2024.04.18. - Andrea, Ilma

Az embernél sokkal megbízhatóbb a robotpilóta

A vezetõtámogató rendszerek következõ nemzedékére gondolva, az autógyártók közül világelsõként vett fel a Mercedes-Benz egy innovatív vizsgálati módszert a próbaeljárások közé: a biztonsági szempontból kritikus, illetve nem pontosan megismételhetõ vezetési manõvereket zárt próbapályán, robotpilótával hajtják végre.
Az „automatizált autózás” elõsegíti a vezetõtámogató rendszerek és egyéb biztonsági megoldások fejlesztését, ellenõrzését és a gyártás elõkészítését, határhelyzetekben is biztonságosan és a személyzet egészségtelen terhelése nélkül teszi lehetõvé a tesztelést.

Az autózás aktív és passzív biztonságát javító új mûszaki megoldások fejlesztésében évtizedek óta mércének számít a Mercedes-Benz. Az elõbbiben az ABS, ESP® és a fékasszisztens fûzõdik a nevéhez, az utóbbiban az alaktartó utascella, a gyûrõdõ zóna, a légzsák és a hárompontos biztonsági öv. Ezek hozzájárultak a közúti közlekedés biztonságához, a halálos és sérüléssel járó balesetek számának csökkenéséhez.

A 2010-es biztonságtechnika intelligens vezetõtámogató rendszerei „gondolkodó partnerré” teszik az autót, amely lát, érzékel, reflexszerûen reagál a veszélyre, és önállóan cselekszik. A holttér-asszisztens, az ATTENTION ASSIST vagy az éjjellátó berendezés az olyan balesetforrások élét veszik el, mint a sávváltás, az elfáradás vagy a rossz látási viszonyok. – A holnap támogató rendszerei még összetettebb közlekedési helyzeteket kezelnek, veszélytelenné téve például az útkeresztezõdéseket – jelentette ki Prof. Bharat Balasubramanian, a Daimler AG kutatás-fejlesztésének termék-innovációs és folyamattechnológiai vezetõje. „Az új vizsgálati módszer, az automatizált autózás, segít hatékonyabban teljesíteni magas minõségi és biztonsági követelményeinket.”

Precíz robotpilóta tehermentesíti a fejlesztõket
A jövõ rendszereivel kapcsolatos megbízhatósági és üzembiztonsági igényeket, a bevált módszerek kiegészítésével, zárt próbapályán végrehajtott automatikus autózással teljesíti ezentúl a Mercedes-Benz. E célra széria-autókat használ, amelyeket robot kormányoz, gyorsít és fékez. A fedélzeti számítógép úgy vezérli a robotpilótát, hogy az pontosan tartsa az elõírt nyomvonalat – akkor is, ha nem csak egy jármû vesz részt a manõverben.

A vezénylõ-állásból tesztmérnökök figyelik az eseményeket, és képesek bármikor megállítani az autókat. Eközben a jármûvek önmagukat kontrollálják, és lefékeznek, ha nincs rendben valami. Így biztonságos, mégis flexibilis a tesztelés: a berendezés beépíthetõ a Mercedes-Benz valamennyi modelljébe. Segítségével a legkülönbözõbb biztonsági rendszerek és felszerelések próbálhatók ki.

Az automatikus autózás révén valós körülmények között, a jármûben próbálhatók ki a biztonsági innovációk, és érvényesül két nagyon fontos szempont:

Megismételhetõség. A rendszer pontos hangolásához ugyanazt a kísérletet kell többféle változatban, ismételten végrehajtani. Közben valamennyi paraméter, például a követési távolság, a sebesség és a kanyarodás íve mindig pontosan meg kell hogy feleljen az elõírtnak, hogy összehasonlíthatók legyenek az eredmények.

Biztonság. Mivel a rendszerek csak veszélyhelyzetben lépnek mûködésbe, ilyeneket a tesztelés közben elõ kell idézni. A pontosan végrehajtott manõverek senkit sem veszélyeztethetnek.

Mindkét esetben az ember reakció-, illetve megismétlõ képessége jelenti a határt. Bonyolult elektronikai rendszerek és különösen a vezetõtámogató berendezések ugyanakkor megkövetelik a funkciók különösen átfogó és valósághû mûködését, az ilyen menetkísérletekrõl tehát nem lehet lemondani.

A tesztelési módszer megismételhetõségének köszönhetõen nagyon pontos a próbakocsik sebesség- és nyomvonal-tartása, illetve fékezése. Ha például egy jármû többször egymás után halad végig egy megadott pályán, akkor az egyes menetek nyomvonala két centiméteren belül azonos. Ha közben egy adott helyen állóra fékezik az autót, akkor valamennyi megállás végpontja három centiméter sugarú körön belül van.

Az asszisztencia-rendszerek kipróbálásán kívül extrém tesztelésekkor is felhasználják majd az automatikus autózást. Ilyenkor a közúti közlekedésben normálisnak számítót messze meghaladó igénybevételnek teszik ki a jármûvet, és meggyõzõdhetnek például arról, hogy nem nyílik-e ki véletlenül a légzsák, ha szegélykõre fut az autó. Nem kell embernek ülni a kocsiban, ha ez nagy testi igénybevétellel járna.

Modern vizsgálati módszerek, magas fokú biztonság
Fejlesztési munkájuk során a cégen belüli kutatás értékes eredményeire támaszkodhatnak a Mercedes-Benz mérnökei. Különbözõ, egymáshoz kapcsolódó módszerek garantálják, hogy a döntõ pillanatban megbízhatóan mûködjenek a rendszerek. Közben, a márka filozófiájának megfelelõen, jóval tovább mennek a törvényben elõírtaknál. A cég ütközésbiztonsági követelményei például jelentõsen meghaladják a szabványos töréstesztekét.

A számítógépes modellezés és a valóságos töréstesztek egyesített eredménye a passzív biztonság Mercedes-Benzre jellemzõ nívója. A márka az aktív biztonság terén is a legkorszerûbb metódusokat alkalmazza: szimulátorok gyorsítják fel és teszik pontosabbá a fejlesztést, és egészítik ki a gyakorlati menetpróbákat. – Sindelfingenben épp most építünk egy új szimulátort, amelynek csúcstechnikája még jobban segíti a holnap rendszereinek tervezését – mondta Balasubramanian.

Az automatikus autózás a jövõ innovációinak alapja. Világszerte egyetlen autógyártóként alkalmazza a Mercedes-Benz a menetpróbákat kiegészítõ automatikus autózást. Zárt próbapályán olyan kísérleteket hajt végre, amelyek manuálisan aligha volnának reprodukálhatók, például a besorolás változó sebességgel és követési távolsággal, hirtelen lefékezõ jármû kikerülése az utolsó pillanatban, vagy egy útkeresztezõdési helyzet, amikor a mi autónkhoz közel egy másik jármû keresztezi a mi sávunkat.

– Ha a jövõben is iránymutatók akarunk lenni a biztonság terén – fejtegeti Balasubramanian – akkor vizsgálati módszereinknek lépést kell tartaniuk tervezõink ötletgazdagságával. Az automatikus autózás jó eszköz az asszisztencia-rendszerek következõ nemzedékének kifejlesztésére.