2024.04.26. - Ervin

Budapestrõl rajtolhat a Dakar 2010-ben

Budapestrõl rajtolhat a Dakar 2010-ben
2010-ben állítólag a Hõsök terérõl fog elrajtolni az autósport egyik legnézettebb versenye, a Dakar-rali. A Népszabadság értesülései szerint errõl már decemberben aláírt egy szerzõdést a magyar kormányt képviselõ Ujhelyi István államtitkár. A világszerte kiemelkedõ nézettséggel bíró rendezvény kapcsán már korábban felmerült, hogy a rajtjogot, pontosabban a verseny rajtjának szervezését Budapest is vállalhatná - ezzel egyszersmind a fõvárost, valamint az ország nevezetességeit reklámozva.
Ujhelyi István, az önkormányzati és területfejlesztési minisztérium államtitkára a Népszabadság megkeresésére megerõsítette, hogy több mint egy éve folynak az elõkészületek és a tárgyalások a Dakar licenctulajdonosával. "Az elõkészítõ munkában nagy segítségünkre volt a Dakart ismerõ Szalay Balázs és Palik László. Miután a kormány - egy a verseny hasznát igazoló tanulmány megismerése után - garanciát vállalt a több mint ötszázmillió forintos licencdíjra, december hatodikán aláírhattuk az elõszerzõdést Párizsban. Ezt követõen már csak a technikai részletek vannak hátra a megállapodás véglegesítéséhez" - nyilatkozta a Népszabadságanak Ujhelyi.

Egy - a Népszabadság birtokába jutott - a Dakar rajtjogának megszerzésérõl szóló tanulmány kimutatása szerint elõnyös lehet Magyarország számára a befektetés. A versenyt indító város neve a célállomással együtt megjelenik a verseny adott évi nevében és a Dakar logóján. A rajt helyszínének nemcsak az elnevezés szempontjából van kiemelt jelentõsége az útvonal által érintett városok között, hanem a rajtot (a Dakar terminológiájában "Grand Départ") megelõzõ több elõkészítõ nap kiemelt médiafigyelme miatt is, amelyeken a versenyzõk is kötelezõen részt vesznek. A technikai elõkészítõ napokat Budapesten, a Syma Csarnokban tartanák.

Az elõzetes tanulmány szerint "kedvezõ rendezési forgatókönyv" esetén a bevételek meghaladhatják az egymilliárd forintot, míg kedvezõtlen szcenárió esetén is legalább 780 millió forint bevétellel lehet számolni. A kiadások 300-400 millió forint körül mozoghatnak majd, ehhez azonban hozzá kell még adni a "Grand Départ" licencdíját, ami (2,2 millió euró) 552 millió forint. A tanulmány megjegyzi: a legkedvezõtlenebb forgatókönyv esetében a magyar államnak kell 226 millióval kipótolnia a költségvetést. Úgy tudjuk azonban, hogy a kormányzatban ezzel a lehetõséggel nem különösebben számolnak - az általános álláspont az, hogy a legrosszabb esetben is nullszaldóval zárhat a program, ami a nemzetközi médiafigyelem miatt nyereségesnek lesz mondható - áll a Népszabadság összeállításában.

Idén január ötödikén, azaz szombaton rajtol el a mezõny Lisszabonból az afrikai Dakar felé. Az 570 induló jármû több mint 9000 kilométert fog megtenni, de ebbõl "csak" 5736 kilométer lesz mért szakasz.