rss
  • Alig vannak még új KRESZ-táblák

  • Share on Tumblr

    Az új KRESZ-pontok ellenére az illetékesek egyelõre nem nagyon engedik be a kerékpárosokat az autókkal szemben az egyirányú utcákba, és nem festik fel számukra a lámpáknál az elõretolt felállókat. Az egyik vidéki illetékes szerint az idõjárás miatt nem csinálnak semmit, valamint azért, mert az emberek tudatlanok. A kerékpárosklub szerint valójában a polgármesterek a tájékozatlanok, ezért pár nap múlva - ha kéretlenül is -, de tanácsokat adnak nekik.

    Nem csak a megszületése volt kínkeserves a legújabb KRESZ-módosításoknak, a hatvan pontnyi változtatás nagyon nehézkesen, vagy egyáltalán nem valósul meg a gyakorlatban. A január 1-jétõl élõ módosítások közül a legfontosabbakkal kapcsolatban arra voltunk kíváncsiak, hogy az útkezelõk melyiket használják már, illetve melyek bevezetését tervezik a közeljövõben. Különösképpen a kerékpárosokat érintõ változtatások érdekeltek, mert a legtöbb pont a városokban egyre nagyobb számú kétkerekezõket érintette, ráadásul a hosszadalmas elõkészületek során ezek váltották ki a legtöbb vitát.

    Veszélyt jelzõ táblák kellenek

    Budapesten látványosan megnõtt az elmúlt évtizedben a kerékpározók száma, egyre több új irodaház eleve öltözõvel-zuhanyzóval társított kerékpártárolóval épül(t), ezzel is elõsegítve a környezetkímélõ közlekedésnek ezt a formáját. Valószínûleg ez is közre játszik abban, hogy az általunk megkérdezett önkormányzatok közül a fõvárosban legalább már tervek készültek az új forgalomtechnikai eszközök bevezetésére.

    Az önkormányzat három úgynevezett mintaterületre vonatkozóan - Erzsébetváros külsõ része, Újlipótváros területe és a Városháza környéki utcák - már tavaly elkészített egy tanulmánytervet, és a terület összes egyirányú utcáját megvizsgálta. Állításuk szerint az utcák szélességének, parkolási rendjének és a forgalom nagyságának figyelembevételével a biztonságos ellenirányú kerékpárforgalomra alkalmasnak talált utcákban "fokozatosan" lehetõvé teszik majd az ellenirányú kerékpározást.

    Konkrétumokat kérõ kérdésünkre azonban kevés információval szolgáltak. A Városház utcában és a Gerlóczy utcában "elõreláthatólag március közepéig" kikerülnek az ellenirányú kerékpározást megengedõ, kiegészítõ táblák, míg a XIII. és a VII. kerületben "az alkalmasnak talált helyszíneken a táblák kihelyezése ez év második felében várható" - közölte a Városháza sajtóosztálya.

    "Az volt az érzésünk, a tervezõ már eleve úgy állt hozzá az egyirányú utcákhoz, hogy a szembejövõ kerékpáros forgalmat nem is lehet megcsinálni" - kommentálta az [origo]-nak a fõvárosi önkormányzattal közösen elindított munkát László János, a Magyar Kerékpárosklub (MK) elnöke. Az érdekvédõ szerint a tervezõ végig "azt nézte, hogy melyik utca 64 méter széles, és ha csak 63 méter, akkor az már nem jó" - fogalmazott László. Szerinte ezért nem lett eddig semmi az egész akcióból.

    Számos okkal magyarázza a lassúságot a Városháza, például, hogy "az ellenirányú kerékpározás engedélyezése többet jelent annál, hogy az egyirányú utca és a behajtani tilos jelzõtáblák alá elhelyezzük a kiegészítõ táblákat". A balesetek elkerülése érdekében fel kell hívniuk a jármûvezetõk figyelmét a változásra, ezért a szembejövõ forgalomra és a forgalmi rend megváltozására utaló, veszélyt jelzõ táblákat is ki kell tenniük a keresztutcákban. Sõt - mint közölték - a keresztutcákban még fontosabb ez, hiszen fel kell hívni a jármûvezetõ figyelmét, hogy most már abból az irányból is jöhet jármû - amelynek esetenként elsõbbsége van -, ahonnan eddig nem jöhetett. "Mindez tehát nem elhanyagolható mennyiségû jelzõtábla kihelyezését jelenti" - közölte a sajtóosztály.

    Átprogramozhatják a lámpákat

    Ennyi konkrétumot sem kaptunk az elõretolt kerékpáros felállók, vagy a nyitott kerékpársávok várható felfestésével kapcsolatban. Az elõretolt kerékpáros felálló azt jelenti, hogy a piros lámpánál várakozó autósor elõtt felfestéssel elkülönített részre elõre gurulhatnak a bringások, akik a zöld jelzés után elsõként indulhatnak tovább. A nyitott kerékpársáv pedig az autók által használt út szélén szaggatott vonallal felfestett rész.


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • A Harley-Davidson is gyengélkedik

    A motorkerékpárok mellett amerikai életérzést "gyártó" Harley-Davidson jármûipari vállalat az idén üzemeket zár be, és dolgozóinak több mint 10 százalékát, 1100 embert bocsát el 2010 végéig.

    A motorok iránt megcsappant a vásárlói érdeklõdés, a gazdasági és hitelválság elsõsorban a drágább Harley modellektõl, valamint a vállalat finanszírozói részlegétõl fordította el a vevõket.

  • USA - mesterséges hangot a csöndes hibrid jármûvekbe

    A hibrid üzemû gépkocsik piaci térnyerésével ismét felerõsödnek Amerikában azok a követelések, hogy mesterséges hangforrással kell felszerelni a gyanútlan járókelõkre és vakokra veszélyes túl csöndes jármûveket.

