rss
  • Készüljünk fel a csúszós utakra! - tippek télire

  • Share on Tumblr

    Minden bizonnyal sokakban felmerülhet a kérdés, mit kell tenni, ha például ködben autózunk, szakadó esõben, havazás közepette vagy jeges úton. Íme néhány tipp az autósoknak:

    1. Rendszeresen ellenõrizni kell a gumiabroncsokat
    Az útra kelés elõtt minden esetben ellenõrizzük a gumiabroncsokat. Ügyelni kell arra, hogy a következõ rutinszerû karbantartási mûveletek végrehajtásra kerüljenek: Gondoskodni kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomásáról.

    Az adott gumiabroncsok megfelelõ légnyomását a jármû gyártója határozza meg és annak értéke a jármû ajtajának élén-, az ajtóoszlopon- és a kesztyûtartó ajtaján vagy az üzemanyag tartály ajtaján kerül feltüntetésre. Ezen kívül a felhasználói kézikönyvben is felsorolásra kerül.

    A gumiabroncs oldalrészén felsorolt szám nem az adott gumiabroncsra vonatkozó ajánlott légnyomás -- hanem az adott gumiabroncs maximális légnyomása. A gumiabroncs légnyomását legalább havonta egyszer ellenõrizni kell. Le kell ellenõrizni a gumiabroncsok futófelület mélységét. A megfelelõ futófelület mélység biztosításával megakadályozhatók a csúszások és az akvaplaning (vízen csúszás).


    2. Lassítás.
    Esõs idõben, az esõ az úton levõ piszokkal és olajjal összekeveredve olyan csúszós felületet képez, ahol nagyon könnyen elõfordulhat a kifarolás. A kifarolás, megcsúszás elkerülésének legjobb módja az, ha lelassítunk. A kisebb sebesség esetén a gumiabroncs futófelületének nagyobb része képes kontaktusba lépni az útfelülettel, így jobb tapadás érhetõ el.


    3. Milyen módon védhetõk ki a csúszás következményei?
    A megcsúszások, kifarolások a legóvatosabb vezetõknél is elõfordulhatnak. Ha a gépkocsi megcsúszik, akkor ügyelni kell arra, hogy ne tapossunk a fékre. Ha a gépkocsi rendelkezik blokkolásgátló fékrendszerrel (ABS), akkor ne pumpáljuk a fékeket. Ehelyett határozott és egyenletes nyomást adjunk a fékekre és a gépkocsit a csúszás irányába kormányozzuk.

    4. Tartsunk megfelelõ követési távolságot!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdjük meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e. A nedves utakon hozzávetõlegesen háromszor annyi idõt vesz igénybe a fékezés, mint a száraz utakon. Mivel a fékezéshez nagyobb távolságra van szükség, így fontos, hogy ne menjünk túl közel az elõttünk haladóhoz. Két személygépkocsi hosszúságnál valamivel nagyobb követési távolságot tartsunk.

    5. Az elõttünk haladó jármû nyomában (nyomvonalában) menjünk!
    Kerüljük el a fékek használatát. Amikor csak lehetséges, a lassítást úgy hajtsuk végre, hogy a lábunkat levesszük a gázpedálról. A fényszórót még kis esõben is be kell kapcsolni. Nem csak azért, hogy mi lássuk az utat, hanem azért is, hogy a többi vezetõ is láthasson bennünket. Ha a gépkocsi rendelkezik nappali futófényekkel, akkor azokat is be kell kapcsolni annak érdekében, hogy a mögöttünk haladó jármûvek is jobban láthassanak bennünket.

    6. Készüljünk fel az adott utazásra!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdünk meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e.


    7. Milyen módon kerülhetõ el-, illetve kezelhetõ az aquaplaning (a vízen csúszás)?
    Az aquaplaning (vízen csúszás) akkor fordul elõ, amikor a gumiabroncsok elõtti víz gyorsabban "halmozódik fel", mint ahogy a gépkocsi súlya ki tudja nyomni azt az útvonalról. A víznyomás hatására a gépkocsi megemelkedik és a gumiabroncsok, illetve az út közötti vékony vízrétegen csúszik. Ebben a helyzetben elõfordulhat, hogy a gépkocsi teljesen elveszíti kontaktusát az útfelülettel, aminek következtében fennáll a kifarolás vagy kisodródás veszélye az adott sávból vagy akár az úttestrõl is. Az akvaplaning jelenség elkerülése érdekében, biztosítani kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomását, továbbá jó futófelületeket kell fenntartani a gumiabroncsokon és szükség esetén ki kell cserélni azokat, nedves útszakasz esetén le kell lassítani, és tartózkodni kell a pocsolyáktól. Meg kell próbálni az elõttünk haladó gépkocsik nyomában menni. Ha az akvaplaning jelenséggel találjuk szemben magunkat, akkor ne fékezzünk- és ne változtassunk irányt hirtelen. Ennek következtében ugyanis kifarolás, kicsúszás történhet. Óvatosan engedjük fel a lábunkat a gázpedálról egészen addig, amíg a gépkocsi le nem lassul és ismét érezni nem lehet az útfelületet. Ha fékezésre van szükség, akkor azt finoman, kis pumpálási mozdulatokkal végezzük. Ha a gépkocsi rendelkezik ABS-el, akkor normál módon kell fékezni; a gépkocsi számítógépe a szükséges pillanatban egy pumpálási mûveletet utánoz.


