2024.03.29. - Auguszta

VW XL1 - 9dl gázolaj 100 kilóméterre!

VW XL1  - 9dl gázolaj 100 kilóméterre!
A 2011-es Katari Autókiállításon bemutatkozó szupertakarékos VW nem az elsõ fecske a németek háza táján, hanem az 1-litre concept és az L1 tanulmányok büszke utódja, amely minden eddigi VW-nél kevesebbet fogyaszt az ígéretek szerint. Anno 2002-ben mutatták be a kétüléses fogyasztásbajnok autó elsõ generációját a 1-litre concept személyében, az L1 tanulmányt pedig a 2009-es Frakfurti Autószalonon csodálhatta meg elsõ ízben a közönség. A wolfsburgiak tovább csiszolták az autót, így született meg az XL1, amely az SEV, azaz super efficient vehicle (szupertakarékos jármû) kategóriában száll ringbe.
A legújabb generáció még tovább fejlõdött üzemanyag-takarékosság terén és a gyáriak állítása szerint beéri csupán 0,9 liter gázolajjal 100 km-en, ami 24 g/km-es széndioxid-emissziót jelent.

A legnagyobb különbség az elõdökkel szemben, hogy a sofõr és utasa immáron nem egymás mögött, tandem-szerû elhelyezésben ül, hanem a praktikum és a szemnek is kellemesebb külsõ okán a konvencionálisabb forma szerint egymás mellett foglalnak helyet. Az ajtók nyílása sem hétköznapi, a kilincset megnyitva az ajtók az A-oszlopra szerelt zsanéron csüngve tárják fel a hibrid VW belsejét. Viszont hosszú utakra és nagy bevásárlásokra természetesen nem alkalmas az XL1, ugyanis csomagtartója csupán 100 literes térfogata nagyon hamar megtelik.

A mozgatásról hibrid hajtáslánc gondoskodik, ugyanúgy gázolajos egység és elektromotor kooperációjával, mint azt a BMW i8-nál is láthattuk, csak itt jóval kisebb teljesítménnyel kell számlnunk. A 800 köbcentis kéthengeres TDI erõforrás a legkorszerûbb közös nyomócsöves technológiát kapta meg, minek köszönhetõen 48 lóerõvel veszi ki a részét a munkából, míg a segítségére sietõ elektromotor 27 további paripával járul hozzá a hajtáshoz.

A kombinált összteljesítmény ennek megfelelõen 75 lóerõ, ami elsõ ránézésre kevésnek tûnhet, azonban a könnyû anyagok (szénszál erõsítésû mûanyagok – CFRP; magnézium felnik; kerámia féktárcsák; alumínium futómû, fék és kormányrendszeri alkatrészek) széleskörû alkalmazásának köszönhetõen mindösszesen 795 kg-os tömeget kell mozgatnia.

A márkához híven a sebességváltás folyamatáról hétfokozatú duplakuplungos DSG váltó gondoskodik, a villany- és a dízelmotor közt pedig automatikusan vezérelt kuplung felel azért, hogy az XL1 képes legyen csakis az elektromotorral vagy a két erõforrás együttes segítségével haladni. Amikor nincs szükség gyorsító erõre és a lítium-ion akkumulátorokban van elegendõ töltés, a gázolajos egység lekapcsol; így a villanymotor egyedüli használatával összesen maximum 35 km tehetõ meg, ez után már mindenképpen bekapcsol a belsõ égésû motor. Az alacsony fogyasztásnak hála, túl nagy üzemanyagtartály sem kellett a hibrid VW-be, a 10 literes tankkal a gyártó 550 km-es hatótávot ígér.

Bár ebben a kategóriában a menetdinamikai adatok nem játszanak túl nagy szerepet, azért a 11,9 másodperces 0-100-as sprint és az elektronika által korlátozott 160 km/h-s végsebesség abszolút becsületesnek számít egy apró dízel-elektromos hibridtõl.

Az extrém alacsony fogyasztásban persze nemcsak a csúcstechnológiás hajtásláncnak, hanem az alacsony légellenállásnak is rendkívül nagy szerepe van: az XL1 0,186-os légellenállási tényezõje kiemelkedõen jónak számít (a személyautók között a Prius dicsekedhet 0,25-ös tényezõvel). 3970 mm-es hossza és 1682 mm-es szélességes egyébként a VW Polóéval vetekszik, egyedül 1184 mm-s magassága marad el VW kisautójáétól, ez utóbbi adatával inkább a Gallardo Spyderrel tud vetekedni.