rss
  • Készüljünk fel a csúszós utakra! - tippek télire

  • Share on Tumblr

    Minden bizonnyal sokakban felmerülhet a kérdés, mit kell tenni, ha például ködben autózunk, szakadó esõben, havazás közepette vagy jeges úton. Íme néhány tipp az autósoknak:

    1. Rendszeresen ellenõrizni kell a gumiabroncsokat
    Az útra kelés elõtt minden esetben ellenõrizzük a gumiabroncsokat. Ügyelni kell arra, hogy a következõ rutinszerû karbantartási mûveletek végrehajtásra kerüljenek: Gondoskodni kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomásáról.

    Az adott gumiabroncsok megfelelõ légnyomását a jármû gyártója határozza meg és annak értéke a jármû ajtajának élén-, az ajtóoszlopon- és a kesztyûtartó ajtaján vagy az üzemanyag tartály ajtaján kerül feltüntetésre. Ezen kívül a felhasználói kézikönyvben is felsorolásra kerül.

    A gumiabroncs oldalrészén felsorolt szám nem az adott gumiabroncsra vonatkozó ajánlott légnyomás -- hanem az adott gumiabroncs maximális légnyomása. A gumiabroncs légnyomását legalább havonta egyszer ellenõrizni kell. Le kell ellenõrizni a gumiabroncsok futófelület mélységét. A megfelelõ futófelület mélység biztosításával megakadályozhatók a csúszások és az akvaplaning (vízen csúszás).


    2. Lassítás.
    Esõs idõben, az esõ az úton levõ piszokkal és olajjal összekeveredve olyan csúszós felületet képez, ahol nagyon könnyen elõfordulhat a kifarolás. A kifarolás, megcsúszás elkerülésének legjobb módja az, ha lelassítunk. A kisebb sebesség esetén a gumiabroncs futófelületének nagyobb része képes kontaktusba lépni az útfelülettel, így jobb tapadás érhetõ el.


    3. Milyen módon védhetõk ki a csúszás következményei?
    A megcsúszások, kifarolások a legóvatosabb vezetõknél is elõfordulhatnak. Ha a gépkocsi megcsúszik, akkor ügyelni kell arra, hogy ne tapossunk a fékre. Ha a gépkocsi rendelkezik blokkolásgátló fékrendszerrel (ABS), akkor ne pumpáljuk a fékeket. Ehelyett határozott és egyenletes nyomást adjunk a fékekre és a gépkocsit a csúszás irányába kormányozzuk.

    4. Tartsunk megfelelõ követési távolságot!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdjük meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e. A nedves utakon hozzávetõlegesen háromszor annyi idõt vesz igénybe a fékezés, mint a száraz utakon. Mivel a fékezéshez nagyobb távolságra van szükség, így fontos, hogy ne menjünk túl közel az elõttünk haladóhoz. Két személygépkocsi hosszúságnál valamivel nagyobb követési távolságot tartsunk.

    5. Az elõttünk haladó jármû nyomában (nyomvonalában) menjünk!
    Kerüljük el a fékek használatát. Amikor csak lehetséges, a lassítást úgy hajtsuk végre, hogy a lábunkat levesszük a gázpedálról. A fényszórót még kis esõben is be kell kapcsolni. Nem csak azért, hogy mi lássuk az utat, hanem azért is, hogy a többi vezetõ is láthasson bennünket. Ha a gépkocsi rendelkezik nappali futófényekkel, akkor azokat is be kell kapcsolni annak érdekében, hogy a mögöttünk haladó jármûvek is jobban láthassanak bennünket.

    6. Készüljünk fel az adott utazásra!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdünk meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e.


    7. Milyen módon kerülhetõ el-, illetve kezelhetõ az aquaplaning (a vízen csúszás)?
    Az aquaplaning (vízen csúszás) akkor fordul elõ, amikor a gumiabroncsok elõtti víz gyorsabban "halmozódik fel", mint ahogy a gépkocsi súlya ki tudja nyomni azt az útvonalról. A víznyomás hatására a gépkocsi megemelkedik és a gumiabroncsok, illetve az út közötti vékony vízrétegen csúszik. Ebben a helyzetben elõfordulhat, hogy a gépkocsi teljesen elveszíti kontaktusát az útfelülettel, aminek következtében fennáll a kifarolás vagy kisodródás veszélye az adott sávból vagy akár az úttestrõl is. Az akvaplaning jelenség elkerülése érdekében, biztosítani kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomását, továbbá jó futófelületeket kell fenntartani a gumiabroncsokon és szükség esetén ki kell cserélni azokat, nedves útszakasz esetén le kell lassítani, és tartózkodni kell a pocsolyáktól. Meg kell próbálni az elõttünk haladó gépkocsik nyomában menni. Ha az akvaplaning jelenséggel találjuk szemben magunkat, akkor ne fékezzünk- és ne változtassunk irányt hirtelen. Ennek következtében ugyanis kifarolás, kicsúszás történhet. Óvatosan engedjük fel a lábunkat a gázpedálról egészen addig, amíg a gépkocsi le nem lassul és ismét érezni nem lehet az útfelületet. Ha fékezésre van szükség, akkor azt finoman, kis pumpálási mozdulatokkal végezzük. Ha a gépkocsi rendelkezik ABS-el, akkor normál módon kell fékezni; a gépkocsi számítógépe a szükséges pillanatban egy pumpálási mûveletet utánoz.


