rss
  • Készüljünk fel a csúszós utakra! - tippek télire

  • Share on Tumblr

    Minden bizonnyal sokakban felmerülhet a kérdés, mit kell tenni, ha például ködben autózunk, szakadó esõben, havazás közepette vagy jeges úton. Íme néhány tipp az autósoknak:

    1. Rendszeresen ellenõrizni kell a gumiabroncsokat
    Az útra kelés elõtt minden esetben ellenõrizzük a gumiabroncsokat. Ügyelni kell arra, hogy a következõ rutinszerû karbantartási mûveletek végrehajtásra kerüljenek: Gondoskodni kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomásáról.

    Az adott gumiabroncsok megfelelõ légnyomását a jármû gyártója határozza meg és annak értéke a jármû ajtajának élén-, az ajtóoszlopon- és a kesztyûtartó ajtaján vagy az üzemanyag tartály ajtaján kerül feltüntetésre. Ezen kívül a felhasználói kézikönyvben is felsorolásra kerül.

    A gumiabroncs oldalrészén felsorolt szám nem az adott gumiabroncsra vonatkozó ajánlott légnyomás -- hanem az adott gumiabroncs maximális légnyomása. A gumiabroncs légnyomását legalább havonta egyszer ellenõrizni kell. Le kell ellenõrizni a gumiabroncsok futófelület mélységét. A megfelelõ futófelület mélység biztosításával megakadályozhatók a csúszások és az akvaplaning (vízen csúszás).


    2. Lassítás.
    Esõs idõben, az esõ az úton levõ piszokkal és olajjal összekeveredve olyan csúszós felületet képez, ahol nagyon könnyen elõfordulhat a kifarolás. A kifarolás, megcsúszás elkerülésének legjobb módja az, ha lelassítunk. A kisebb sebesség esetén a gumiabroncs futófelületének nagyobb része képes kontaktusba lépni az útfelülettel, így jobb tapadás érhetõ el.


    3. Milyen módon védhetõk ki a csúszás következményei?
    A megcsúszások, kifarolások a legóvatosabb vezetõknél is elõfordulhatnak. Ha a gépkocsi megcsúszik, akkor ügyelni kell arra, hogy ne tapossunk a fékre. Ha a gépkocsi rendelkezik blokkolásgátló fékrendszerrel (ABS), akkor ne pumpáljuk a fékeket. Ehelyett határozott és egyenletes nyomást adjunk a fékekre és a gépkocsit a csúszás irányába kormányozzuk.

    4. Tartsunk megfelelõ követési távolságot!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdjük meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e. A nedves utakon hozzávetõlegesen háromszor annyi idõt vesz igénybe a fékezés, mint a száraz utakon. Mivel a fékezéshez nagyobb távolságra van szükség, így fontos, hogy ne menjünk túl közel az elõttünk haladóhoz. Két személygépkocsi hosszúságnál valamivel nagyobb követési távolságot tartsunk.

    5. Az elõttünk haladó jármû nyomában (nyomvonalában) menjünk!
    Kerüljük el a fékek használatát. Amikor csak lehetséges, a lassítást úgy hajtsuk végre, hogy a lábunkat levesszük a gázpedálról. A fényszórót még kis esõben is be kell kapcsolni. Nem csak azért, hogy mi lássuk az utat, hanem azért is, hogy a többi vezetõ is láthasson bennünket. Ha a gépkocsi rendelkezik nappali futófényekkel, akkor azokat is be kell kapcsolni annak érdekében, hogy a mögöttünk haladó jármûvek is jobban láthassanak bennünket.

    6. Készüljünk fel az adott utazásra!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdünk meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e.


