2024.04.26. - Ervin

Megjött az új Fiat Punto Evo – Evolúciós elmélet

Megjött az új Fiat Punto Evo – Evolúciós elmélet
Elõször azt hittem valami ördögi sportgépet takar az EVO jelzõ, mint mondjuk a Lancia Delta esetén. Kijózanítottak, ez a Grande Punto ráncfelvarrása, de miután a Grande is kínálatban marad, így kellett valami megkülönböztetõ név, így született az Evo.

Magyarországon szépen magához tért a Fiat. A zuhanó eladásokat produkáló piacon 26 százalékkal növelte a márka a részesedését, ami ugyan nem jelenti azt, hogy az összeladásaik nem csökkentek, ellenben kevésbé, mint másoknak.
A piaci rész növekedése azt is jelzi, hogy a Fiat jó üzleti stratégiát folytat. És a márka húzóereje a Grande Punto és a Bravo.



Azonban eljött az ideje a húzómodell frissítésének, ami mindig kockázatos feladat. A Fiatnak vannak rossz tapasztalatai, hiszen amikor a Punto megkapta a nagy krómmaszkot a szintén méretes téglalap alakú fényszórókkal, bizony komolyan lecsökkentek az eladások. Most a Fiat duplán bebiztosította magát. Egyrészt a Grande Punto utód, a Punto Evo nem forgatja fel fenekestül a Punto-világot, másrészt a Grande is kínálatban marad. Így tutira nem veszthetnek vevõt, csak nyerhetnek, hiszen akinek nem volt vonzó a Grande, annak ott a felfésült Evo, aki pedig idegenkedik az utóbbitól, még mindig veheti az elõbbit.



Mert miben is más az Evo. Más ugye a kinézet. Az orr kapott egy krómbajuszt, amellyel az 500-as sikeres retro-formavilágát idézik, a száj lejjebb csúszott, de hogy ne legyen Peugeot-s, egy mûanyag elemmel keresztezték. Hátul meg más lett a lámpák rajzolata – tehát átlagos frissítés. Érkeztek új karosszéria huncutságok, új felnik, új matricák, hatféle tükördekor, jó játék felnõtteknek. Átütõbb a belsõ módosulása. A gyári tájékoztató szerint a Bravo jobban kidolgozott utastere felé ment el az Evo. Ez így van, gondosabban tervezettek a formák, jobb minõségûek az anyagok. És persze új a felszereltség, nagyon hatnak a sportosságra, és bevetnek sok elektronikus holmit, szolgáltatást. Technikailag is továbbfejlõdött az autó, megjelentek az új szabályozott nyitású szívószelepekkel ellátott MultiAir benzinmotorok (1,4 literes 105 lóerõ, turbó 135 lóerõ, és marad a hagyományosan, vezértengellyel közvetlenül vezérelt szívószelepû 1,4 literes is 77 lóerõ teljesítménnyel, amely azonos az Euro4-es motor teljesítményével) és a továbbfejlesztett dízelek.

Egyik legfontosabb jellemzõjük, az újabb motoroknak, hogy már teljesítik az Euro5-öt. Az ilyen dízelekbõl az alap 1,3 literes marad 75 lóerõs, a növelt teljesítményû Euro4-ként marad 90 lóerõs, Euro5-ként 95 lóerõs, az 1,6 literes dízel 120 lóerõs. Valamint elérhetõ lesz a start-stop szolgáltatás is, azaz ha megállok, leáll a motor is, tehát kevesebbet fogyaszt és pufog ki a jármû. Mármint, ha MultiAir motorja, illetve Euro5-ös egynégyese van, mert ezekhez lesz kérhetõ a rendszer (illetve az Euro5 dízelekhez).



Azonban ilyen motorokat még nem próbálhattunk ki, a MultiAir beninest azért nem, mert a gyártása a napokban indult. Az Euro5 dízelt meg azért nem, mert a szigorúbb emissziós normát csak koromszûrõvel teljesítik a dízelek, emiatt viszont az áruk úgy negyedmillióval több, mint az Euro4-es, azonos, illetve hasonló teljesítményû dízeleknek. Így amíg lehet (tehát 2011 január 1-ig), a magyar importõr hozza az Euro4-es motorokat – egy sajtóbemutató kedvéért meg nem hoznak be 1-2 Euro5-ös darabot.



Így a próbakör olyan Mátyás királyosra sikerült. A külsõ ugye nem oszt-nem-szoroz a használati értéket, az autó úti viselkedését tekintve. A belsõ ellenben valóban jó hangulatú, fõképp, ha a Sportline változatban ülünk (másik felszereltség olyan Volkswagenesen Comfortline). Jó kis autó, elég nagy hellyel belül, a próbált dízelnél túl kemény, pattogós rugózással. De mindezzel együtt kezes jármû, szépen terelgethetõ. Belül alig hallani a dízelséget, jó lett az Evo hangszigetelése. A motor szépen húz, de ezt a motort már próbálhattuk a Grande puntóban is, mert mint említettük, nem volt új motoros a tesztautók között. Így a tesztre fogott újdonságok köre csekély. Tudunk ellenben árakat. A 65 lóerõs, 1,2 literes, 3 ajtós Evo alapfelszereltséggel (Active) ára 3 250 000 Ft, ami csak egy virtuális ár. Ugyanis már akcióval nyit a bevezetõkampány, így az ár 2 578 000 Ft, ez már jobban hangzik. Ha még igénybe vesszük a roncsautó prémiumot, akkor ez a kocsi 2 390 000 Ft-ért vihetõ el. A próbált ötajtós, 75 lovas Sportline dízel ára 4 150 000 Ft, akciósan 3 565 000 Ft. Versenyképes.