    8. Ha az esõ nagyon erõsen kezd esni, akkor meg kell állni!
    A túl erõs esõ túlterhelheti az ablaktörlõ lapátokat, melynek következtében egy szinte összefüggõ vízfüggöny alakul ki a szélvédõ elõtt. Amikor a látási viszonyok olyan korlátozottak, hogy biztonságos távolságból nem láthatók az út szélei vagy a másik jármûvek, akkor itt az ideje, hogy félreálljunk és megvárjuk, amíg csendesedik az esõ. A legjobb megoldás az, ha egy pihenõhelyen vagy más védett területen állunk meg. Ha az útszéle az egyedüli használható hely, akkor a lehetõ legjobban le kell húzódni és várni kell, amíg a vihar továbbhalad. A többi gépkocsivezetõ figyelmeztetése érdekében, be kell kapcsolni a fényszórókat és a vészvillogót.


    9. Az elsõ esõk nagyon csúszóssá teszik az utat!
    Az elsõ esõk következtében minden esetben nagyon nehézzé válik a közlekedés, mivel a száraz úttesten található sár és olaj elegyedik a vízzel és egy még inkább csúszós réteget alkot. Az esõ kezdetét követõ elsõ fél órában a gépkocsivezetõk valószínûleg csökkent kezelõszerv kapacitást tapasztalnak és ebben az idõszakban különösen óvatosan kell vezetniük.

    10. Ködös idõben csökken a láthatóság mértéke!
    Más jármûvek elõzésekor különlegesen óvatosan kell eljárni! Ha lehet kerüljük az elõzést!

    11. Állóvízen történõ áthaladást követõen, ki kell szárítani a fékeket!
    Ha olyan állóvizen hajtunk keresztül, amely kellõen mély ahhoz, hogy a fékpofák nedvesek legyenek, akkor a fékeket - kiszáradásuk biztosítása érdekében - csak finoman használjuk.

    12. Kimerült állapotban ne vezessünk!
    Legalább két óránként vagy száz kilóméterenként meg kell állni pihenni.

    Jó utat!


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Akár 9%-os fogyasztás csökkenés a Mazdától

    A Mazda Motor Corporation hosszútávú Fenntartható Zoom-Zoom stratégiájának részeként bejelentette, hogy 2015-re átlagosan 30%-kal csökkenti autóinak üzemanyag-felhasználását. Ennek a stratégiai döntésnek a részeként a Mazda most három új technológiai fejlesztést mutatott be Japánban.

    Akár 9%-os fogyasztás csökkenés: Intelligens Alapjárati Motorleállító rendszer (SISS)

  • Új TSB Eco Disc fékszerkezettel ellátott futómûvek

    A BPW Wiehl megkezdte az új TSB Eco Disc fékszerkezettel ellátott futómûvek sorozat bevezetését. Az anyavállalat felfutását segítve a BPW-Hungária felkészült, és szintén megkezdte az új típusok gyártását.

  • Autólopási toplisták márka és típus szerint

    A rendõrség szerint folyamatos csökkenést mutat a gépjármûvekre elkövetett lopások száma. Míg 2003-ban 8886 autót tulajdonítottak el, addig ez a szám 2009-ben 6113-ra csökkent. A lízingcsalások száma is ezerrel csökkent tavaly, de a válság hatására kevesebb lett az összes lízingügylet is

  • Skoda Octavia: megvan a kétmillió

    A Skoda Octavia immár kétmilliomodik példánya gördült le a Skoda Vrchlabí-beli üzemének szerelõszalagjáról. Az ünnepi darab a Skoda márka e nagysikerû és közismert sorozatának szabadidõs változata, egy ezüstszínû Octavia Scout 2.0 TDI.

  • Nyolc sebesség a Chryslerben is

    Az amerikai gyártó révén mindennapossá válhat a nyolc sebességi fokozat: Detroitban 300 millió dollárt szánnak az új automata meghonosítására.

  • Magyarországra jön a kínai BYD autógyár

    Az AutoBinck Holding N.V. lett a kínai BYD autógyár új importõre. Az errõl szóló hivatalos megállapodást hétfõn írták alá a felek az AutoBinck Holding N.V. hágai központjában.
    Az AutoBinck Holding N.V. öt európai országban, Csehországban, Szlovákiában, Magyarországon, Szlovéniában és Hollandiában képviseli majd a BYD vállalatot.
    A BYD (Build Your Dreams) vállalat nem csupán a legnagyobb növekedést felmutató, vezetõ kínai autógyártók egyike, hanem a világ egyik legnagyobb akkumulátor-gyártója, valamint IT-egységek és mobiltelefonok piacvezetõ gyártója is egyben.