    7. Milyen módon kerülhetõ el-, illetve kezelhetõ az aquaplaning (a vízen csúszás)?
    Az aquaplaning (vízen csúszás) akkor fordul elõ, amikor a gumiabroncsok elõtti víz gyorsabban "halmozódik fel", mint ahogy a gépkocsi súlya ki tudja nyomni azt az útvonalról. A víznyomás hatására a gépkocsi megemelkedik és a gumiabroncsok, illetve az út közötti vékony vízrétegen csúszik. Ebben a helyzetben elõfordulhat, hogy a gépkocsi teljesen elveszíti kontaktusát az útfelülettel, aminek következtében fennáll a kifarolás vagy kisodródás veszélye az adott sávból vagy akár az úttestrõl is. Az akvaplaning jelenség elkerülése érdekében, biztosítani kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomását, továbbá jó futófelületeket kell fenntartani a gumiabroncsokon és szükség esetén ki kell cserélni azokat, nedves útszakasz esetén le kell lassítani, és tartózkodni kell a pocsolyáktól. Meg kell próbálni az elõttünk haladó gépkocsik nyomában menni. Ha az akvaplaning jelenséggel találjuk szemben magunkat, akkor ne fékezzünk- és ne változtassunk irányt hirtelen. Ennek következtében ugyanis kifarolás, kicsúszás történhet. Óvatosan engedjük fel a lábunkat a gázpedálról egészen addig, amíg a gépkocsi le nem lassul és ismét érezni nem lehet az útfelületet. Ha fékezésre van szükség, akkor azt finoman, kis pumpálási mozdulatokkal végezzük. Ha a gépkocsi rendelkezik ABS-el, akkor normál módon kell fékezni; a gépkocsi számítógépe a szükséges pillanatban egy pumpálási mûveletet utánoz.


    8. Ha az esõ nagyon erõsen kezd esni, akkor meg kell állni!
    A túl erõs esõ túlterhelheti az ablaktörlõ lapátokat, melynek következtében egy szinte összefüggõ vízfüggöny alakul ki a szélvédõ elõtt. Amikor a látási viszonyok olyan korlátozottak, hogy biztonságos távolságból nem láthatók az út szélei vagy a másik jármûvek, akkor itt az ideje, hogy félreálljunk és megvárjuk, amíg csendesedik az esõ. A legjobb megoldás az, ha egy pihenõhelyen vagy más védett területen állunk meg. Ha az útszéle az egyedüli használható hely, akkor a lehetõ legjobban le kell húzódni és várni kell, amíg a vihar továbbhalad. A többi gépkocsivezetõ figyelmeztetése érdekében, be kell kapcsolni a fényszórókat és a vészvillogót.


    9. Az elsõ esõk nagyon csúszóssá teszik az utat!
    Az elsõ esõk következtében minden esetben nagyon nehézzé válik a közlekedés, mivel a száraz úttesten található sár és olaj elegyedik a vízzel és egy még inkább csúszós réteget alkot. Az esõ kezdetét követõ elsõ fél órában a gépkocsivezetõk valószínûleg csökkent kezelõszerv kapacitást tapasztalnak és ebben az idõszakban különösen óvatosan kell vezetniük.

    10. Ködös idõben csökken a láthatóság mértéke!
    Más jármûvek elõzésekor különlegesen óvatosan kell eljárni! Ha lehet kerüljük az elõzést!

    11. Állóvízen történõ áthaladást követõen, ki kell szárítani a fékeket!
    Ha olyan állóvizen hajtunk keresztül, amely kellõen mély ahhoz, hogy a fékpofák nedvesek legyenek, akkor a fékeket - kiszáradásuk biztosítása érdekében - csak finoman használjuk.

    12. Kimerült állapotban ne vezessünk!
    Legalább két óránként vagy száz kilóméterenként meg kell állni pihenni.

    Jó utat!


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Fusion RE-SS18 - Egyre népszerûbbek az aktív ládák

    Egyre népszerûbbek hazánkban is az úgynevezett aktív ládák, illetve csövek. Ennek fõ oka, hogy mára a technika már eljutott egy olyan szintre, hogy ezeknek a termékeknek is kiváló hangzása.