    8. Ha az esõ nagyon erõsen kezd esni, akkor meg kell állni!
    A túl erõs esõ túlterhelheti az ablaktörlõ lapátokat, melynek következtében egy szinte összefüggõ vízfüggöny alakul ki a szélvédõ elõtt. Amikor a látási viszonyok olyan korlátozottak, hogy biztonságos távolságból nem láthatók az út szélei vagy a másik jármûvek, akkor itt az ideje, hogy félreálljunk és megvárjuk, amíg csendesedik az esõ. A legjobb megoldás az, ha egy pihenõhelyen vagy más védett területen állunk meg. Ha az útszéle az egyedüli használható hely, akkor a lehetõ legjobban le kell húzódni és várni kell, amíg a vihar továbbhalad. A többi gépkocsivezetõ figyelmeztetése érdekében, be kell kapcsolni a fényszórókat és a vészvillogót.


    9. Az elsõ esõk nagyon csúszóssá teszik az utat!
    Az elsõ esõk következtében minden esetben nagyon nehézzé válik a közlekedés, mivel a száraz úttesten található sár és olaj elegyedik a vízzel és egy még inkább csúszós réteget alkot. Az esõ kezdetét követõ elsõ fél órában a gépkocsivezetõk valószínûleg csökkent kezelõszerv kapacitást tapasztalnak és ebben az idõszakban különösen óvatosan kell vezetniük.

    10. Ködös idõben csökken a láthatóság mértéke!
    Más jármûvek elõzésekor különlegesen óvatosan kell eljárni! Ha lehet kerüljük az elõzést!

    11. Állóvízen történõ áthaladást követõen, ki kell szárítani a fékeket!
    Ha olyan állóvizen hajtunk keresztül, amely kellõen mély ahhoz, hogy a fékpofák nedvesek legyenek, akkor a fékeket - kiszáradásuk biztosítása érdekében - csak finoman használjuk.

    12. Kimerült állapotban ne vezessünk!
    Legalább két óránként vagy száz kilóméterenként meg kell állni pihenni.

    Jó utat!


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Hatalmas létszámleépítést tervez a General Motors

    Ötezer adminisztratív dolgozójától, a fehérgallérosok 15 százalékától válna meg Amerikában a General Motors (GM) autógyár.

    A novembertõl esedékes létszámcsökkentés tervét a Wall Street Journal címû lap szellõztette meg, és a lap úgy tudja, hogy a dolgozók egészségbiztosítási keretét is csökkentené az amerikai jármûipari óriás, valamint a vezetõi prémiumokat is mérsékelni akarja.

  • Novemberben nem a Suzuki adta el a legtöbb autót itthon

    A Ford november hónapban 1627 gépjármûvet értékesített Magyarországon, az elõzõ év azonos idõszakához képest 1,24 százalékkal magasabb, 13,73 százalékos, új saját rekord piaci részesedést elérve.

    Mindez annak fényében igazán kiváló, hogy a piac 28,35 százalékkal esett, és csak 11 847 darab személyautót és haszongépjármûvet adtak el. A Ford ezzel novemberben 308 darabbal megelõzte az évek óta piacvezetõ Suzukit is.

  • Néhány jótanács ha ködös idõben közlekedünk

    Késõ õsszel jelentõsen megváltozik idõjárásunk, ezért nagyon fontos, hogy ilyenkor óvatosabban vezessenek, illetve felkészüljenek a váratlan helyzetekre, a korai sötétedésre és persze a csúszós útszakaszokra.

  • Vidékre mennek használt autóért a budapestiek

    Az OtoMoto.hu gyorselemzése szerint 2010 elsõ negyedévében nagyot esett ugyan a magyar újautó-piac, a használt gépjármûvekre viszont stagnál a kereslet. Másfélmillió forintig szinte bármit el lehet adni, a fõvárosiak pedig szívesen mennek vidékre autóért.

  • 'Háztáji' Forma-1-es versenyautó

    Peking - "Háztáji" Forma-1-es versenyautót épített két földmûves Kínában kizárólag gazdaságuk háza táján összeszedett limlomból.

    A fivérek húsz éven át dolgoztak a sportkocsin, egyebek közt fazekakat, biciklivázakat, vasajtókat használtak fel az autóhoz, amely teljesen kézi munkával született. Pirosra festett Forma-1-esük remekül sikerült, mert csak azután keltett kiemelkedõ feltûnést egy autókiállításon, hogy kitudódott, két paraszt csinálta.

  • Mezõgazdasági hulladékból bioüzemanyag - kutatások a szegedi mérnöki karon

    Szeged - Másképp nem hasznosítható mezõgazdasági melléktermékekbõl képesek jó hatásfokkal bioüzemanyagot elõállítani a Szegedi Tudományegyetem Mérnöki Karának kutatói.

