rss
bohócdoktor vizit szja 1%
  • Készüljünk fel a csúszós utakra! - tippek télire

  • Share on Tumblr

    Minden bizonnyal sokakban felmerülhet a kérdés, mit kell tenni, ha például ködben autózunk, szakadó esõben, havazás közepette vagy jeges úton. Íme néhány tipp az autósoknak:

    1. Rendszeresen ellenõrizni kell a gumiabroncsokat
    Az útra kelés elõtt minden esetben ellenõrizzük a gumiabroncsokat. Ügyelni kell arra, hogy a következõ rutinszerû karbantartási mûveletek végrehajtásra kerüljenek: Gondoskodni kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomásáról.

    Az adott gumiabroncsok megfelelõ légnyomását a jármû gyártója határozza meg és annak értéke a jármû ajtajának élén-, az ajtóoszlopon- és a kesztyûtartó ajtaján vagy az üzemanyag tartály ajtaján kerül feltüntetésre. Ezen kívül a felhasználói kézikönyvben is felsorolásra kerül.

    A gumiabroncs oldalrészén felsorolt szám nem az adott gumiabroncsra vonatkozó ajánlott légnyomás -- hanem az adott gumiabroncs maximális légnyomása. A gumiabroncs légnyomását legalább havonta egyszer ellenõrizni kell. Le kell ellenõrizni a gumiabroncsok futófelület mélységét. A megfelelõ futófelület mélység biztosításával megakadályozhatók a csúszások és az akvaplaning (vízen csúszás).


    2. Lassítás.
    Esõs idõben, az esõ az úton levõ piszokkal és olajjal összekeveredve olyan csúszós felületet képez, ahol nagyon könnyen elõfordulhat a kifarolás. A kifarolás, megcsúszás elkerülésének legjobb módja az, ha lelassítunk. A kisebb sebesség esetén a gumiabroncs futófelületének nagyobb része képes kontaktusba lépni az útfelülettel, így jobb tapadás érhetõ el.


    3. Milyen módon védhetõk ki a csúszás következményei?
    A megcsúszások, kifarolások a legóvatosabb vezetõknél is elõfordulhatnak. Ha a gépkocsi megcsúszik, akkor ügyelni kell arra, hogy ne tapossunk a fékre. Ha a gépkocsi rendelkezik blokkolásgátló fékrendszerrel (ABS), akkor ne pumpáljuk a fékeket. Ehelyett határozott és egyenletes nyomást adjunk a fékekre és a gépkocsit a csúszás irányába kormányozzuk.

    4. Tartsunk megfelelõ követési távolságot!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdjük meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e. A nedves utakon hozzávetõlegesen háromszor annyi idõt vesz igénybe a fékezés, mint a száraz utakon. Mivel a fékezéshez nagyobb távolságra van szükség, így fontos, hogy ne menjünk túl közel az elõttünk haladóhoz. Két személygépkocsi hosszúságnál valamivel nagyobb követési távolságot tartsunk.

    5. Az elõttünk haladó jármû nyomában (nyomvonalában) menjünk!
    Kerüljük el a fékek használatát. Amikor csak lehetséges, a lassítást úgy hajtsuk végre, hogy a lábunkat levesszük a gázpedálról. A fényszórót még kis esõben is be kell kapcsolni. Nem csak azért, hogy mi lássuk az utat, hanem azért is, hogy a többi vezetõ is láthasson bennünket. Ha a gépkocsi rendelkezik nappali futófényekkel, akkor azokat is be kell kapcsolni annak érdekében, hogy a mögöttünk haladó jármûvek is jobban láthassanak bennünket.

    6. Készüljünk fel az adott utazásra!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdünk meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e.


