rss
  • Készüljünk fel a csúszós utakra! - tippek télire

  • Share on Tumblr

    Minden bizonnyal sokakban felmerülhet a kérdés, mit kell tenni, ha például ködben autózunk, szakadó esõben, havazás közepette vagy jeges úton. Íme néhány tipp az autósoknak:

    1. Rendszeresen ellenõrizni kell a gumiabroncsokat
    Az útra kelés elõtt minden esetben ellenõrizzük a gumiabroncsokat. Ügyelni kell arra, hogy a következõ rutinszerû karbantartási mûveletek végrehajtásra kerüljenek: Gondoskodni kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomásáról.

    Az adott gumiabroncsok megfelelõ légnyomását a jármû gyártója határozza meg és annak értéke a jármû ajtajának élén-, az ajtóoszlopon- és a kesztyûtartó ajtaján vagy az üzemanyag tartály ajtaján kerül feltüntetésre. Ezen kívül a felhasználói kézikönyvben is felsorolásra kerül.

    A gumiabroncs oldalrészén felsorolt szám nem az adott gumiabroncsra vonatkozó ajánlott légnyomás -- hanem az adott gumiabroncs maximális légnyomása. A gumiabroncs légnyomását legalább havonta egyszer ellenõrizni kell. Le kell ellenõrizni a gumiabroncsok futófelület mélységét. A megfelelõ futófelület mélység biztosításával megakadályozhatók a csúszások és az akvaplaning (vízen csúszás).


    2. Lassítás.
    Esõs idõben, az esõ az úton levõ piszokkal és olajjal összekeveredve olyan csúszós felületet képez, ahol nagyon könnyen elõfordulhat a kifarolás. A kifarolás, megcsúszás elkerülésének legjobb módja az, ha lelassítunk. A kisebb sebesség esetén a gumiabroncs futófelületének nagyobb része képes kontaktusba lépni az útfelülettel, így jobb tapadás érhetõ el.


    3. Milyen módon védhetõk ki a csúszás következményei?
    A megcsúszások, kifarolások a legóvatosabb vezetõknél is elõfordulhatnak. Ha a gépkocsi megcsúszik, akkor ügyelni kell arra, hogy ne tapossunk a fékre. Ha a gépkocsi rendelkezik blokkolásgátló fékrendszerrel (ABS), akkor ne pumpáljuk a fékeket. Ehelyett határozott és egyenletes nyomást adjunk a fékekre és a gépkocsit a csúszás irányába kormányozzuk.

    4. Tartsunk megfelelõ követési távolságot!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdjük meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e. A nedves utakon hozzávetõlegesen háromszor annyi idõt vesz igénybe a fékezés, mint a száraz utakon. Mivel a fékezéshez nagyobb távolságra van szükség, így fontos, hogy ne menjünk túl közel az elõttünk haladóhoz. Két személygépkocsi hosszúságnál valamivel nagyobb követési távolságot tartsunk.

    5. Az elõttünk haladó jármû nyomában (nyomvonalában) menjünk!
    Kerüljük el a fékek használatát. Amikor csak lehetséges, a lassítást úgy hajtsuk végre, hogy a lábunkat levesszük a gázpedálról. A fényszórót még kis esõben is be kell kapcsolni. Nem csak azért, hogy mi lássuk az utat, hanem azért is, hogy a többi vezetõ is láthasson bennünket. Ha a gépkocsi rendelkezik nappali futófényekkel, akkor azokat is be kell kapcsolni annak érdekében, hogy a mögöttünk haladó jármûvek is jobban láthassanak bennünket.

    6. Készüljünk fel az adott utazásra!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdünk meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e.


    7. Milyen módon kerülhetõ el-, illetve kezelhetõ az aquaplaning (a vízen csúszás)?
    Az aquaplaning (vízen csúszás) akkor fordul elõ, amikor a gumiabroncsok elõtti víz gyorsabban "halmozódik fel", mint ahogy a gépkocsi súlya ki tudja nyomni azt az útvonalról. A víznyomás hatására a gépkocsi megemelkedik és a gumiabroncsok, illetve az út közötti vékony vízrétegen csúszik. Ebben a helyzetben elõfordulhat, hogy a gépkocsi teljesen elveszíti kontaktusát az útfelülettel, aminek következtében fennáll a kifarolás vagy kisodródás veszélye az adott sávból vagy akár az úttestrõl is. Az akvaplaning jelenség elkerülése érdekében, biztosítani kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomását, továbbá jó futófelületeket kell fenntartani a gumiabroncsokon és szükség esetén ki kell cserélni azokat, nedves útszakasz esetén le kell lassítani, és tartózkodni kell a pocsolyáktól. Meg kell próbálni az elõttünk haladó gépkocsik nyomában menni. Ha az akvaplaning jelenséggel találjuk szemben magunkat, akkor ne fékezzünk- és ne változtassunk irányt hirtelen. Ennek következtében ugyanis kifarolás, kicsúszás történhet. Óvatosan engedjük fel a lábunkat a gázpedálról egészen addig, amíg a gépkocsi le nem lassul és ismét érezni nem lehet az útfelületet. Ha fékezésre van szükség, akkor azt finoman, kis pumpálási mozdulatokkal végezzük. Ha a gépkocsi rendelkezik ABS-el, akkor normál módon kell fékezni; a gépkocsi számítógépe a szükséges pillanatban egy pumpálási mûveletet utánoz.


