A segway elektromos hajtású új közlekedési eszköz. Különlegessége, hogy a rollerre emlékeztetõ szerkezet kerekeit a középsõ talprész két oldalára szerelik, s a gépet használója a talpból elõl felnyúló kis szarvba fogódzkodva, állva vezeti.
Az új közlekedési eszköz három éve kezdett elterjedni az Egyesült Államokban, s ma már többszázezer kacskaringózik a sima felületû járdák, meg az utcák aszfaltján. De igen elterjedten használják nagy területû épületek sík szintjein - például reptéri terminálokban, nagy tervezõirodákban, bankokban, áruházakban - is, hogy például a kézbesítõk vagy az õrök gyorsan eljussanak céljukhoz.
A már Európában is forgalmazott segway nem olcsó, 7000 eurós németországi átlagára átszámítva valamivel több mint 1,6 millió forint, amely Magyarországon megközelíti a legolcsóbb kisautó árát. Az amerikaiaknál rendszabály-szeretõbb Európában azonban nem egykönnyen fogadják be egyszerûen az újdonságot. Elõször is, mert a hivatalok nem tudják hova beilleszteni: a kerékpár, a gépjármû, vagy a játékszer kategória elõírásai vonatkozzanak-e rá? Ha kerékpár, akkor a járdán nem, a közutakon pedig elvileg csak a kerékpársávban közlekedhet. Ha játékszer, vigyék a játszóterekre. Ha közlekedési eszközként gépjármû, viseljen rendszámot. Csakhogy azt hova tegyék - a rollerezõ fenekére?
A német biztosítók balesetelemzõ szervezete, az UDV kerékpár-kategóriának tekinti. Ám akkor kell a megelõzõ ütközésvizsgálata, rá pedig lámpa, fék és világítás. És ha az elõírásszerû módon, 20 km/órás sebességnél akarnak vele fékpróbát tartatni, a gyakorlatlan vezetõ óhatatlanul orra bukik! Ezért a 16 német szövetségi állam közül egyelõre csak 12 hatóságai foglalkoznak a segway-vel. Thüringiában például a járdán is engedélyezik a közlekedését, méghozzá egészen a 20 kilométer/órás sebességhatárig, az UDV szerint viszont jármûvek között a közúton is legföljebb 9 km/órával haladhat.
Magyarországon még könnyen össze lehetne számolni az egyelõre inkább csak kuriózumként vásárolt segway-ket, s alighanem a KRESZ szerkesztõi sem foglalkoznak még velük. Pedig a cég budapesti képviseletének prospektusaiban nem is egy, hanem hat típusa szerepel, közöttük van használati, szállító és sport változat is. Tehát nálunk is kapható, bérelhetõ, oktatást is vállalnak, használtan féláron is megvehetõ. Az anyavállalat reményei szerint pedig nemsokára autók helyett segway-vel járnak majd munkába az amerikai, távol-keleti és európai nagyvárosok belsõ kerületeiben dolgozók, ami jelentõsen csökkenthetné a légkör-szennyezést és a forgalmi dugókat is.