2024.05.08. - Mihály

Ford Explorer 2010 - újfajta kanyarodást segítõ rendszerrel

Ford Explorer 2010 - újfajta kanyarodást segítõ rendszerrel
Alvázas helyett önhordó karosszériát kapott a Ford népszerû amerikai terepjárója.

Kisebb károsanyag-kibocsátását alacsonyabb tömeggel és korszerûbb, turbómotort is tartalmazó motorpalettával érték el.

Világújdonságként felfúvódó biztonsági övekkel és egy újfajta, kanyarodást segítõ rendszerrel is felszerelték. A minden ízében modern megjelenésû új Explorer könnyen felismerhetõ lesz jellegzetes hûtõmaszkjáról, feketére festett.
A-oszlopáról és egyedi lámpáiról. Elõdjével ellentétben önhordó karosszériát és alaphelyzetben elsõkerék-meghajtást kapott az akár hét üléssel is rendelhetõ terepjáró.

Felárért természetesen intelligensnek mondott összkerék-meghajtással is rendelhetõ, amelynek többféle üzemmódja (hó, homok, sár, és normál) közül lehet választani a középkonzolon egy forgókapcsoló segítségével és természetesen nem maradt ki belõle a lejtmenet-vezérlõ sem.

Amerikáról lévén szó, dízelmotor továbbra sincs, viszont a benzinmotorok korszerûbbek és takarékosabbak a korábbiaknál. Az erõsebb a 3,5 literes, változó szelepvezérlésû 294 lóerõs V6-os, 345 Nm nyomatékkal, ez a motor állítólag 20 százalékkal fogyaszt kevesebbet a korábbi, négyliteres V6-osnál.

A másik az európai Ford Mondeóból és a Volvo S60-ból már ismert kétliteres, négyhengeres, közvetlen befecskendezéses turbómotor 240 lóerõvel és 339 Nm nyomatékkal, amely már 30 százalékkal takarékosabb. Mindkét motor hatfokozatú automatikus váltóhoz kapcsolódik, amelynek hosszú hatodikja szintén a takarékos autózást szolgálja.

A létraalváz elhagyásával csak 45 kilogrammot sikerült a menetkész tömegbõl lefaragni az elõdhöz képest, ami azért is kevés, mert egyes karosszériaelemek, így a motorháztetõ is már alumíniumból készülnek. Nem csökkent a vontatható tömeg, az új Explorer vonóhorgára ugyanúgy rá lehet kötni egy 2268 kilogrammos utánfutót, mint a korábbi generációnál.

Sokat fejlõdött a biztonság terén is a Ford szabadidõ-autója, világelsõként többek között a hátsó ülésen balesetkor felfúvódó biztonsági övekkel is felszerelték, amelyek ötször akkora területen oszlatják szét a becsapódás energiáját az emberi testen, mint a hagyományos övek.

Emellett egy újfajta, a menetstabilizálóval és a borulásgátlóval együttmûködõ kanyarodást segítõ rendszerrel is felvértezték az Explorert.

A Curve Control akkor segít, ha a vezetõ túl nagy sebességgel érkezik meg a kanyarba, ekkor a motornyomaték csökkentésével és mind a négy kerék megfelelõ fékezésével tereli vissza a testes terepjárót a helyes irányba, egy másodperc alatt 16 km/órát tud csökkenteni a kanyarsebességen a stabilitás megtartása mellett.

Ezen kívül távolságtartó tempomatot, holttér-figyelõ rendszert, keréknyomás-ellenõrzõt, és aktív parkolóasszisztenst is lehet rendelni.