rss
adó 1 százalék, adóbevallás adószám, 1ado, alapítvány, egyesület, adó1százalék
  • Készüljünk fel a csúszós utakra! - tippek télire

  • Share on Tumblr Nyomtatóbarát vagy PDF verzió

    Minden bizonnyal sokakban felmerülhet a kérdés, mit kell tenni, ha például ködben autózunk, szakadó esõben, havazás közepette vagy jeges úton. Íme néhány tipp az autósoknak:

    1. Rendszeresen ellenõrizni kell a gumiabroncsokat
    Az útra kelés elõtt minden esetben ellenõrizzük a gumiabroncsokat. Ügyelni kell arra, hogy a következõ rutinszerû karbantartási mûveletek végrehajtásra kerüljenek: Gondoskodni kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomásáról.

    Az adott gumiabroncsok megfelelõ légnyomását a jármû gyártója határozza meg és annak értéke a jármû ajtajának élén-, az ajtóoszlopon- és a kesztyûtartó ajtaján vagy az üzemanyag tartály ajtaján kerül feltüntetésre. Ezen kívül a felhasználói kézikönyvben is felsorolásra kerül.

    A gumiabroncs oldalrészén felsorolt szám nem az adott gumiabroncsra vonatkozó ajánlott légnyomás -- hanem az adott gumiabroncs maximális légnyomása. A gumiabroncs légnyomását legalább havonta egyszer ellenõrizni kell. Le kell ellenõrizni a gumiabroncsok futófelület mélységét. A megfelelõ futófelület mélység biztosításával megakadályozhatók a csúszások és az akvaplaning (vízen csúszás).


    2. Lassítás.
    Esõs idõben, az esõ az úton levõ piszokkal és olajjal összekeveredve olyan csúszós felületet képez, ahol nagyon könnyen elõfordulhat a kifarolás. A kifarolás, megcsúszás elkerülésének legjobb módja az, ha lelassítunk. A kisebb sebesség esetén a gumiabroncs futófelületének nagyobb része képes kontaktusba lépni az útfelülettel, így jobb tapadás érhetõ el.


    3. Milyen módon védhetõk ki a csúszás következményei?
    A megcsúszások, kifarolások a legóvatosabb vezetõknél is elõfordulhatnak. Ha a gépkocsi megcsúszik, akkor ügyelni kell arra, hogy ne tapossunk a fékre. Ha a gépkocsi rendelkezik blokkolásgátló fékrendszerrel (ABS), akkor ne pumpáljuk a fékeket. Ehelyett határozott és egyenletes nyomást adjunk a fékekre és a gépkocsit a csúszás irányába kormányozzuk.

    4. Tartsunk megfelelõ követési távolságot!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdjük meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e. A nedves utakon hozzávetõlegesen háromszor annyi idõt vesz igénybe a fékezés, mint a száraz utakon. Mivel a fékezéshez nagyobb távolságra van szükség, így fontos, hogy ne menjünk túl közel az elõttünk haladóhoz. Két személygépkocsi hosszúságnál valamivel nagyobb követési távolságot tartsunk.

    5. Az elõttünk haladó jármû nyomában (nyomvonalában) menjünk!
    Kerüljük el a fékek használatát. Amikor csak lehetséges, a lassítást úgy hajtsuk végre, hogy a lábunkat levesszük a gázpedálról. A fényszórót még kis esõben is be kell kapcsolni. Nem csak azért, hogy mi lássuk az utat, hanem azért is, hogy a többi vezetõ is láthasson bennünket. Ha a gépkocsi rendelkezik nappali futófényekkel, akkor azokat is be kell kapcsolni annak érdekében, hogy a mögöttünk haladó jármûvek is jobban láthassanak bennünket.

    6. Készüljünk fel az adott utazásra!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdünk meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e.


