2024.04.26. - Ervin

Kínai pénzbõl terjeszkedik a GM

Az európai létszámleépítésekrõl szóló korábbi hírek után, a szentgotthárdi Opel-gyárat is üzemeltetõ General Motors (GM) ismét terjeszkedésre készül. A Wall Street Journal értesülése szerint a GM és Kína legnagyobb autógyára, a SAIC Motor Corporation ma jelentik be, hogy vegyesvállalatot alapítanak az indiai gépjármûpiac meghódítása érdekében. Az 50-50 százalékos vegyesvállalat célja, hogy közösen gyártsa és értékesítse a GM jelenleg már Indiában készülõ gépjármûveit, köztük a Chevrolet Sparkot.
A lépés jelentõsége, hogy a GM egy jól prosperáló kínai állami céggel fog össze az indiai autópiac meghódítása érdekében. A tranzakció egyben rámutat, hogy a kínai autóipar világméretû iparági hatalommá kezd válni.

A General Motors kínai eladásai a tavalyi szint kétszeresére, 178 000 darabra nõttek, míg az indiai eladások csak 12 százalékkal emelkedve, 6 100 darabot értek el. A jelek szerint a GM felismerte, hogy dinamikusan fejlõdõ kínai partnereivel fel tudja pörgetni szerény növekedését ezen az óriási piacon, ami az autóeladásokban egy „újabb Kínává" válhat.

A Magyar Jármûalkatrész-gyártók Országos Szövetségének tagja, az MB Partners Zrt. vezérigazgatója szerint a csõd szélérõl visszatáncolt GM erõsödõ szakmai partnereinek tõkéjével igyekszik fenntartani növekedését. Préda István úgy látja, hogy a GM jelenlegi pénztelenségében stratégia lehet a helyi befektetõk tõkéjébõl finanszírozott terjeszkedés akár Közép-Európában is.

Az Egyesült Államok autógyártása fokozatosan veszíti el dominanciáját a japán és koreai gyártók térnyerésével, és a dinamikusan fejlõdõ kínai piac egy évtizeden belül újabb trónkövetelõt szülhet. A szakember figyelmeztet, hogy a SAIC Motor Corporation-nal történõ összebútorozás a pénzügyileg kifeszített GM késõbbi részleges, vagy teljes eladására való felkészülés elsõ lépése is lehet.