2024.05.01. - Fülöp, Jakab

Nincsenek felkészítve sem a gépkocsivezetõk, sem az autók pánikhelyzetekre

Váratlan helyzetben általában csökken a problémamegoldó képesség, mivel a megriadt, pánikra esett emberek gyakran a legegyszerûbb dolgokra sem képesek emlékezni.
Amikor a gépkocsivezetõ fékez, figyelme arra irányul, hogy merre tart az autó, vagy hogy merre tekerje a kormányt. Egyéb lehetõségek kigondolására már nem futja a kognitív képességekbõl. Eszébe sem jut, hogy olyasmit tegyen, ami nem természetes, mint például hogy leállítsa a motort - magyarázza Boadie Dunlop pszichiáter, az Emory Egyetem viselkedés- és lélektani programjának igazgatója azzal kapcsolatban, hogy a Toyota bejelentette: 437 ezer Priust és más hibridmodellt hív vissza fékpedál problémák miatt.

A kocsikban frissítik az ABS fékrendszert szabályozó szoftvert, mivel a fékpedálok folyamatos fékezés után lassan térnek vissza nyugalmi állapotba, illetve bizonyos haladási helyzetekben nem reagálnak megfelelõen. A keddi bejelentés azután hangzott el, hogy a múlt héten a japán autógyártó 5 millió gépkocsi visszahívását rendelte el a gázpedál kijavítására, elkerülendõ, hogy a gépkocsi szõnyege akadályozza mûködését.

Mit tegyen a gépkocsivezetõ, ha autópályán haladva gépkocsija hirtelen magától felgyorsul?

A természetes reakció az, hogy rálép a fékre. Ám ha az nem reagál, három eshetõség is adódik számára: semlegesbe tenni, esetleg parkoló állásba nyomni a váltót (automata gépkocsi esetén), illetve kikapcsolni a gyújtást - mondják a szakemberek. A gond az, hogy a látszólag egyszerû reagálások nem jutnak eszébe azoknak, akik pánikba esnek.

Bizonyos típusú autóknál biztonsági különlegességek segítik a gépkocsivezetõket, így a Toyotánál például az a gomb, amelynek három másodpercig tartó lenyomásával vészhelyzetben leállítható a motor. A Cadillacek és a Nissanok esetében egy hasonló gombot többször kell megnyomni.

Mivel ezek a jellegzetességek minden gépkocsitípusban különböznek, az egységesítés hiánya tovább gátolja a sofõrök képességét a váratlan helyzetekre való reagálásra - állítja Paul Green, a Michigani Egyetem közlekedéskutató intézetének professzora.

A gépkocsik mûködése mára már olyan összetetté vált, hogy a vezetõ egyre kevésbé érti meg azt. Egy közlemúltban végzett elemzésében az egyetemen kimutatták, hogy a következõ évtizedben akár ezeroldalasra is dagadhat egy-egy luxusautó kézikönyve.

Jelenleg azonban a gépkocsivezetõ nem tehet mást, mint hogy felkészül a váratlan helyzetekre, és begyakorolja azokat a lépéseket, amelyekre kényszerülhet. Ez ugyanolyan, mint amikor a katonaságnál hadgyakorlatokat tartanak, vagy a légiutas-kísérõk a biztonsági intézkedéseket ismételgetik - tanácsolják a szakemberek.