  • A közúti sebességkorlátozást a brit orvosok is támogatják

    Edinburgh - Tízszeres esélyt jelent a halára, ha egy gyereket 50 km per óra sebességgel üt el az autó, mintha a jármû csak 30 km-es sebességgel halad. Az Angol Orvosok Szövetségének kongresszusán a résztvevõk egyhangúlag támogatták a gépjármûforgalom sebességének további korlátozását.

  • Hátsó szélvédõ-légzsák a hátul ülõk védelmére

    Légzsákból sosem lehet elég - vallja a Toyota, akik a térdlégzsák után újabb szokatlan helyre készülnek lufit pakolni. Ezúttal nem máshová, mint a hátsó szélvédõ belsõ oldalához tesznek ráfutásos baleset esetén felfúvódó légzsákokat.

    Sok kritikus szerint ez egyszerû marketingfogás, hiszen az aktív fejtámla eddig is éppen elég védelmet nyújtott az itt utazóknak, a japánok szerint ugyanakkor fontos biztonsági fejlesztésrõl van szó. A hátsó szélvédõ-légzsák az iQ miniautóban debütál majd.

  • A gyenge eladások miatt egy hónapra leáll a Chrysler

    A gyenge eladások miatt december 19-tõl január 19-ig teljesen leállnak a Chrysler üzemei, így egyetlen új autó sem készül majd a 4 hét alatt. Az eredeti tervek szerint december 24-tõl január 2-ig szünetelt volna a gyártás az ünnepek miatt, ám az 50 százalékos értékesítési visszaesés miatt megnyújtották a szabadságot.

    Nem ez volt az elsõ eset, hogy a gyártó leállítsa egyes összeszerelõ üzemeit, most azonban minden egyes gyáregység termelése szünetel, így jelentõs költségeket spórol meg a Chrysler. A legpesszimistább elképzelések szerint ugyanis 2009 tavaszán elfogynak az amerikai gyár pénztartalékai, és állami segítség nélkül nem lesz képes elkerülni a csõdöt.

  • Aktív biztosnági rendszerek a 2011-es Ford Focusokban

    A 2011-es Focus a Ford elsõ modellje, amelyben jelen van a Kis sebességû biztonsági rendszer. Az innovatív Kis sebességû biztonsági rendszer városi forgalomban csökkenti a koccanások esélyét – elsõ ízben rendelhetõ meg egy Fordban.

    Aktív biztonsági rendszerek széles kínálata, például különleges fék-, és kipörgésgátló rendszerek. Modern technológiák segítenek a vezetõnek megtartani a biztonságos irányítást és elkerülni az ütközés veszélyét.

  • Viper sportkocsi dolgozói kedvezménnyel megvásárolható

    Nem valószínû, hogy ez a lépés fogja megmenteni a Chryslert a csõdtõl, de a vásárlóknak legalább jó hír: a Viper sportkocsi nemsokára akár dolgozói kedvezménnyel is bárki számára megvásárolható, a kupé és a kabrió is, beleértve az ACR versenypálya-csomagot is.

  • Felgyújtotta a 'lopóautót'

    Portland - Felgyújtotta a szabálytalanul parkoló autóját elvontatni akaró kocsit egy nõ az Egyesült Államokban.

    A húszéves amazon elõbb 150 dollárt - 21 ezer forintot - ajánlott fel a sofõrnek, ha békén hagyja autóját, ám a férfi nem bizonyult megvesztegethetõnek.

  • Megvehetõ az internet-rádió az autókba!

    A Blaupunkt és a miRoamer sajtóközleménye szerint 2009-tõl már megvásárolható lesz az általuk autókba fejlesztett internet-rádió.

    A vásárlók a hagyományos AM/FM mellett a miRoamer által biztosított, interneten sugárzott temérdek állomás közül is választhatnak. A közlemény szerint a rendszer 2009-tõl már opcióként választható majd a nagy gyártók modelljeiben, ám hogy pontosan mely márkákról van szó, egyelõre homály fedi, mint ahogy a felszerelés árát is.