    Hodúr Cecília tudományos dékánhelyettese az auto.zug.hu -nak elmondta, a Mérnöki Kar kutatói és konzorciumi partnereik hároméves munka eredményeképpen olyan technológiát dolgoztak ki, amely a mezõgazdaság és a feldolgozóipar lignocellulóz tartalmú hulladékából - például bogyósgyümölcs préslepénybõl vagy cukorcirok szalmából - magas hatékonysággal képes a bioüzemanyagok alapanyagául szolgáló etanolt elõállítani.

  • 4414 kilométer egy liter üzemanyaggal

    Rekordot ért el egy francia csapat az idei Shell Eco-Marathon Europe versenyen, a gallok egy liter üzemanyaggal 4414 kilométert tettek meg a németországi megmérettetésen.

  • A Porsche 10 milliárdos hitelt vesz fel!

    A Porsche Automobil Holding SE 10 milliárd eurós hitelkeretrõl állapodott meg egy 15 bankot tömörítõ konzorciummal, amellyel ezzel megegyezõ nagyságú hitelét kívánja törleszteni a cég.

    A megállapodás 12 havi futamidõvel folyósított hitelrészletrõl szól, amelyek közül egy 6.7 milliárd eurós tétel meghosszabítható.

  • Kiborította Franciaországot az elektromos Renault

    Nem tetszik a franciáknak, hogy a Renault Zoe néven szeretné piacra dobni új elektromos kisautóját, valóságos ellenállási mozgalom indult az elnevezés megváltoztatására. Nem meglepõ módon olyan családok tiltakoznak, amelyeknek van Zoe nevû tagjuk, de az ellenállók között olyan friss szülõk is vannak, akik éppen így szeretnék elnevezni lányukat.

  • Leállások Európa-szerte az autógyárakban!

    A pénzügyi válság elérte a francia autógyártókat: a piac visszaesése miatt a Renault és a Peugeot-Citroen is átmeneti idõre hétfõn bezárta szinte valamennyi franciaországi telepét, a dolgozókat pedig "technikai munkanélküliségre" küldte. A nemzetközi pénzügyi válság a német autógyárakat is két vállra fektették.

    A Renault már pénteken bejelentette, hogy a negyedik negyedévben 20 százalékkal csökkenti a termelését, és átmenetileg bezárja üzemeit. Flins, Douai és Le Mans gyáraiban hétfõn két hétre, Sandouville, Maubeuge, Batilly és Cléon üzemeiben pedig egy hétre álltak le a munkával.

  • Készüljünk fel a csúszós utakra! - tippek télire

    Minden bizonnyal sokakban felmerülhet a kérdés, mit kell tenni, ha például ködben autózunk, szakadó esõben, havazás közepette vagy jeges úton. Íme néhány tipp az autósoknak:

  • Környezettudatos autósok - Itthon is egyre népszerûbb a bioüzemanyagok használata

    Az Európai Unió irányelvei szerint Magyarországon 2020-ra a megújuló energiaforrások részarányának el kell érnie a 13 százalékot. Ugyanekkorra a tagországok üzemanyag-felhasználása terén a megújuló erõforrások 20 százalékos részesedése a cél. Burkus Egon, a Genex Suzuki Bio Kupa fõszervezõje szerint Magyarország példamutató a bioüzemanyagok használatában.

  • A németek Amerikában is piacra dobják a Volkswagen E-Up-ot!

    Az Egyesült Államokban eddig nem nagyon sikerült a gyártóknak városi törpét sikerre vinniük, a Volkswagen ismét megpróbálkozik a cseppet sem könnyû feladattal.

    A hírek szerint ugyanis a németek a tengerentúlon is piacra dobják a Frankfurti Autószalonon bemutatott E-Up! szériaváltozatát, amelyben három ember fér el úgy-ahogy kényelmesen.

  • Mitsubishi becsukja európai bázisát!

    A gyártó Japánba költözteti az eddig a Mitsubishi Motors Europe által elvégzett feladatokat, így a marketingért, az üzleti terv elkészítéséért, a termék menedzsmentért, illetve az eladásokért felelõs részleget.

    Az Amszterdam mellett található központban így nagy leépítések várhatók, az itt dolgozók 45%-a ugyanis feleslegessé vált.

  • Magyarországra jön a kínai BYD autógyár

    Az AutoBinck Holding N.V. lett a kínai BYD autógyár új importõre. Az errõl szóló hivatalos megállapodást hétfõn írták alá a felek az AutoBinck Holding N.V. hágai központjában.
    Az AutoBinck Holding N.V. öt európai országban, Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, Szlovéniában és Hollandiában képviseli majd a BYD vállalatot.
    A BYD (Build Your Dreams) vállalat nem csupán a legnagyobb növekedést felmutató, vezetõ kínai autógyártók egyike, hanem a világ egyik legnagyobb akkumulátor-gyártója, valamint IT-egységek és mobiltelefonok piacvezetõ gyártója is egyben.