyomatékkal, amely már 30 százalékkal takarékosabb. Mindkét motor hatfokozatú automatikus váltóhoz kapcsolódik, amelynek hosszú hatodikja szintén a takarékos autózást szolgálja.
A létraalváz elhagyásával csak 45 kilogrammot sikerült a menetkész tömegbõl lefaragni az elõdhöz képest, ami azért is kevés, mert egyes karosszériaelemek, így a motorháztetõ is már alumíniumból készülnek. Nem csökkent a vontatható tömeg, az új Explorer vonóhorgára ugyanúgy rá lehet kötni egy 2268 kilogrammos utánfutót, mint a korábbi generációnál.
Sokat fejlõdött a biztonság terén is a Ford szabadidõ-autója, világelsõként többek között a hátsó ülésen balesetkor felfúvódó biztonsági övekkel is felszerelték, amelyek ötször akkora területen oszlatják szét a becsapódás energiáját az emberi testen, mint a hagyományos övek.
Emellett egy újfajta, a menetstabilizálóval és a borulásgátlóval együttmûködõ kanyarodást segítõ rendszerrel is felvértezték az Explorert.
A Curve Control akkor segít, ha a vezetõ túl nagy sebességgel érkezik meg a kanyarba, ekkor a motornyomaték csökkentésével és mind a négy kerék megfelelõ fékezésével tereli vissza a testes terepjárót a helyes irányba, egy másodperc alatt 16 km/órát tud csökkenteni a kanyarsebességen a stabilitás megtartása mellett.
Ezen kívül távolságtartó tempomatot, holttér-figyelõ rendszert, keréknyomás-ellenõrzõt, és aktív parkolóasszisztenst is lehet rendelni.