rss
  • Készüljünk fel a csúszós utakra! - tippek télire

  • Share on Tumblr

    Minden bizonnyal sokakban felmerülhet a kérdés, mit kell tenni, ha például ködben autózunk, szakadó esõben, havazás közepette vagy jeges úton. Íme néhány tipp az autósoknak:

    1. Rendszeresen ellenõrizni kell a gumiabroncsokat
    Az útra kelés elõtt minden esetben ellenõrizzük a gumiabroncsokat. Ügyelni kell arra, hogy a következõ rutinszerû karbantartási mûveletek végrehajtásra kerüljenek: Gondoskodni kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomásáról.

    Az adott gumiabroncsok megfelelõ légnyomását a jármû gyártója határozza meg és annak értéke a jármû ajtajának élén-, az ajtóoszlopon- és a kesztyûtartó ajtaján vagy az üzemanyag tartály ajtaján kerül feltüntetésre. Ezen kívül a felhasználói kézikönyvben is felsorolásra kerül.

    A gumiabroncs oldalrészén felsorolt szám nem az adott gumiabroncsra vonatkozó ajánlott légnyomás -- hanem az adott gumiabroncs maximális légnyomása. A gumiabroncs légnyomását legalább havonta egyszer ellenõrizni kell. Le kell ellenõrizni a gumiabroncsok futófelület mélységét. A megfelelõ futófelület mélység biztosításával megakadályozhatók a csúszások és az akvaplaning (vízen csúszás).


    2. Lassítás.
    Esõs idõben, az esõ az úton levõ piszokkal és olajjal összekeveredve olyan csúszós felületet képez, ahol nagyon könnyen elõfordulhat a kifarolás. A kifarolás, megcsúszás elkerülésének legjobb módja az, ha lelassítunk. A kisebb sebesség esetén a gumiabroncs futófelületének nagyobb része képes kontaktusba lépni az útfelülettel, így jobb tapadás érhetõ el.


    3. Milyen módon védhetõk ki a csúszás következményei?
    A megcsúszások, kifarolások a legóvatosabb vezetõknél is elõfordulhatnak. Ha a gépkocsi megcsúszik, akkor ügyelni kell arra, hogy ne tapossunk a fékre. Ha a gépkocsi rendelkezik blokkolásgátló fékrendszerrel (ABS), akkor ne pumpáljuk a fékeket. Ehelyett határozott és egyenletes nyomást adjunk a fékekre és a gépkocsit a csúszás irányába kormányozzuk.

    4. Tartsunk megfelelõ követési távolságot!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdjük meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e. A nedves utakon hozzávetõlegesen háromszor annyi idõt vesz igénybe a fékezés, mint a száraz utakon. Mivel a fékezéshez nagyobb távolságra van szükség, így fontos, hogy ne menjünk túl közel az elõttünk haladóhoz. Két személygépkocsi hosszúságnál valamivel nagyobb követési távolságot tartsunk.

    5. Az elõttünk haladó jármû nyomában (nyomvonalában) menjünk!
    Kerüljük el a fékek használatát. Amikor csak lehetséges, a lassítást úgy hajtsuk végre, hogy a lábunkat levesszük a gázpedálról. A fényszórót még kis esõben is be kell kapcsolni. Nem csak azért, hogy mi lássuk az utat, hanem azért is, hogy a többi vezetõ is láthasson bennünket. Ha a gépkocsi rendelkezik nappali futófényekkel, akkor azokat is be kell kapcsolni annak érdekében, hogy a mögöttünk haladó jármûvek is jobban láthassanak bennünket.

