rss
adó 1 százalék, adóbevallás adószám, 1ado, alapítvány, egyesület, adó1százalék
  • Januári KRESZ-módosítások – kerékpárosok és motorosok

  • Share on Tumblr Nyomtatóbarát vagy PDF verzió

    A kormány 2009. november végén fogadta el a KRESZ módosítását. 2010. január elsejével több mint 60 ponton változnak a közúti közlekedés szabályai.

    A módosítás alapvetõ célja a védtelen közlekedõk, gyalogosok és kerékpárosok védelme. A közlekedési minisztérium háromrészes sorozatban tekinti át a fontosabb változásokat. A második közlemény a kerékpárosokat és motorkerékpárosokat érintõ újdonságokat összegzi.

    A módosítás feloldja a kerékpárosok szoros jobbra tartási kötelezettségét. A kerékpárosoknak a továbbiakban nem kötelezõ a lassú jármûvekhez (kézi kocsikhoz, szénásszekerekhez) hasonlóan közvetlenül az útpadka mellett haladniuk. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az úttest közepén kerekezhetnének, az általános jobbra tartási kötelezettség változatlanul érvényes rájuk is. A fõútvonalak és lakott területen kívüli útszakaszok esetében pedig ezt az elvárást a módosítás külön pontban nyomatékosítja, erõsíti meg.

    Enyhülnek az egyirányú utcák ellenkezõ irányú használatának feltételei. A kerékpárosok eddig is behajthattak az egyirányú utcákba ellenkezõ irányból két feltétel egyidejû fennállása esetén. Ehhez a lehetõséget kiegészítõ táblával kellett jelezni, és az utcában kerékpársávnak is kellett lennie. A módosítás utóbbit enyhíti annyiban, hogy kijelölt kerékpársáv hiányában is közlekedhet így a kerékpáros az úttest jobb széléhez húzódva. Az egyirányú utcákban két gépkocsi nem fér ugyan el egymás mellett, de egy gépkocsi és egy kerékpár igen. A változtatással megoldható, hogy a kerékpárosok kerékpársáv hiányában se kényszerüljenek indokolatlan kerülõkre. Az olyan keresztezõdések elõtt, ahol a jobbra nyíló egyirányú utcából - az egyirányú utca forgalmával szemben közlekedõ - kerékpáros hajthat ki, a közútkezelõ köteles a kerékpárosok keresztirányú közlekedésére figyelmeztetõ jelzõtáblát is kihelyezni.

    A kerékpárosok a továbbiakban az álló jármûvek mellett elõre sorolhatnak. A forgalmi okokból, pl. a piros lámpánál álló jármûvek mellett jobbról haladhatnak elõre. Ez akkor lehetséges, ha elegendõ hely áll rendelkezésre, és az irányváltoztatásban nem akadályozzák az e szándékukat jelzõ jármûveket. Így elkerülhetõ, hogy a lassabban induló kerékpárok a zöld jelzésre a környezetükben meglóduló gépkocsik közé szoruljanak. A motorkerékpárok és a segédmotoros kerékpárok nem csupán az egyéb jármûvek mellett, hanem akár közöttük is elõre gurulhatnak.

    Megengedõbb sávhasználat a motorkerékpárosoknak. A módosítás minden forgalmi sáv használatát lehetõvé teszi a motorkerékpárok számára a három vagy több sávos utakon. Eddig ezekre a balra bekanyarodás esetét kivéve csak személygépkocsik hajthattak rá. A módosítás a kétkerekû motorkerékpárok és kétkerekû segédmotoros kerékpárok számára megengedi az autóbuszsáv használatát. Ezek a jármûvek a jelentõs sebességkülönbség miatt nem lassítják a buszközlekedést.

    A módosítás bevezeti a kerékpáros nyom és nyitott kerékpársáv fogalmait. A meghatározott burkolati jellel jelölt kerékpáros nyom a kerékpárosok részére az úttesten történõ haladásra ajánlott útfelület. Az így megjelölt úttesten fokozottan számolni kell kerékpárosok közlekedésével. A nyitott kerékpársáv az úttesten útburkolati jellel kijelölt kerékpár és az egymás mellett történõ elhaladáshoz szükséges hely biztosítása érdekében más jármû egyirányú közlekedésére szolgáló különleges forgalmi sáv.


