rss
adó 1 százalék, adóbevallás adószám, 1ado, alapítvány, egyesület, adó1százalék
  • Januári KRESZ-módosítások – kerékpárosok és motorosok

  • Share on Tumblr Nyomtatóbarát vagy PDF verzió

    A kormány 2009. november végén fogadta el a KRESZ módosítását. 2010. január elsejével több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai.

    A módosítás alapvetõ célja a védtelen közlekedõk, gyalogosok és kerékpárosok védelme. A közlekedési minisztérium háromrészes sorozatban tekinti át a fontosabb változásokat. A második közlemény a kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érintõ újdonságokat összegzi.

    A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. A kerékpárosoknak a továbbiakban nem kötelezõ a lassú jármûvekhez (kézi kocsikhoz, szénásszekerekhez) hasonlóan közvetlenül az útpadka mellett haladniuk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az úttest közepén kerekezhetnének, az általános jobbra tartási kötelezettség változatlanul érvényes rájuk is. A fõútvonalak és lakott területen kívüli útszakaszok esetében pedig ezt az elvárást a módosítás külön pontban nyomatékosítja, erõsíti meg.

    Enyhülnek az egyirányú utcák ellenkezõ irányú használatának feltételei. A kerékpárosok eddig is behajthattak az egyirányú utcákba ellenkezõ irányból két feltétel egyidejû fennállása esetén. Ehhez a lehetõséget kiegészítõ táblával kellett jelezni, és az utcában kerékpársávnak is kellett lennie. A módosítás utóbbit enyhíti annyiban, hogy kijelölt kerékpársáv hiányában is közlekedhet így a kerékpáros az úttest jobb széléhez húzódva. Az egyirányú utcákban két gépkocsi nem fér ugyan el egymás mellett, de egy gépkocsi és egy kerékpár igen. A változtatással megoldható, hogy a kerékpárosok kerékpársáv hiányában se kényszerüljenek indokolatlan kerülõkre. Az olyan keresztezõdések elõtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából - az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedõ - kerékpáros hajthat ki, a közútkezelõ köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztetõ jelzõtáblát is kihelyezni.

    A kerékpárosok a továbbiakban az álló jármûvek mellett elõre sorolhatnak. A forgalmi okokból, pl. a piros lámpánál álló jármûvek mellett jobbról haladhatnak elõre. Ez akkor lehetséges, ha elegendõ hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelzõ jármûveket. Így elkerülhetõ, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak. A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok nem csupán az egyéb jármûvek mellett, hanem akár közöttük is elõre gurulhatnak.

    Megengedõbb sávhasználat a motorkerékpárosoknak. A módosítás minden forgalmi sáv használatát lehetõvé teszi a motorkerékpárok számára a három vagy több sávos utakon. Eddig ezekre a balra bekanyarodás esetét kivéve csak személygépkocsik hajthattak rá. A módosítás a kétkerekû motorkerékpárok és kétkerekû segédmotoros kerékpárok számára megengedi az autóbuszsáv használatát. Ezek a jármûvek a jelentõs sebességkülönbség miatt nem lassítják a buszközlekedést.

    A módosítás bevezeti a kerékpáros nyom és nyitott kerékpársáv fogalmait. A meghatározott burkolati jellel jelölt kerékpáros nyom a kerékpárosok részére az úttesten történõ haladásra ajánlott útfelület. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. A nyitott kerékpársáv az úttesten útburkolati jellel kijelölt kerékpár és az egymás mellett történõ elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében más jármû egyirányú közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.


    Share on Tumblr Nyomtatóbarát vagy PDF verzió
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Takarékoskodik a Volvo

    20 millió eurós befektetéssel modernizálta teljes méretû szélcsatornáját a Volvo. A svédek ezt most elsõsorban a minél alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás, illetve széndioxid-kibocsátás szolgálatába állították, közleményük szerint pedig ennek vívmányai már a Párizsban bemutatott C30 DRIVe modellben tetten érhetõek.

  • Téligumi nem csak hóban

    7 fok alatt érdemes felkeresni egy gumist, és feltenni a téli gumikat, hiszen könnyen akár halálos is lehet ennek hiánya. Nem érdemes kockáztatni, sokkal veszélyesebb a hideg tél beköszöntével nyári gumikkal autókázni. Hogy miért is? Klikk!

  • A Ford alkohol-befecskendezéses motort fejleszt

    Bobcat néven emlegetik az új technológiát, amely az alkoholt nem hajtóanyagként, csak hatásfok-javító adalékként hasznosítaná a benzinmotorokban.

    Az új motorokban az etilalkohol erõteljes hûtõhatását hasznosítják. Az égéstérbe egy kevés alkoholt juttatnak be a benzin mellett, amely párolgása közben lehûti annyira a keveréket, hogy megakadályozza a sûrítési fázisban a kopogásos égés kialakulását.

  • Egy tankolással két és fél ezer kilométer

    Egyetlen tartály üzemanyagból "futotta" 2450 kilométerre egy brit személyautónak, ami új üzemanyag-hatékonysági világcsúcs.

  • Az EuroNCAP szigorítja a törésteszteket! - ESP nélkül nem lehet öt csillagot szerezni!

    Átalakítja 1997-ben bevezetett törésteszt rendszerét az EuroNCAP. A független szervezet reményei szerint az új szisztéma segítségével átfogóbb képet nyújthatnak majd a leendõ autóvásárlók részére.