    6. Készüljünk fel az adott utazásra!
    A nedves idõben történõ vezetés során az összes fontosabb kezelõszervet - azaz, a kormányt, a kuplungot, a féket és a gázpedált is - óvatosan kell kezelni, és jobban oda kell figyelni a hibákra és szükséghelyzetekre. Amikor az adott vezetést esõs idõben kezdünk meg, akkor a cipõnk nedves lesz és könnyen lecsúszhat a pedálokról. A motor indítását megelõzõen, a gépkocsi gumi lábtörlõjén vagy szõnyegborításán le kell dörzsölni a cipõk talpát. Az összes autósnak rendszeresen ellenõriznie kell, hogy a fényszórók-, a hátsó lámpák-, a féklámpák- és az indexlámpák megfelelõ módon mûködnek -e.


    7. Milyen módon kerülhetõ el-, illetve kezelhetõ az aquaplaning (a vízen csúszás)?
    Az aquaplaning (vízen csúszás) akkor fordul elõ, amikor a gumiabroncsok elõtti víz gyorsabban "halmozódik fel", mint ahogy a gépkocsi súlya ki tudja nyomni azt az útvonalról. A víznyomás hatására a gépkocsi megemelkedik és a gumiabroncsok, illetve az út közötti vékony vízrétegen csúszik. Ebben a helyzetben elõfordulhat, hogy a gépkocsi teljesen elveszíti kontaktusát az útfelülettel, aminek következtében fennáll a kifarolás vagy kisodródás veszélye az adott sávból vagy akár az úttestrõl is. Az akvaplaning jelenség elkerülése érdekében, biztosítani kell a gumiabroncsok megfelelõ abroncsnyomását, továbbá jó futófelületeket kell fenntartani a gumiabroncsokon és szükség esetén ki kell cserélni azokat, nedves útszakasz esetén le kell lassítani, és tartózkodni kell a pocsolyáktól. Meg kell próbálni az elõttünk haladó gépkocsik nyomában menni. Ha az akvaplaning jelenséggel találjuk szemben magunkat, akkor ne fékezzünk- és ne változtassunk irányt hirtelen. Ennek következtében ugyanis kifarolás, kicsúszás történhet. Óvatosan engedjük fel a lábunkat a gázpedálról egészen addig, amíg a gépkocsi le nem lassul és ismét érezni nem lehet az útfelületet. Ha fékezésre van szükség, akkor azt finoman, kis pumpálási mozdulatokkal végezzük. Ha a gépkocsi rendelkezik ABS-el, akkor normál módon kell fékezni; a gépkocsi számítógépe a szükséges pillanatban egy pumpálási mûveletet utánoz.


    8. Ha az esõ nagyon erõsen kezd esni, akkor meg kell állni!
    A túl erõs esõ túlterhelheti az ablaktörlõ lapátokat, melynek következtében egy szinte összefüggõ vízfüggöny alakul ki a szélvédõ elõtt. Amikor a látási viszonyok olyan korlátozottak, hogy biztonságos távolságból nem láthatók az út szélei vagy a másik jármûvek, akkor itt az ideje, hogy félreálljunk és megvárjuk, amíg csendesedik az esõ. A legjobb megoldás az, ha egy pihenõhelyen vagy más védett területen állunk meg. Ha az útszéle az egyedüli használható hely, akkor a lehetõ legjobban le kell húzódni és várni kell, amíg a vihar továbbhalad. A többi gépkocsivezetõ figyelmeztetése érdekében, be kell kapcsolni a fényszórókat és a vészvillogót.


    9. Az elsõ esõk nagyon csúszóssá teszik az utat!
    Az elsõ esõk következtében minden esetben nagyon nehézzé válik a közlekedés, mivel a száraz úttesten található sár és olaj elegyedik a vízzel és egy még inkább csúszós réteget alkot. Az esõ kezdetét követõ elsõ fél órában a gépkocsivezetõk valószínûleg csökkent kezelõszerv kapacitást tapasztalnak és ebben az idõszakban különösen óvatosan kell vezetniük.

    10. Ködös idõben csökken a láthatóság mértéke!
    Más jármûvek elõzésekor különlegesen óvatosan kell eljárni! Ha lehet kerüljük az elõzést!