  • Sofõr nélküli autók az utakon

    Nem kellene vezetniük az embereknek – állítja Eric Schmidt, a Google vezére. Felezni lehetne a közlekedési balesetek évi 1,2 millió áldozatát, ha a gépek vennék át az irányítást. Valóban szeretnénk megtudni, hogy igaza van-e?

  • 230 forinthoz közel a benzin!

    Hét közepétõl a benzin 9, míg a gázolaj 12 forinttal lesz olcsóbb - értesült piaci forrásból a holtankoljak.hu portál. A kõolajszármazékok ára múlt héten óriásit esett, hiszen a benzin 19, míg a gázolaj ára 12%-kal mérséklõdött.

  • 2009-ben naponta 1500 új autót helyeznek forgalomba

    Egy friss statisztikai adat szerint Kína fõvárosában 2009-ben naponta 1500 új autót helyeznek forgalomba. Ez a szám még annak ellenére is meghökkentõ, hogy a világváros nem kevesebb, mint 17 millió lakost számlál, ami hazánk teljes lakosságának közel kétszerese.

    A rengeteg autó azért is jelent problémát, mert már az olimpia idején is gond volt a város légszennyezettségével, ráadásul az utak képtelenek felemészteni az óriási forgalmat.

  • Hidrogénnel hajtott SX4-et tesztel a Suzuki

    Esztergom - A nyolc vezetõ ipari hatalom július 7-9-én Japánban, Hokkaido szigetén tartott csúcstalálkozója alkalmából a Suzuki bemutatta az Esztergomban is gyártott SX4 üzemanyagcellás modelljét, amelyet hidrogén és elektromos áram hajt - közölte a Magyar Suzuki Zrt..

  • A Magyar Suzuki 1,5 millió autót gyártott már

    A Magyar Suzuki ma jubileumot ünnepel: a gyár fennállásának 17. évében sikerült elérnie a 1,5 millió legyártott gépjármû-darabszámot. E nagyszerû teljesítmény az elmúlt évek befektetéssorozatának, a technológiai fejlesztéseknek - mint például a hegesztõüzem szinte teljes automatizálása -, valamint a hatezer Magyar Suzuki-alkalmazottnak köszönhetõ.

  • A Lotus elégedett a kigördüléssel

    A Lotus kedden vitte pályára 2010-es Formula-1-es autóját, amelyet a brigád tesztpilótája, Fairuz Fauzy vezethetett. Mivel a csapat csak szeptemberben kapta meg az indulási jogot, rövid idõn belül kellett megépíteniük a versenygépüket, így sikernek tekinthetõ, hogy elkészült az új éra elsõ konstrukciója.

    A silverstone-i kigördülésrõl a csapat vezetõje, Tony Fernandes a Twitteren számolt be. "Az autó pályára gördült, és néhány könnycsepp is az arcunkra."

  • Csökkenek a bírságok a KRESZ módosításnak köszönhetõen

    Elégedettek lehetnek az autósok a kormány legutóbbi, KRESZ-t érintõ döntéseivel, sokak által feleslegesnek tartott szabályozások kerültek ki a jogszabályból, ezen túlmenõen harmonizálták az szabálysértési rendelkezéseket, így csökkentek a bírságok.

  • A tehergépkocsikat gyártó Tatra, újabb 600 alkalmazottját bocsátja el!

    Az elbocsátások a nemzetközi pénzügyi válságra hivatkozva nyáron kezdõdtek

    Egyre nagyobb gondokkal küszködik a cseh jármûipar: a tehergépkocsikat gyártó Tatra Koprivnice bejelentette, hogy január végétõl márciusig újabb 600 alkalmazottját bocsátja el.

    Az elbocsátások a nemzetközi pénzügyi válságra hivatkozva nyáron kezdõdtek. Korábban a Tatra vezetése azt közölte, hogy tavaszig összesen 820 személyt bocsátanak el. Most azonban ezt a számot 1400-re emelték. Korábban a Tatra 4400 embernek adott munkát, most ez 3000-re csökken.

  • Egymilliónál is több autót adott el az Audi

    Igen sikeres évet zárt 2008-ban az Audi, hiszen az égy évvel korábbi eladásokhoz képest 4,1 százalékkal több autót sikerült értékesíteniük, így 1 003 400 autóval átlépték a bûvös egymilliós határt.

    Decemberben a legtöbb autógyár jelentõs visszaeséseket volt kénytelen elkönyvelni, míg az ingolstadtiak 17,4 százalékkal több autót adtak el a korábbi év hasonló idõszakához képest.