  • Hazai pályán került hátrányba a Dacia Logan

    A tervezetnél fél évvel hamarabb, már 2010. január elsejétõl fizetni kell Romániában a környezetvédelmi adót a kétliteresnél kisebb Euró 4-es motorokra, így a hazai gyártású Dacia Loganokra is.

  • Százmillió felett van az autók száma Kínában

    A regisztrált autók száma 2011-ben Kínában meghaladta a 100 milliót, a városok között Peking a listavezetõ - közölte a közbiztonsági minisztérium kedden.

  • Mezõgazdasági hulladékból bioüzemanyag - kutatások a szegedi mérnöki karon

    Szeged - Másképp nem hasznosítható mezõgazdasági melléktermékekbõl képesek jó hatásfokkal bioüzemanyagot elõállítani a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának kutatói.

    Hodúr Cecília tudományos dékánhelyettese az auto.zug.hu -nak elmondta, a Mérnöki Kar kutatói és konzorciumi partnereik hároméves munka eredményeképpen olyan technológiát dolgoztak ki, amely a mezõgazdaság és a feldolgozóipar lignocellulóz tartalmú hulladékából - például bogyósgyümölcs préslepénybõl vagy cukorcirok szalmából - magas hatékonysággal képes a bioüzemanyagok alapanyagául szolgáló etanolt elõállítani.

  • Kötelezõt váltott? Erre érdemes még figyelnie!

    Karácsony közeledtével egyre inkább az ünnepekre való készülõdés köti le mindenki figyelmét. Annak a hétszázezer autósoknak azonban, akik november végéig úgy döntöttek, felmondják kötelezõ gépjármû-felelõsségbiztosítási (kgfb) szerzõdésüket, a meglepetések elkerülése érdekében célszerû egy perc erejéig újra áttekinteniük, mire kell még figyelniük, illetve mire érdemes számítaniuk. A Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csokorba szedte a legfontosabb szempontokat.

  • 20%-os alkalmi elbocsájtás az Audinál

    A gazdasági visszaesés hatása az Audi gyõri üzemét is elérte. A német cég kedden jelentette be, hogy 200-ból 40 alkalmi dolgozójától kényszerül búcsút venni novemberben. Magyarország második legnagyobb exportõrénél jelenleg 5899-en dolgoznak, idén pedig több mint 1,9 millió motor, továbbá 60 ezer autó készül Gyõrött.

  • Induljon munkába villanyrollerrel!

    A minap befejezõdött olimpia napjaiban a technikai újdonságokkal igencsak elkápráztatott pekingi járókelõk is megcsodálták az utcán az aranyérmes teniszezõ, Rafael Nadal civil produkcióját. Az immár világelsõ spanyol teniszbajnok az ott még alig ismert segway rollerjával közlekedett a belváros aszfaltútjain. Mi ez az újdonság?

    A segway elektromos hajtású új közlekedési eszköz. Különlegessége, hogy a rollerre emlékeztetõ szerkezet kerekeit a középsõ talprész két oldalára szerelik, s a gépet használója a talpból elõl felnyúló kis szarvba fogódzkodva, állva vezeti.

  • 60. születésnapját ünnepli a Honda

    A nem csak autóiról, hanem motorjairól, robotjairól és motorkerékpárjairól is ismert cég 1948. szeptember 24-én jött létre, amikor Soichiro Honda 9200 dollár alaptõkével megalapította a Honda Motor Co. Ltd.-t. Az eleinte csupán motorokat gyártó cég folyamatosan bõvítette profilját, az autógyártásba például 1963-ban kezdett bele.

  • Sok tragédia oka a gyorshajtás!

    Európa más országaihoz hasonlóan Magyarországon is a sebességtúllépés a legfõbb baleseti ok, szerepe kiemelt a közúti tragédiában.

    A halálos kimenetelû baleseteknek évek óta kb. 40%-a vezethetõ vissza a gyorshajtásra.

  • BMW és Fiat kooperáció

    Nem még csak pletykákat hallhattunk a lehetséges megállapodásról, de azóta a hivatalos bejelentésre is sor került: a BMW és a Fiat csoport vezetése aláírt egy szándéknyilatkozatot a jövõbeli kooperációról.

    A felek egyelõre elég óvatosan nyilatkoztak, így viszonylag kevés részlet derült ki a hivatalos közleménybõl az együttmûködés természetével kapcsolatban. Ugyanakkor annyit azért eláryultak, hogy több különbözõ területen is lehetségesnek tartják a közös munkát.

  • Egymással kommunikáló autókat tesztel az EU városi forgalomban

    "Beszélõ", azaz egymással kommunikáló személyautókat állítanak forgalomba Amszterdam körzetében csütörtökön egy európai uniós kutatási program keretében - jelentette be az Európai Bizottság Brüsszelben.

  • Lassan összehozzák

    Úgy tûnik már csak a General Motors döntésén múlik, hogy az Opel mely tulajdonosnál folytatja a munkát. Letisztult a kép.

  • Lancia emblémás Chryslerek

    Hivatalosan is bejelentette a Fiat a döntést: összeolvasztják a Chrysler és Lancia márkákat. Európában a közös modellpalettát Lancia jelvénnyel fogják forgalmazni, míg a túlparton a jelenlegi Lanciák is Chrysler emblémát kapnak.

  • Fejlesztés alatt a TAP - robotpilóta üzemmod az autóban

    Félautomata üzemmódban is képesek lesznek közlekedni a Volkswagen jövõbeli modelljei. A vezetés biztonságát segítõ rendszer emberi felügyeletet igényel, beavatkozni viszont csak szükség esetén kell.