    Share on Tumblr Nyomtatóbarát vagy PDF verzió
  • Hozzászólások

  • Olvasta már?

  • Visszahínak 387 ezer Renaultot is

    A francia Renault autógyártó világszerte 387 ezer Renault Scenic és Kangoo modellt hív vissza a szervokormány problémája miatt.

  • Harminc millió példánynál tart a Volkswagen Golf

    Harminc millió példánynál tart a Volkswagen GolfKevés autógyártó és még kevesebb modell van, amely valaha felér ilyen magaslatokba: a Volkswagen Golf hét generációja 1974 óta számtalan karosszériaformában szólította meg a potenciális vásárlókat, akik közül világszerte naponta kétezren ráztak kezet értékesítőjükkel. A jubileumi példányt, egy TDI BlueMotiont kiállítják a wolfsburgi gyárban, hogy a dolgozók együtt örömködhessenek a sikeren, de további sorsáról nem nyilatkozott a gyár, így nem tudni, ügyfélrendelésre készült, vagy raktárra gyártották, és inkább végleg a gyári múzeumban marad.

  • A Hummert megvették a kínaiak!

    A General Motors csõdvédelmi tervezetében szerepel a Pontiac megszûntetése mellett a Saturn és a Hummer eladása, amelyek közül utóbbi már gazdára is talált a Tengzhong Heavy Industrial nevû kínai cég személyében.

    A Tengzhong elsõsorban kamionok gyártásával foglalkozik, ám a General Motorsnak így sikerült megmentenie több mint 3000 munkahelyet.

  • A Mercedes és BMW együttmûködés a válság átvészelésére?

    Az autóipari válság nyomán felgyorsulhat a két dél-németországi autógyár, a Mercedest is gyártó Daimler és a BMW régóta tervezett együttmûködése. Az ügyletre vonatkozó szerzõdések már aláírásra készek - tudta meg az MTI.

    A két vállalat nyitott bármilyen megoldásra, amely nem árt a két márkának, illetve amit az ügyfelek nem vesznek észre. A BMW és a Daimler között hónapok óta zajlanak a tárgyalások, de konkrét elképzelések nem születtek a mûszaki vezetõk ellenállása miatt.

  • Elektromos autók Izraelben

    Több mint 400 elektromos töltõállomás épült június óta Izraelben, de a tervek szerint összesen mintegy 100 ezret építenének ki 2010-ig bezárólag. Tegnap Izrael hivatalosan is bejelentette szándékát, miszerint drasztikusan csökkenteni szeretné az olajfüggõségét, amit a Renault-Nissan által fejlesztett elektromos autó flottával szeretne végrehajtani.

    A kocsit már fejleszti a francia-japán konszern, és ha a tervek jól alakulnak, 2011-ben ellephetik az izraeli utakat a villanyautók.

  • Alkoholalapú üzemanyagokban rejlõ lehetõségek keres a Lotus

    Új kutatási programot indított a brit sportkocsigyártó a Jaguar, és egy észak-ír egyetem közremûködésével.

    A cél egy olyan belsõ égésû motor kifejlesztése, amellyel teljes mértékben kiaknázhatók az alkoholalapú üzemanyagokban rejlõ lehetõségek.

  • Alig vannak még új KRESZ-táblák

    Az új KRESZ-pontok ellenére az illetékesek egyelõre nem nagyon engedik be a kerékpárosokat az autókkal szemben az egyirányú utcákba, és nem festik fel számukra a lámpáknál az elõretolt felállókat. Az egyik vidéki illetékes szerint az idõjárás miatt nem csinálnak semmit, valamint azért, mert az emberek tudatlanok. A kerékpárosklub szerint valójában a polgármesterek a tájékozatlanok, ezért pár nap múlva - ha kéretlenül is -, de tanácsokat adnak nekik.