    7. Milyen módon kerülhetõ el-, illetve kezelhetõ az aquaplaning (a vízen csúszás)?
    Az aquaplaning (vízen csúszás) akkor fordul elõ, amikor a gumiabroncsok elõtti víz gyorsabban "halmozódik fel", mint ahogy a gépkocsi súlya ki tudja nyomni azt az útvonalról. A víznyomás hatására a gépkocsi megemelkedik és a gumiabroncsok, illetve az út közötti vékony vízrétegen csúszik. Ebben a helyzetben elõfordulhat, hogy a gépkocsi teljesen elveszíti kontaktusát az útfelülettel, aminek következtében fennáll a kifarolás vagy kisodródás veszélye az adott sávból vagy akár az úttestrõl is. Az akvaplaning jelenség elkerülése érdekében, biztosítani kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomását, továbbá jó futófelületeket kell fenntartani a gumiabroncsokon és szükség esetén ki kell cserélni azokat, nedves útszakasz esetén le kell lassítani, és tartózkodni kell a pocsolyáktól. Meg kell próbálni az elõttünk haladó gépkocsik nyomában menni. Ha az akvaplaning jelenséggel találjuk szemben magunkat, akkor ne fékezzünk- és ne változtassunk irányt hirtelen. Ennek következtében ugyanis kifarolás, kicsúszás történhet. Óvatosan engedjük fel a lábunkat a gázpedálról egészen addig, amíg a gépkocsi le nem lassul és ismét érezni nem lehet az útfelületet. Ha fékezésre van szükség, akkor azt finoman, kis pumpálási mozdulatokkal végezzük. Ha a gépkocsi rendelkezik ABS-el, akkor normál módon kell fékezni; a gépkocsi számítógépe a szükséges pillanatban egy pumpálási mûveletet utánoz.


    8. Ha az esõ nagyon erõsen kezd esni, akkor meg kell állni!
    A túl erõs esõ túlterhelheti az ablaktörlõ lapátokat, melynek következtében egy szinte összefüggõ vízfüggöny alakul ki a szélvédõ elõtt. Amikor a látási viszonyok olyan korlátozottak, hogy biztonságos távolságból nem láthatók az út szélei vagy a másik jármûvek, akkor itt az ideje, hogy félreálljunk és megvárjuk, amíg csendesedik az esõ. A legjobb megoldás az, ha egy pihenõhelyen vagy más védett területen állunk meg. Ha az útszéle az egyedüli használható hely, akkor a lehetõ legjobban le kell húzódni és várni kell, amíg a vihar továbbhalad. A többi gépkocsivezetõ figyelmeztetése érdekében, be kell kapcsolni a fényszórókat és a vészvillogót.


    9. Az elsõ esõk nagyon csúszóssá teszik az utat!
    Az elsõ esõk következtében minden esetben nagyon nehézzé válik a közlekedés, mivel a száraz úttesten található sár és olaj elegyedik a vízzel és egy még inkább csúszós réteget alkot. Az esõ kezdetét követõ elsõ fél órában a gépkocsivezetõk valószínûleg csökkent kezelõszerv kapacitást tapasztalnak és ebben az idõszakban különösen óvatosan kell vezetniük.

    10. Ködös idõben csökken a láthatóság mértéke!
    Más jármûvek elõzésekor különlegesen óvatosan kell eljárni! Ha lehet kerüljük az elõzést!

    11. Állóvízen történõ áthaladást követõen, ki kell szárítani a fékeket!
    Ha olyan állóvizen hajtunk keresztül, amely kellõen mély ahhoz, hogy a fékpofák nedvesek legyenek, akkor a fékeket - kiszáradásuk biztosítása érdekében - csak finoman használjuk.

    12. Kimerült állapotban ne vezessünk!
    Legalább két óránként vagy száz kilóméterenként meg kell állni pihenni.

    Jó utat!