    A jelenlegi három, felnõttek védelme, gyerekek védelme és a gyalogosok védelme kategóriát kibõvítik, ahol majd az autó vezetõt segítõ rendszereit veszik górcsõ alá.

  • Fehéroroszország elsõ Ferrarija

    Minszk - Fehéroroszország elsõ Ferrariját jegyezték be a napokban: a 2008-as gyártmányú luxusautó ára 173 ezer dollár, azaz csaknem 26 millió forint.

    Az országban egyébként nincs túl sok luxuskategóriájú gépkocsi - a fehérorosz közlekedési rendõrség adatai szerint mindössze két 2003-as gyártmányú Maybach limuzin, valamint négy Bentley található. Utóbbiak közül az egyik kilencéves, de akad egy 2005-ös, valamint két 2007-es gyártmányú modell is - olvasható a Lenta cím orosz nyelvû hírportálon.

  • Már nem csak a rendõrök traffipaxoznak

    Rossz világ jön a gyorshajtókra, már nem csak a rendõrség vadászik a gyorshajtókra. A XVIII kerületben már a városõrök is beélesítették kameráikat.

    A Városõrség honlapja egyelõre még fejlesztés alatt áll, de bezzeg traffipaxozni már tudnak! Érdekes közleményt találtunk a fõváros honlapján. A szöveg arról szól, hogy Budapest XVIII. kerülete Városõrséget hozott létre. Mint írják, a kerület azért alkalmazza a városõröket, mert a folyamatos létszámhiánnyal küszködõ kerületi rendõrkapitányság nem tudott eleget tenni a lakosság nagyobb rendõri jelenlétre vonatkozó elvárásának.

  • Nem lesz több sporolós Ford!

    A Fiesta, a Focus és a Mondeo takarékosságra hangolt változatai után a Ford nem készít több ilyen változatot.

    A gyártó szóvivõje közölte, a Ka, a Kuga, valamint az S-Max nem kap Econetic változatot, mert azokra nem lenne elég kereslet.

  • Az AMG 175 szalon megnyitását tervezi

    Egyre szigorodó környezetvédelmi szabályok ide, mélyülõ gazdasági válság oda; a Mercedes gyári tuningmûhelyének számító AMG 175 szalon megnyitását tervezi 2009-ben.

    A csúcsmodellek fejlesztését végzõ cég vezetõje elmondta, hogy jelenleg 15 ország szerepel a terveik között, és elsõsorban az olyan hatalmas piacokra koncentrálnak, mint az Egyesült Államok, Japán, Németország és Kína.

  • A Jaguar kétüléses fejlesztése elkezdõdött!

    A brit márka tulajdonosa, Ratan Tata The Economic Times-nak adott interjújában elmondta, mérnökeik megkezdték egy új, kétüléses Jaguar fejlesztését.

    Az indiai üzletember úgy gondolkodik, hogy egy ilyen modellel inkább elõremenekülnek, minthogy a jelenlegi palettával várják ki a válság végét. Az autóról egyelõre mindössze annyit tudni, hogy kétüléses lesz, mozgatásáról pedig legalább kétféle motor gondoskodik majd.

  • Combosabb dízelmotorok a Renault-tól

    Új négyhengeres dCi motort fejlesztett ki a Renault a jól ismert kétliteres M9R kódra hallgató blokk alapján, amellyel a 2,5-ös és 3 literes négyhengereseket váltják ki. 1 és 2,7 liter közötti fogyasztás-csökkentést várnak az új motortól.

  • Angliában is kapható lesz a Dacia!

    Szinte elképzelni sem tudtuk volna tíz évvel ezelõtt, hogy a brit szigeteken egy román autóval közlekedhetnénk.

    Azonban amióta a Renault felkarolta a Daciát és egy alacsony költségû (úgynevezet low cost) márkát csinált a cégbõl, azóta a Dacia név kezd elfogadottá válni és egyre jobban terjed Európában. Így lassan elérnek a szigetországba is.

  • Moszkvában debütál az Audi A7

    Közeledik az Audi A7 premierje, legalábbis errõl cikkeznek a brit lapok. A Mercedes CLS riválisának szánt modell állítólag jövõ augusztusban mutatkozik be, vagyis nem a hagyományos nagy autószalonok valamelyikén, hiszen azokból nyáron egyet sem tartanak.

  • A legdrágább autók randsora

    Az autóvásárlók elsõsorban a minõségre fektetik a hangsúlyt, és másodsorban a márkára. Ha azonban az egyes modelleket összehasonlítjuk, a kisautók értékállóbbaknak bizonyulnak a használtautó-piacon, mint a nagyobb kategóriák. Ez a legszembetûnõbb eredménye az ADAC német autóklub legfrissebb, az autók értékállóságát kutató felmérésében. A legnagyobb európai autópiacról számos felmérés születik. Mi ezúttal a német autóklub 2009-es AutoMarxX vevõelégedettségi listáiból válogattunk.

  • 10 ezer embert bocsát el idén a GM!

    Az amerikai óriáscég irodai dolgozóinak 14%-át, 10 000 embert bocsát el idén.

    A kisvárosnyi ember közül csupán 3400 amerikai, a többitõl Európában, Ázsiában és a többi kontinensen szabadulnak meg attól függõen, hogy ott mennyire csökkentek az eladások.