  • A Rolls-Royce Távol-Keleten terjeszkedik

    Újabb hivatalos márkakereskedést nyitott a BMW tulajdonában álló luxusmárka. A Rolls-Royce is felismerte, hogy a világ legnépesebb és legjobban fejlõdõ országa hatalmas, még felderítésre váró piacot jelent, ráadásul a tehetõsebb kínai réteg élénken érdeklõdik az európai luxus- és sportmárkák után.

  • Átrendezõdhet az európai autógyártás

    Az európai autógyártók az állami támogatások révén megõrizték ugyan likviditásukat és zömmel pozitív üzemi eredménnyel (EBIT) zárják 2009-et, de a kamatterhek vészesen lenyomják, vagy veszteségbe fordítják az eredményeket. A Calyon Bank elemzõi szerint a jelenlegi helyzetben a fõ cél minden gyártónál a méretgazdaságosság elérése, ami fúziókért vagy együttmûködésért kiált.

  • Hat darabba vágták, majd újra összerakták a Ford Mustangot

    Hat darabba vágták, majd újra összerakták a Ford MustangotÖtven év után visszatért az Empire State Building kilátóteraszára a Ford Mustang kabrió. Most jobban elaprózták a dolgot. Az eredeti Mustang bemutató-körútjának része volt az Empire State Building kilátóteraszán való megjelenés, amelyet most megismételtek az ötven éves jubileum alkalmából. Azonban most sokkal nagyobb problémát jelentett az autó felszállítása, hiszen idő közben elhízott a kocsi. A helikopteres szállítás nem alternatíva, mert a kilátóterasz felülről nem érhető el, a liftek ajtaja mindössze 91 centi széles.

  • A Delticom a téli gumiabroncsok használatának fontosságáról

    Hamburg, Németország - Havas, jeges, latyakos utakon csak a lágyabb anyagból készült, mélyen barázdált téli gumiabroncsok nyújtanak igazi védelmet az autósoknak, az úgynevezett négy évszakos gumik csak korlátozottan. A szakértõk ezenkívül nagyon nem tanácsolják, hogy az autós vegyesen alkalmazza a nyári és a téli gumikat, vagyis például elöl télieket, hátul nyáriakat tegyen fel, mert ez kiszámíthatatlanná teheti a jármûvet.

  • A Mercedes megvette a Kecskemét melletti területet

    Mától a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-é az a Kecskemét melletti 441 hektáros telek, amelyen a cég hamarosan új gyárát építi fel. A 8,9 milliárdos szerzõdést a gyár leendõ igazgatója, Michael Friess írta alá.

    Kecskemét a korábban 170 parcellából álló terület megvásárlását kötvényekbõl finanszírozta, és most adta tovább a január 20-ra kialakult, és földhivatali nyilvántartásba vett telket.

  • A Ferrari rekor évet zárt 2008-ban!

    Az olasz gyártó nyilvánosságra hozta 2008-as üzleti eredményét, amely szerint az eladásoknak az esztendõ utolsó néhány hónapjában tapasztalt jelentõs visszaesése ellenére két százalékkal több, összesen 6587 autót sikerült értékesíteni, mint 2007-ben.

    A nyereség ugyanakkor 27%-kal, 339 millió euróra emelkedett, amiben nem kis szerepe volt a V12-es modellekhez tavaly óta rendelhetõ rengeteg méregdrága kiegészítõnek.

  • A tehergépkocsikat gyártó Tatra, újabb 600 alkalmazottját bocsátja el!

    Az elbocsátások a nemzetközi pénzügyi válságra hivatkozva nyáron kezdõdtek

    Egyre nagyobb gondokkal küszködik a cseh jármûipar: a tehergépkocsikat gyártó Tatra Koprivnice bejelentette, hogy január végétõl márciusig újabb 600 alkalmazottját bocsátja el.

    Az elbocsátások a nemzetközi pénzügyi válságra hivatkozva nyáron kezdõdtek. Korábban a Tatra vezetése azt közölte, hogy tavaszig összesen 820 személyt bocsátanak el. Most azonban ezt a számot 1400-re emelték. Korábban a Tatra 4400 embernek adott munkát, most ez 3000-re csökken.