    11. Állóvízen történõ áthaladást követõen, ki kell szárítani a fékeket!
    Ha olyan állóvizen hajtunk keresztül, amely kellõen mély ahhoz, hogy a fékpofák nedvesek legyenek, akkor a fékeket - kiszáradásuk biztosítása érdekében - csak finoman használjuk.

    12. Kimerült állapotban ne vezessünk!
    Legalább két óránként vagy száz kilóméterenként meg kell állni pihenni.

    Jó utat!


    Share on Tumblr
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Padlón az amerikai autóipar

    Egyelõre még nem látszik az alagút vége az amerikai autóiparban: az eladások csökkennek, csupán szeptemberben 27 százalékkal kevesebb autót értékesítettek, mint egy évvel korábban.

    A General Motorsnak lassan elfogy a pénze, a Cerberus befektetési alap ki akar szállni a Chryslerbõl, a Ford mintegy 20 százaléknyi részesedést tervez eladni a japán Mazdából, amelyben a jelenlegi tulajdonhányada 33,4 százalék, vázolta Bécsben kedden újságíróknak az amerikai jármûgyártók gondjait az autóipari kutatásokkal foglalkozó CAR intézet vezetõje.

  • Elõkerült 18 lopott autó!

    Több mint 140 ezer autót ellenõriztek polgárõrök, rendõrök és civilek a pünkösdi hétvégén tartott autóvadászaton. Elõkerült több lopott autó, amelyek hazatérhetnek a jogos tulajdonosokhoz.

    Évente több autóvadászatot szervez a Zsaru-CAR Alapítvány és a Generali a Biztonságért Alapítvány. Közülük a legjelentõsebb a pünkösdi autókeresés. A vadászat során az egységek a BRFK segítségével kutatnak bûnügyi szempontból releváns jármûvek után.

  • Jogosítvány-botránytól hangos Berlin

    Több ezer berlini autózik úgy a városban, hogy nem jogszerûen szerzett vezetõi engedély van a zsebében vagy a táskájában. Õk oktatók és vizsgabiztosok megvesztegetésével jutottak jogosítványhoz.

  • Gyakran elalszunk a volánnál

    Feltûnõen gyakori a nappali aluszékonyság a kamiont vagy autóbuszt vezetõ sofõrök között, és ez mindenki biztonságát veszélyezteti - derült ki egy svéd vizsgálatból, amelynek eredményeit az alvás orvosi vonatkozásaival foglalkozó nemzetközi kongresszus résztvevõi vitatták meg Göteborgban.

  • Új autómúzeum Moszkvában

    Moszkva - Autómúzeum nyílt vasárnap Moszkvában, s 1. számú kiállítási tárgya Vlagyimir Putyin volt elnök - jelenleg miniszterelnök - Volgája, amelyen az Egyesült Államok elnöke és számos más neves politikus is utazott.

  • Az Opelt választották Németország legjobb autógyártójává

    Az Opel lett Németország legjobb autógyártója, legalábbis az AutoBild 2008-as minõségi elemzése szerint. A gyártó megbízhatóság, tartós minõség és ügyfél-elégedettség terén is maximális pontszámot kapott a szaklaptól.

    Az AutoBild 2001 óta teszi közzé jelentését, amelyben nem az újautók tesztjeit, hanem azt veszi figyelembe, hogyan teljesít egy-egy modell öt, illetve hét év alatt.

  • 20 ezer fõt épít le a Nissan!

    A japán autógyártó határozott lépésekre szánta el magát az után, hogy nyilvánosságra hozta a március 31-én véget érõ üzleti év várható eredményét, amely szerint a márka a Renault-val való együttmûködés 1999-es megkezdése óta elõször veszteséges.

    E szerint a 2008-as üzleti esztendõt a Nissan 2,58 milliárd dollár hiánnyal zárja majd, emiatt pedig azonnali hatállyal elbocsát 20 000 dolgozót világszerte, ami összes alkalmazottjának csaknem egytizedét teszi ki.