    7. Milyen módon kerülhetõ el-, illetve kezelhetõ az aquaplaning (a vízen csúszás)?
    Az aquaplaning (vízen csúszás) akkor fordul elõ, amikor a gumiabroncsok elõtti víz gyorsabban "halmozódik fel", mint ahogy a gépkocsi súlya ki tudja nyomni azt az útvonalról. A víznyomás hatására a gépkocsi megemelkedik és a gumiabroncsok, illetve az út közötti vékony vízrétegen csúszik. Ebben a helyzetben elõfordulhat, hogy a gépkocsi teljesen elveszíti kontaktusát az útfelülettel, aminek következtében fennáll a kifarolás vagy kisodródás veszélye az adott sávból vagy akár az úttestrõl is. Az akvaplaning jelenség elkerülése érdekében, biztosítani kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomását, továbbá jó futófelületeket kell fenntartani a gumiabroncsokon és szükség esetén ki kell cserélni azokat, nedves útszakasz esetén le kell lassítani, és tartózkodni kell a pocsolyáktól. Meg kell próbálni az elõttünk haladó gépkocsik nyomában menni. Ha az akvaplaning jelenséggel találjuk szemben magunkat, akkor ne fékezzünk- és ne változtassunk irányt hirtelen. Ennek következtében ugyanis kifarolás, kicsúszás történhet. Óvatosan engedjük fel a lábunkat a gázpedálról egészen addig, amíg a gépkocsi le nem lassul és ismét érezni nem lehet az útfelületet. Ha fékezésre van szükség, akkor azt finoman, kis pumpálási mozdulatokkal végezzük. Ha a gépkocsi rendelkezik ABS-el, akkor normál módon kell fékezni; a gépkocsi számítógépe a szükséges pillanatban egy pumpálási mûveletet utánoz.


    8. Ha az esõ nagyon erõsen kezd esni, akkor meg kell állni!
    A túl erõs esõ túlterhelheti az ablaktörlõ lapátokat, melynek következtében egy szinte összefüggõ vízfüggöny alakul ki a szélvédõ elõtt. Amikor a látási viszonyok olyan korlátozottak, hogy biztonságos távolságból nem láthatók az út szélei vagy a másik jármûvek, akkor itt az ideje, hogy félreálljunk és megvárjuk, amíg csendesedik az esõ. A legjobb megoldás az, ha egy pihenõhelyen vagy más védett területen állunk meg. Ha az útszéle az egyedüli használható hely, akkor a lehetõ legjobban le kell húzódni és várni kell, amíg a vihar továbbhalad. A többi gépkocsivezetõ figyelmeztetése érdekében, be kell kapcsolni a fényszórókat és a vészvillogót.


    9. Az elsõ esõk nagyon csúszóssá teszik az utat!
    Az elsõ esõk következtében minden esetben nagyon nehézzé válik a közlekedés, mivel a száraz úttesten található sár és olaj elegyedik a vízzel és egy még inkább csúszós réteget alkot. Az esõ kezdetét követõ elsõ fél órában a gépkocsivezetõk valószínûleg csökkent kezelõszerv kapacitást tapasztalnak és ebben az idõszakban különösen óvatosan kell vezetniük.

    10. Ködös idõben csökken a láthatóság mértéke!
    Más jármûvek elõzésekor különlegesen óvatosan kell eljárni! Ha lehet kerüljük az elõzést!

    11. Állóvízen történõ áthaladást követõen, ki kell szárítani a fékeket!
    Ha olyan állóvizen hajtunk keresztül, amely kellõen mély ahhoz, hogy a fékpofák nedvesek legyenek, akkor a fékeket - kiszáradásuk biztosítása érdekében - csak finoman használjuk.

    12. Kimerült állapotban ne vezessünk!
    Legalább két óránként vagy száz kilóméterenként meg kell állni pihenni.

    Jó utat!


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • A Sony Ericsson Xperia X1 és P1 modellek segítségével vezérelni lehet a Saab 9-X BioHybrid autót

    A Sony Ericsson és a Saab összefogása révén olyan újszerû alkalmazás született a Sony Ericsson Xperia X1 (Windows Mobile) és P1 (UIQ 3) modellekhez, melyek segítségével Bluetooth kapcsolaton keresztül is el lehet érni a Saab 9-X BioHybrid koncepciós autó beállításait.