    Share on Tumblr Nyomtatóbarát vagy PDF verzió
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • 24%-kal esett vissza a Porsche autóeladása

    Az észak-amerikai eladások csökkenése nem kímélte az egyébként igen sikeres Porschét sem, hiszen 2008-ban 24 százalékkal kevesebb, 27 717 új zuffenhauseni modell hagyta el a szalonokat, amelybõl 26 035 az Egyesült Államokban, 1882 pedig Kanadában talált gazdára.

    Továbbra is a Cayenne a legnépszerûbb modell, ám értékesítési adatai 30 százalékkal estek vissza, míg a 911-bõl 26 százalékkal kevesebb fogyott.

  • Alfa Romeo márkanevû borokat dobtak a piacra

    Az olasz márkák szerelmesei minden bizonnyal szeretik a jóféle itáliai borokat is - gondolhatták a Fiatnál.

    Egy nemrégiben kötött megállapodás értelmében ugyanis egy kis, a Nizza Monferratói borvidéken található pincészet Fiat, Lancia és Alfa Romeo márkanevû borokat dobott piacra.

    A terméket a cég fashion project programjának keretében mutatták be.

    Létezik belõle fehér, vörös és pezsgõbor is.

  • Problémák a Jaguar újabb modelljénél!

    Az autók megbízhatóságával is foglalkozó amerikai cég, a True Delta legújabb kimutatása alapján komoly megbízhatósági problémák vannak a Jaguar legújabb, és igen sikeres modelljével, az XF-fel.

    Mivel a modellt csak tavaly kezdték forgalmazni, ez az elsõ nyilvános statisztika az autóról, és korántsem fest jó képet az autóról. A jelentés szerint a konkurens 5-ös BMW-hez, E osztályú Mercedeshez, de még a szintén nem túl fényes adatokat produkáló Cadillac CTS-hez képest is igen sokat kell a tulajdonosoknak szervizbe hordani a nagymacskát.

  • Az embernél sokkal megbízhatóbb a robotpilóta

    A vezetõtámogató rendszerek következõ nemzedékére gondolva, az autógyártók közül világelsõként vett fel a Mercedes-Benz egy innovatív vizsgálati módszert a próbaeljárások közé: a biztonsági szempontból kritikus, illetve nem pontosan megismételhetõ vezetési manõvereket zárt próbapályán, robotpilótával hajtják végre.

  • A Rolls Royce-val a Tescoba hajtott a feldühödött vásárló!

    Egy brit Tesco dolgozói nem mindennapi leckét kaptak egy "úriembertõl", aki telefonon keresztül rendelt ágyat az üzletbõl, ám azt matrac nélkül szállították ki annak dolgozói.

    Robert Caton, a vásárló ezen annyira felhúzta magát, hogy telefonon kívánt reklamálni, ám amikor nem járt sikerrel, az üzletbe ment.

  • 50%-kal estek vissza az autóeladások Amerikában

    Noha a gazdasági válság fogalma az utóbbi hetekben és hónapokban meglehetõsen elcsépelté vált, még így is megdöbbenünk az aktuális amerikai autóeladások láttán.

    A legtöbb márka eladásai ugyanis több mint 30 százalékkal estek vissza idén novemberben az egy évvel korábbi szinthez képest. Csoportszinten (ismét) a Chrysler könyvelhette el a legnagyobb bukást, ahol 47 százalékkal kevesebb új modellt sikerült értékesíteni.

  • 16 ezer kilométer egy tankkal

    Az Ecomotive Prototype nevû autóba ugyan egy picit drága tankolni, és az 545 literes üzemanyagtartály a hátsó üléssor helyét is elfoglalja, de egy átlag autósnak csak egyszer kell tele kérnie a tartályt évente, persze ha igazán takarékos stílusban vezet.

  • Kaliforniában is tilos kézben tartott mobillal vezetni

    Washington - Júliustól a legnépesebb amerikai szövetségi államban, Kaliforniában tilos kézben tartott mobiltelefonnal autót vezetni. A fiatalok ezentúl egyáltalán nem használhatnak telefont a volánnál.