    8. Ha az esõ nagyon erõsen kezd esni, akkor meg kell állni!
    A túl erõs esõ túlterhelheti az ablaktörlõ lapátokat, melynek következtében egy szinte összefüggõ vízfüggöny alakul ki a szélvédõ elõtt. Amikor a látási viszonyok olyan korlátozottak, hogy biztonságos távolságból nem láthatók az út szélei vagy a másik jármûvek, akkor itt az ideje, hogy félreálljunk és megvárjuk, amíg csendesedik az esõ. A legjobb megoldás az, ha egy pihenõhelyen vagy más védett területen állunk meg. Ha az útszéle az egyedüli használható hely, akkor a lehetõ legjobban le kell húzódni és várni kell, amíg a vihar továbbhalad. A többi gépkocsivezetõ figyelmeztetése érdekében, be kell kapcsolni a fényszórókat és a vészvillogót.


    9. Az elsõ esõk nagyon csúszóssá teszik az utat!
    Az elsõ esõk következtében minden esetben nagyon nehézzé válik a közlekedés, mivel a száraz úttesten található sár és olaj elegyedik a vízzel és egy még inkább csúszós réteget alkot. Az esõ kezdetét követõ elsõ fél órában a gépkocsivezetõk valószínûleg csökkent kezelõszerv kapacitást tapasztalnak és ebben az idõszakban különösen óvatosan kell vezetniük.

    10. Ködös idõben csökken a láthatóság mértéke!
    Más jármûvek elõzésekor különlegesen óvatosan kell eljárni! Ha lehet kerüljük az elõzést!

    11. Állóvízen történõ áthaladást követõen, ki kell szárítani a fékeket!
    Ha olyan állóvizen hajtunk keresztül, amely kellõen mély ahhoz, hogy a fékpofák nedvesek legyenek, akkor a fékeket - kiszáradásuk biztosítása érdekében - csak finoman használjuk.

    12. Kimerült állapotban ne vezessünk!
    Legalább két óránként vagy száz kilóméterenként meg kell állni pihenni.

    Jó utat!


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • A Smart bõvíti modellpalettáját!

    Bár a Mercedes tulajdonában álló márka korábban már próbálkozott négyszemélyes modell bemutatásával, amely végül csúfos bukásnak bizonyult, a konszern elnöke most megerõsítette, a közeljövõben ismét bõvítik a márka modellpalettáját.

    A tulajdonos Daimler újra nekiveselkedik, hogy nyereséges leányvállalatot faragjon a Smartból.

    A miniautók gyártására alapított márkát már többször fenyegette a megszûnés réme, nem mellékesen a ForFour bukásának köszönhetõen. A felszámolást akkor csak úgy tudták elkerülni, hogy az önálló Smart GmbH-t megszüntették, az irányítást pedig a konszern keretein belülre szervezték át.

  • General Motors beindította legújabb fejlesztõközpontját

    Múlt hét pénteken Rick Wagoner elnök-vezérigazgató és Tom Stephens, hajtásláncokért felelõs elnökhelyettes jelenlétében a General Motors beindította legújabb, Michigan állambeli Pontiacban található fejlesztõközpontját.

  • INA márkájú benzinkutat nyit a Mol

    INA márkájú benzinkutat nyit a Mol. Az M7-es autópálya 193. kilométerszelvényénél épülõ két kút várhatóan 2009 januárjában nyílik meg. A magyar cég ezzel a gesztussal szeretné megerõsíteni a horvát vállalattal fennálló stratégiai partnerségét.

    A Mol 2003 óta mûködik együtt az INA-val, Horvátország legnagyobb olaj- és energiaipari cégével. Az elmúlt öt év stratégiai partnerségi viszonya kölcsönös elõnyöket hozott az INA és a Mol számára a közös kutatásokon át az akvizíciókig.

  • A Nissan GT-R javított a körrekordján

    A Nissan GT-R tavaly beállított 7 perc 29 másodperces saját nürburgringi körrekordjával kapcsolatban meglehetõsen sok vita folyt, hiszen a Porsche dolgozói nem akarták elhinni a japán modell idejét és erõteljesen cáfolták az idõ valósságát.

    A Nissan azonban a kritikákra fittyet hányva újabb tesztelést rendezett a közel 21 kilométeres aszfaltcsíkon, ahol a frissített GT-R újabb házon belüli rekordot állított fel.

  • Közel 6 milliárd dollár a Ford vesztesége

    A detroiti márkák közül jelenleg a Ford áll a legbiztosabb lábakon annak ellenére, hogy a 2008-as év utolsó negyedévében 5,9 milliárd dolláros veszteséget könyvelhetett el.