    A készüléken futó alkalmazás segítségével lehet szabályozni a belsõ világítást, be lehet állítani az elsõ és hátsó üléseket.

    Továbbá ki lehet nyitni a csomagtartó ajtaját, illetve le lehet zárni az autót.

  • Közel 6 milliárd dollár a Ford vesztesége

    A detroiti márkák közül jelenleg a Ford áll a legbiztosabb lábakon annak ellenére, hogy a 2008-as év utolsó negyedévében 5,9 milliárd dolláros veszteséget könyvelhetett el.

    A hatalmas veszteség ellenére a Ford továbbra sem tervezi, hogy a General Motorshoz és a Chryslerhez hasonlóan állami mentõövért folyamodjon, ugyanis a cég saját pénzügyi tartalékaival képes finanszírozni legújabb fejlesztéseit. A Ford szerint az aktuális pénzügyi terv alapján az autógyár 2011-ben újra nyereséges lehet.

  • Téligumi teszt 2010 - 28-ból csak egy volt kiváló

    Hó, latyak, jégborda, vizes útburkolat, aztán újra száraz út: egy jó téli guminak mindez nem probléma. Az ADAC német autóklub és a Stiftung Warentest aktuális tesztjében 28 modell közül csak egyetlen egy kapta meg a legjobb osztályzatot. A két különbözõ megvizsgált méretosztályban három gumi jó eredményt ért el, ezek elegendõ biztonságot nyújthatnak a télre. A kínai termékeknél ugyanakkor nem árt az óvatosság.

  • Rengeteg pénzt nyert a Porche a Volkswagen részvényeken

    Amit az elmúlt idõszakban a Porsche mûvelt a Volkswagen részvényekkel, világossá tette, hogy a világ egyik legsikeresebb autómárkája nem csupán remek mérnöki gárdával, hanem kitûnõ pénzügyi stratégákkal is rendelkezik.

    A zuffenhauseniek azon akciója, mikor bejelentették, hogy részesedésüket a VW-konszernben 42,6%-ra növelték, és opciójuk van további 31,5% részvényre olyan szinten felhajtotta a német óriáscég részvényárait, hogy négy nap alatt csaknem megötszörözõdött a VW-papírok értéke (kis ideig a VW volt a világ legértékesebb vállalata).

  • Gyõrött megkezdte az Audi Hungaria a 12 hengeres dízelmotorok sorozatgyártását

    Az Audi Hungaria megkezdte a 12 hengeres (V12) dízelmotorok sorozatgyártását Gyõrött, a világ elsõ 12 hengeres dízelmotorját elõször az Audi Q7-be építik be - tájékoztatta az Audi Hungaria Motor Kft. szerdán az MTI-t.

    Az új motorok gyártási feltételeinek megteremtéséhez 1 milliárd forintos beruházást hajtottak végre a gyõri gyárban. A V12-es motort speciálisan képzett munkatársak szerelik össze, akik a szükséges szakmai tudást az Audi neckarsulmi gyárában sajátították el.

  • Mogyorózik a Honda Los Angelesben

    Ahogy közeledik a Los Angeles-i Autószalon december 2-án esedékes megnyitója, úgy csordogálnak egyre lendületesebben a premierekrõl szóló hírek. Lesz például újdonsága a Hondának is, a japán gyár ráadásul egy kifejezetten fura nevû tanulmányt állít ki az amerikai városban.

  • Hatalmas eladási visszaesés Amerikában

    A bank- és hitelpiaci válsággal indokolják az elemzõk, hogy az autóeladások az Egyesült Államokban szeptemberben több mint negyedükkel(27 százalékkal) maradtak el az egy évvel korábbitól.