  • Néhány nap alatt több ezer jelentkezõ a LaFerrarira

    Immár a gyár által megerõsített tény, amit amúgy is elõre tudtunk: a LaFerrariból tervezett 499 példány kevés lesz a piaci igény kielégítésére. Eddig ezer komolynak tekinthetõ vevõ jelentkezett a gyártónál a nem egészen egy hete forgalmazott autóért.

  • A Pirelli bemutatta az új Winter Sottozero-t

    A mintázat interaktív mintaárkai alkalmazkodnak az õszi és téli hónapokra jellemzõ különbözõ útfelületekhez, ezáltal fokozzák ateljesítményt és a biztonságot száraz és nedves úton, jégen vagy havonegyaránt.

    A Pirelli bemutatta az európai piac számára az új Winter Sottozero második sorozatát (Winter Sottozero Serie II.).

    A legigényesebb vásárlók számára kialakított nagyteljesítményûtéli abroncs szinte "olvassa" az õszi és téli hónapokat jellemzõ útfelületeket.

  • Mazda Souga Los Angelesben

    A jövõ fejlõdését bemutató Mazda tanulmány jelenik meg a 2009-es Los Angelesi Autószalon dizájnversenyén (youthmobile 2030). Elektro-sportkupé, amelyet a vásárlók terveztek.

  • Az alkoholnál is veszélyesebb az sms-ezés vezetés közben

    Az életeddel packázol!

    Sokkal veszélyesebb sms-ezni a volánnál, mint alkohol vagy drog hatása alatt vezetni - mutatta ki egy brit kutatás.

    Az sms-ezõ sofõrök reakcióideje 35 százalékkal romlott, míg az alkoholt fogyasztóké 12 százalékkal esett vissza. A kannabisz hatása alatt volánhoz ülõ kísérleti alanyok 21 százalékkal lassabban reagáltak, mint akik tiszta fejjel vezettek és nem írtak vagy olvastak közben üzenetet.

  • Tervezik az új Ferrarit

    A Ferrari vezetõsége nagyon komoly döntést hozott mikor a márka jövõbeli arculatát kellett megtervezni.

    A szigorodó környezetvédelmi elõírásoknak is megmegfeleljenek a tervek, ezért a súlycsökkentést és a központi befecskendezéses motorok fejlesztését helyezik elõtérbe, persze úgy, hogy az ne menjen a sportautók teljesítményének rovására.


  • Nem lesz a Ford Fiestából RS változat!

    A korábbi hírekkel ellentétben mégsem kap kistestvért a Ford Focus RS. A Team RS vezetõje a brit evo Magazine-ban elmondta, hogy az amerikai márka azelõtt döntött a nemleges válasz mellett, mielõtt elkezdõdött volna az autó fejlesztése.

    Az indokok között szerepelt, hogy túl drága lenne, kevés idõ lett volna a fejlesztésekre és nem hozott volna nyereséget. A Ford ugyan hivatalosan még nem erõsítette meg a híreket, azonban nem valószínû, hogy a Fiesta RS valaha is elkészül.

  • Zabálja a gázolajat az egyterû Renault

    A Renault Mégane Grandtour az új Mégane család ötödik modellje, ám sokak szerint a legszemrevalóbb. Családi használatra tökéletes, kényelmes, a motorja bivalyerõs, igaz, városban sokat fogyaszt.

  • Euro milliókat költ a Toyota Európára

    Ismét bizonyságot tett a Toyota arról, mennyire fontos neki az európai piac. A japánok belgiumi kutatóközpontjára ugyanis 80 millió eurót, azaz 19,3 milliárd forintot költenek a közeljövõben annak érdekében, hogy még inkább a kontinensen élõk számára tudják hangolni autóikat.

    A tetemes összegben többek között benne van egy 1,3 kilométeres tesztpálya, amin gyakorlatilag az összes, Európában elõforduló útviszonyt tudják szimulálni, továbbá egy újabb, 12 ezer négyzetméteres mûhely is épül. A munkálatok várhatóan jövõre fejezõdnek be.