    Arnold Schwarzenegger kormányzó néhány hete jelentette be a szigorítást, amellyel azt akarja elérni, hogy "a vezetõk a kormányt fogják, ne a mobilt". Reményei szerint az új elõírással meg lehet menteni annak a csaknem 300 embernek az életét, aki a kézben tartott mobiltelefonok miatt hal meg évente az utakon.

  • A Lancia Delta 1,8-as benzinmotort kap

    Új motor kerül a Lancia Delta legerõsebb változatába. A Fiat-csoport által nemrég bemutatott 1,8 literes DI TurboJet erõforrás többek között megjelenik majd az Alfa Romeo 159-ben is.

    A 200 lóerõs és 320 Newtonméternyi nyomatékú 1,8-as erõforrással 7,4 másodperces alatt gyorsul álló helyzetbõl 100 km/h-ra a Delta, végsebessége pedig 230 km/h.

  • Visszahínak 387 ezer Renaultot is

    A francia Renault autógyártó világszerte 387 ezer Renault Scenic és Kangoo modellt hív vissza a szervokormány problémája miatt.

  • MÁV Általános Biztosító Egyesület engedélyét visszavonhatják

    A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete a MÁV Általános Biztosító Egyesület tevékenységi engedélyének visszavonását kezdeményezte a Pénzügyminisztériumnál, amely hamarosan ki is vizsgálja az ügyet. A PSZÁF azért döntött az engedély megvonásának kezdeményezése mellett, mert a biztosító legutóbbi, július 24-i közgyûlésén a tagok többsége elutasította azt, hogy pótbefizetéssel rendezzék az egyesület helyzetét.

  • Automatikus fékezõ rendszer a Subaruba is - képpel

    2010 áprilisára a Subaru is csatlakozott azon autómárkák közé, akik automatikus fékezõ rendszert kínálnak egyes modelljeikhez. Az autót akadályozó tárgyakat felül, a belsõ tükör két oldalán elhelyezett kamerák hivatottak észrevenni, amelyek elõször hangjelzéssel figyelmeztetik az autó sofõrjét a veszélyre, majd ha ezt sem követi reakció a rendszer lefékezi az autót.

  • Néhány jótanács ha dugóba kerülünk

    A munkaszüneti napokat, ünnepeket mindenki szereti. Ilyenkor azonban nagyobb dugókra is számítani lehet, hiszen többen indulnak útnak – rokonokhoz, barátokhoz, kikapcsolódni, kirándulni – mint máskor. Akadnak olyan sofõrök, utazók, akik nehezen viselik a dugókat. Tippjeink segítségével könnyebben, biztonságosabban átvészelheti ezeket.

  • Megalakul a Magyar Gép és Jármû Tulajdonvédelmi Munkacsoport

    Szeptember 17-én alakult meg a Magyar Gép és Jármû Tulajdonvédelmi Munkacsoport, értesült hivatalos forrásokból az A5.hu. Az új szervezet célja, hogy csökkentsék a magánszemélyek, a márkakereskedõk, a lízingcégek és a biztosítók veszteségeit, amelynek sikerességétõl függõen a késõbbiekben kedvezõbb lízingkonstrukciók és biztosítási tételek lehetnek elérhetõk.

  • Határ nincs, de papírok kellenek

    Megszûnt a határellenõrzés hazánkban Ausztria, Szlovénia és Szlovákia felé. December 21-vel ugyanis kilenc új EU-tagállammal bõvült ki az 1995 óta mûködõ schengeni övezet. Mától így bárhol - akár a zöldhatárokon is - át lehet kelni. Ezzel párhuzamosan az övezet külsõ határvédelmét Magyarország is ellátja, így a keleti és déli határokon megerõsített, szigorúbb ellenõrzésre lehet számítani.