    Az év megelõzõ része is romló piacot mutatott: 2007. azonos idõszakához képest a kilenc havi idei csökkenés csaknem 13 százalékot ért el.

  • Az új 7-es BMW-nek 20 millió forint az alpára

    Már hazánkban is rendelhetõ a legújabb 7-es BMW, amelyért legkevesebb 19,9 millió forintot kell leszurkolni a márkakereskedésekben, az alapmodellt egy 3,0 literes, 245 lóerõs dízelmotor hajtja.

    A legolcsóbb, 326 lóerõs benzinesért 21,95 milliót kérnek, míg a hosszított tengelytávú változat felára 850 000 forint. A 407 lóerõs, hosszított tengelytávú csúcsmodell áll a hazai kínálat csúcsán.

  • 2010-es újjítások motor terén az Audi Q7-ben

    2010-esre frissítette az Audi a Q7 kínálatát, az öt motorból három teljesen új. Külsõleg nem változott a szabadidõ-autó.

  • 4 liternél kevesebbet fogyaszt a SEAT - részletes információk

    A Volkswagen-csoport többi márkájához hasonlóan a SEAT is megkapja a vállalat új fejlesztésû motorjait. 2010-ben 1,2-es benzines és dízelmotorokkal bõvül a kínálat. A dízel Ibiza ezzel négy liternél is kevesebbet fogyaszt.

  • Saját gyártmányú jármûve okozhatta a Segway-gyáros halálát

    Feltehetõen saját gyártású jármûve, a két, párhuzamos keréken guruló, elektromos Segway egy gazdag gyáros halálát Nagy-Britanniában.

  • A válság ellenére rekord évet zárt a Rolls Royce!

    Az autóipar általános visszaesése ellenére is igen sikeres évet tudhat maga mögött a Rolls-Royce, ugyanis a BMW tulajdonában álló márkának 2008-ban 1212 eladott autóval 20 százalékos növekedést sikerült elérnie a 2007-es 1010 darabos értékesítéshez képest.

    A brit luxusmárka legnagyobb piaca továbbra is az Egyesült Államok, ám az egyre fontosabb orosz és ázsiai piacokon is érezhetõ növekedést produkált a Rolls-Royce. A britek öt legsikeresebb márkakereskedése Abu Dhabiban, Beverly Hills-ben, Dubai-ban, Londonban és Pekingben található.

  • Októbertõl olcsóbb lesz a benzin

    A múlt szerdai jelentõs csökkentés után október elsejétõl újabb két forinttal kevesebbet kell fizetni a 95-ös oktánszámú benzin literéért. Ez azt jelenti, hogy két hét alatt már tíz forinttal csökkent ezen üzemanyagfajta ára, igaz a gázolajé ezúttal nem mérséklõdik.

  • Szigorítások a törésteszteken

    Mára az új autók szinte kivétel nélkül legalább négy csillagot kapnak a szervezet töréstesztjein.

    Ez egyfelõl fantasztikus eredmény, hiszen sikerült a sokszorosára növelni a személyautók átlagos passzív biztonsági szintjét.

    Ugyanakkor az EuroNCAP vizsgálata a jelenlegi formájában gyakorlatilag értelmét vesztette, hiszen nem lehet megállapítani, hogy melyik autó biztonságosabb, ha mindegyik a maximális osztályzatot kapja.

  • A Jaguar újabb 850 munkahelyet szüntet meg

    A brit luxusautó-gyártó helyzete ugyan javulni látszott a tulajdonosváltás óta elmúlt hónapokban, de a gazdasági válság hatásait a Jaguar eladásai is megsínylették, így kénytelen volt újabb 850 munkahelyet megszüntetni.

    "Nehéz döntés volt, de gyors és hatékony lépésekre van szükség a jövõnk biztosítása érdekében" - mondta a Jaguar szóvivõje, majd hozzátette, hogy az autóipart, és azon belül a prémium-szegmens résztvevõit sújtja leginkább a jelenlegi gazdasági helyzet.