    A hatalmas veszteség ellenére a Ford továbbra sem tervezi, hogy a General Motorshoz és a Chryslerhez hasonlóan állami mentõövért folyamodjon, ugyanis a cég saját pénzügyi tartalékaival képes finanszírozni legújabb fejlesztéseit. A Ford szerint az aktuális pénzügyi terv alapján az autógyár 2011-ben újra nyereséges lehet.

  • Kis fogyasztású változat a Volvo S60-ból

    Újabb takarékos modellel bõvíti kínálatát a Volvo. Az S60 és V60 modellekbe is bekerül az 1,6-os dízelmotor, öt liter alatti fogyasztást produkálva.

  • Japán autók

    A japán gazdaság fejlõdése mindenkit csodálatra késztet. Az 1945-ben háborús vereséget szenvedett nemzet rövid idõ alatt a világ iparának élvonalába küzdötte fel magát.

  • Hátsó szélvédõ-légzsák a hátul ülõk védelmére

    Légzsákból sosem lehet elég - vallja a Toyota, akik a térdlégzsák után újabb szokatlan helyre készülnek lufit pakolni. Ezúttal nem máshová, mint a hátsó szélvédõ belsõ oldalához tesznek ráfutásos baleset esetén felfúvódó légzsákokat.

    Sok kritikus szerint ez egyszerû marketingfogás, hiszen az aktív fejtámla eddig is éppen elég védelmet nyújtott az itt utazóknak, a japánok szerint ugyanakkor fontos biztonsági fejlesztésrõl van szó. A hátsó szélvédõ-légzsák az iQ miniautóban debütál majd.

  • Az Opelt választották Németország legjobb autógyártójává

    Az Opel lett Németország legjobb autógyártója, legalábbis az AutoBild 2008-as minõségi elemzése szerint. A gyártó megbízhatóság, tartós minõség és ügyfél-elégedettség terén is maximális pontszámot kapott a szaklaptól.

    Az AutoBild 2001 óta teszi közzé jelentését, amelyben nem az újautók tesztjeit, hanem azt veszi figyelembe, hogyan teljesít egy-egy modell öt, illetve hét év alatt.

  • Kifelé gurulunk a gödörbõl

    A magyarországi autóértékesítések lassú emelkedésének kezdetére számít a szakma az augusztusi mélypont után.

  • Újra drágul a benzin! Most nyolc forinttal!

    Amennyiben az üzemanyagok ezen az árszinten maradnak, újra eléri a benzinár a 300 forintot
    Oldal nyomtatása Szövegméret növelése Szövegméret csökkentése Oldal továbbküldése

    Nyolc forinttal drágul a benzin és hat forinttal a gázolaj ára csütörtöktõl - értesült piaci forrásokból a holtankoljak.hu. Ez azt jelenti, hogy benzint legolcsóbban 260,9 forintért tankolhatunk.

  • A válság ellenére rekord évet zárt a Rolls Royce!

    Az autóipar általános visszaesése ellenére is igen sikeres évet tudhat maga mögött a Rolls-Royce, ugyanis a BMW tulajdonában álló márkának 2008-ban 1212 eladott autóval 20 százalékos növekedést sikerült elérnie a 2007-es 1010 darabos értékesítéshez képest.

    A brit luxusmárka legnagyobb piaca továbbra is az Egyesült Államok, ám az egyre fontosabb orosz és ázsiai piacokon is érezhetõ növekedést produkált a Rolls-Royce. A britek öt legsikeresebb márkakereskedése Abu Dhabiban, Beverly Hills-ben, Dubai-ban, Londonban és Pekingben található.

  • A taxis támadó 11 és fél év börtönt kapott Németorszában

    Németországban három taxis megtámadását sikerült rábizonyítani arra a férfira, akit kedden emberölési kísérletért és rablásért 11 év 6 hónapos börtönre ítéltek

    Hosszú szabadságvesztésre ítélte a brémai tartományi bíróság kedden azt a 24 éves rablót, aki taxisok kifosztására specializálódott.

    A brutális gengszter egyik áldozata a támadás óta tolókocsiban ül.

  • Októbertõl olcsóbb lesz a benzin

    A múlt szerdai jelentõs csökkentés után október elsejétõl újabb két forinttal kevesebbet kell fizetni a 95-ös oktánszámú benzin literéért. Ez azt jelenti, hogy két hét alatt már tíz forinttal csökkent ezen üzemanyagfajta ára, igaz a gázolajé ezúttal nem mérséklõdik.

  • A BMW csökkentette idei egész évi profit-elõrejelzését

    A luxuskategóriába is beköszöntött a szûk esztendõ. Még nem minden luxusautó-gyártónak van oka panaszra, de a német BMW autógyár pénteken a maga részérõl 507 millió eurós adózott eredményt jelentett a második negyedévrõl, 33 százalékkal kevesebbet a tavalyi második negyedévi 753 milliónál.

    Már az elsõ negyedévben is csökkent a profitja éves összehasonlításban, de akkor még csak 17 százalékkal.

    A cég csökkentette idei egész évi profit-elõrejelzését is.