  • Aston Martin Vantage 4,3 literes motorral és 385 lóerõvel

    A brit sportautógyártó a büszke Aston Martin tulajdonosok örömére egy izomkúrát kínál a 4,3 literes motorral hajtott Vantage-ek számára.

    A 385 lóerõs erõforrás teljesítménye a motorelektronika áthangolásának és a motor magas fordulatszámokon (5500-as percenkénti fõtengelyfordulat felett) történõ jobb levegõellátottságának köszönhetõen 20 lóerõvel növekszik, így már csak 20 lóerõvel lesz gyengébb a vadonatúj, 4,7 literes egységnél.

  • Autóeladások: Európa már gyorsít

    Európában a Golf, a Fiesta, a Punto és a Mégane eladásai az elmúlt hónapban már 50 százalékkal meghaladták a tavaly szeptemberit.

  • Hamilton: Ide nekem Schumachert!

    Lewis Hamilton imádná, ha Michael Schumacher visszatérne a Forma-1-be és a pályán nyomhatná le a hétszeres világbajnok németet. Lewis Hamilton önbizalommal teli pilóta, ezért nyilván fel sem merül benne, hogy esélytelen lenne a hétszeres világbajnok Michael Schumacherrel szemben. A brit bármikor szívesen összemérné erejét a némettel, egy esetleges összecsapásról a Guardian címû brit napilapnak beszélt.

  • A GM felszámolja a Saabot

    A General Motors felszámolja a svéd Saab autógyárat, miután a holland Spyker sportkocsi gyártó vállalattal kudarcba fulladtak a tárgyalások. A GM szerint a tárgyalások folyamán nem sikerült megoldást találni a felmerült vitás kérdésekre. A GM a felszámolást követõen jót áll a Saab gépkocsikra adott garanciáért.

  • Friss Ford Mustang Los Angelesben

    Igazi csemegét is kapnak a Los Angeles-i Autószalon látogatói, a kiállításon lesz elõször látható a 2011-es modellévû Ford Mustang. Várhatóan jövõ márciusban kezdõdnek a kiszállítások, a rendeléseket pedig januártól lehet leadni.

  • Dakar Rally 2008: idén is versenyben a Szalay-Bunkoczi páros

    2008. január 5-én Lisszabonból útjára indul a 30. Dakar Rally, minden idõk legnehezebb tereprali versenye. Szemben a 2007-es Dakar 510 versenyzõjével, idén hatvannal többen neveztek a Dakarra. Az 570 induló közül 245 motoros, 205 autós, 100 kamionos és 20 quados egység jelezte részvételét. A 9273 km hosszú táv összesen 5736 km speciális szakaszt tartogat a versenyzõknek, ami 1500 km-rel hosszabb a 2007-es, és 1000 km-rel a 2006-os Dakarnál. Ez az eddigieknél is nagyobb kalandot ígér, legalábbis a szervezõk mindent megtesznek ennek érdekében.

  • Lamborghini hatodáért!

    Az újautó-eladások jelentõs visszaesésével egyre több kereskedõ kényszerül nagy árengedményekre, amelyek néha olyan méreteket öltenek, hogy az egyes autókat már veszteséggel adják el.

    Az Egyesült Államokban azonban olyan akciót vezetett be Viken Keuylian, amely már az FBI figyelmét is felkeltette. Az eladósodott kereskedõ ugyanis egy 400 000 dolláros Lamborghini Murcielago LP640-et mindössze 60 430 dollárért adott el, ami kevesebb mint hatoda az eredeti árnak.

  • A Toyota Yaris hibrid változatát Franciaországban készítik!

    Nyugodt szívvel jelenthetjük ki, hogy a Toyota a hibridhajtású autók úttörõje, ráadásul a japánok újabb és újabb alternatív hajtáslánccal ellátott modellek bemutatását tervezi.

    A Prius sikereire építve már bejelentették, hogy jövõre érkezik az Auris Hybrid, míg 2011-ben a Yaris benzines-elektromos változata debütál, amely a Hybrid Synergy Drive egy olcsóbb változatát használja majd.