2024.05.14. - Bonifác

A MABISZ bírálja a karambolos autók kötelezõ mûszaki vizsgáját

Sérti az autósok érdekeit és jelentõsen meghosszabbíthatja a kárrendezését, hogy áprilistól a biztosítóknak a kárfelvétel során közlekedésbiztonsági szempontból alkalmatlannak minõsített jármûveket - az üzembentartó költségére - mûszaki vizsgára kell küldeniük, ezért a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) határozottan tiltakozik ellene - mondta Trunkó Barnabás a MABISZ fõtitkára.
A parlament decemberben módosította, az akkor még hatályba sem lépett kgfb törvényt. Az áprilistól hatályos kiegészítés szerint ha a biztosító úgy ítéli meg, hogy a karambolos gépjármû közlekedésbiztonsági szempontból alkalmatlan, a kárfelvételi eljárás befejezésétõl számított 8 munkanapon belül értesítenie kell a közlekedési hatóságot.

A biztosító a kár helyreállításához szükséges teljes költséget csak akkor térítheti meg a károsultnak, ha a közlekedési hatóság a gépjármû mûszaki vizsgálata eredményeként arról tájékoztatja a biztosítót, hogy a gépjármû a közúti forgalomban való részvételre közlekedésbiztonsági szempontból alkalmas, vagy pedig ideiglenesen kivonta a forgalomból azt. Az elõírást nem kell alkalmazni akkor, ha a kárt szenvedett gépjármû telephely szerinti országa nem Magyarország.

A biztosítók és az Autóklub akkor hiába lobbiztak a szabály ellen. Trunkó Barnabás szerint a rendelkezés értelmezhetetlen és értelmetlen is. Súlyosan sérti az autósok érdekeit, valamint a kártérítési jog általános szabályait, ezen kívül megnehezíti és jelentõsen meghosszabbítja a biztosítók kárrendezését is.

A fõtitkár szerint egy könnyen javítható sérülés esetén is lehet a jármû - a kárfelvételkor - alkalmatlan a közlekedésre. A törvény ráadásul a biztosítókra bízta azt a hatósági feladatot, hogy az ilyen jármûveket hatósági mûszaki vizsgálatra küldjék.

A MABISZ adatai szerint évente mintegy 170–180 ezer kgfb-s káresettel lehet számolni. A fõtitkár elmondta azt is, hogy ilyen rendelkezés egyetlen európai országban sincs, nem véletlen, hogy – megelõzve az EU tiltakozását – a magyar törvény szerint ez a hátrányos szabályozás a külföldi autókra nem vonatkozik .

A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter januári rendelete szerint a mûszaki vizsga és a zöld kártya "integrálódott".

A múlt év végéig a mûszaki vizsga személykocsira 7.700, könnyû teherkocsira 8.500, míg teherautóra 11.800 forint volt. Az új integrált díjak ebben a sorrendben: 16.290, 17.090, illetve 24.950 forint. Ha a kocsi új, vagy 30 napnál nem régebbi a zöld kártyája, akkor csak a mûszaki vizsga díja: 10.490, 11.290, illetve 14.590 forint.