2024.04.26. - Ervin

Egy liter üzemanyag - ezer kilométer!

Kecskemét - Bármennyire hihetetlenül hangzik, alig egy liter üzemanyagból ezer(!) kilométeres táv megtételét tûzte ki célul a Kecskeméti Fõiskola 12 fõs csapata Megameter névre hallgató gépcsodájával a világhírû Shell Eco-marathon jármû-takarékossági versenyen Németországban.
Kemény fába vágták a fejszéjüket a Kecskeméti Fõiskola Gépipari és Automatizálási Mûszaki Fõiskolai Karának legtehetségesebb hallgatói, akik a futurisztikus modelleket felvonultató prototípus kategóriában próbálnak szerencsét. A GAMF névre hallgató gárda egyrészt most debütál a versenyen, másrészt a semmibõl kell mûködõképes és hatékony jármûvet alkotnia. A diákokat azonban aligha kell félteni, az utóbbi években többször megbirkóztak hasonló kihívásokkal. A delmagyar.hu-nak a csapat vezetõje, az intézmény végzõs hallgatója, Mécs Miklós nyilatkozott a különleges kihívásról a fõiskolán, ahol az autó fejlesztése jelenleg is lázas ütemben folyik.

- Honnan jött az ötlet, hogy részt vegyenek a Shell Eco-marathonon?

- Az elmúlt két évben indultunk a Pneumobil országos versenyen, ahol a cél egy sûrített levegõvel hajtott jármû tervezése és megépítése volt. 2008-ban gyorsasági kategóriában elsõ helyezést értünk el, valamint átvehettük a legnagyobb sebességet elért jármû díját. Tavaly a gyorsulási és a gyorsasági kategóriában egy elsõ, illetve egy második hely volt a mérlegünk, míg egy másik erõpróbán, az Elektromobil 2009-en mûszaki kivitelezésben ezüst-, a körversenyen pedig bronzérmet szereztünk. A pneu- és elektromobilok építését is támogató dr. Bagány Mihály fõiskolai docens régen dédelgetett álma volt, hogy a fõiskola részt vegyen a nemzetközi Shell Eco-marathonon, így a sikereken felbuzdulva úgy döntöttünk, hogy kipróbáljuk magunkat 2010-ben.

- Miben más ez a verseny az eddigiekhez képest?

- A legnagyobb különbség az, hogy itt a cél nem a gyorsaság, hanem a takarékosság. További fontos szempont, hogy eddig egy már meglévõ „motor" köré építettünk jármûvet, itt azonban a semmibõl kell mûködõképes gépet alkotnunk szabadon, de megfelelve a 40-50 oldalas szabályzat elõírásainak.

- Tapasztalatok híján hogyan láttak munkához?

- Még szeptemberben kezdtünk el dolgozni a projekten, mondanom sem kell, hogy óriási hátrányból indultunk. Újoncként az interneten keresgélve, a korábbi évek versenyvideóit végignézve, a legjobbak technikáját saját ötleteinkkel kombinálva alakítottuk ki saját koncepciónkat. Így öntött formát a mi elképzeléseink szerint leghatékonyabb megoldás, a cseppalakot formáló, háromkerekû masina.

Mi az a Shell Eco-marathon?

Három kontinensen immár 25. alkalommal megrendezett globális viadal, Európában 24 ország 221 csapatának 3000 diákja méri össze erejét és tudását a németországi Lausitzben május 4-7. között. A cél olyan közlekedési eszköz elõállítása, amely a lehetõ legnagyobb távolságot teszi meg a legkisebb mennyiségû üzemanyaggal.

- Május 4-én kezdõdik a verseny, most március közepét írunk. Mi készült el eddig, hol áll most a fejlesztés?

- A karosszéria gyakorlatilag kész van, amelyet nagyban annak köszönhetünk, hogy az egyik fõiskolás csapattag, Kutasi Zoltán szabadidejében repülõgépmodelleket épít, így tudta, hogyan kell bánni a jármûvet alkotó, pehelykönnyû szénszál erõsítésû kompozittal. A polikarbonát ablakok éppen most érkeztek meg, hamarosan ezeket is felszereljük. Jelenleg a motorral akadnak gondjaink. Két megoldás közül választunk majd, az egyik egy átalakított gyári, a másik viszont egy teljesen saját tervezésû, fejlesztésû és gyártású szerkezet, amely Dugár Zsolt, Sebõk Gergely és Szabó Ádám hallgatók, és az õket segítõ tanárok munkája. A gyári nagyjából egy, a mi példányunk pedig körülbelül fél lóerõ leadására lesz képes, egyszerû egyhengeres benzines, injektoros egység. Hogy melyiket használjuk, az saját motorunk sikerességén múlik majd, nyilván a beszerelésig a teszteléseket nem tudjuk elkezdeni, de a tervek szerint erre egy-két héten belül sor kerül.

- Nézegetve a számokat és a tavalyi eredményeket, felmerül az emberben a kérdés, ha egy átlagos autónak 12-15 kilométerre elég egy liter üzemanyag, akkor hogyan „juthatott el" a Shell Eco-marathon rekordját tartó jármû 3836 km-re?

- Többek között tudni kell, hogy az egész masina nagyjából egy bicikli tömegével ér fel, úgy 20 kilogrammot nyom, így egy parányi, benzint alig fogyasztó motor elegendõ a meghajtásához. Ehhez adódik, hogy akadályok, így forgalom, piros lámpák nélküli zárt pályán folyik a verseny, és megvan a jól bevált trükk arra, hogyan kell minimalizálni a fogyasztást. A szabályok szerint 30 km/órás átlagsebességet kell elérni, ezt a csapatok úgy oldják meg, hogy felgyorsítanak körülbelül 40 km/órára, majd a motor leállításával gurulni hagyják a gépet, míg az le nem lassul nagyjából 20 km/órára, amikor a hajtómû beindításával elölrõl kezdik a folyamatot. Természetesen a tömegnek, a csepp alakú formának, illetve a kis homlokkeresztmetszetnek is hatalmas a szerepe a takarékosságban. A sofõr súlyát teljes felszereléssel minimum 50 kg-ban határozták meg, amelyet nem érdemes nagyon túllépni, ezért is vezeti majd egy elsõs gépész lány, Bertalan Éva a Megametert.

- Több csapat a 2009-es kiírásban több ezer kilométeres eredményt ért el. Ha jól sejtem, ezt az Európányi távolságot nem kell teljes hosszában teljesíteni.

- Természetesen nem. Ne gondolja senki, hogy napokon át több ezer kilométert vezetnek az egyébként szûkös jármûben a sofõrök. Egy egészen pontosan 25,485 km-s távon háromszor próbálkozhatnak a csapatok, majd az itt elért legjobb eredménybõl egyszerû aránypárral számolják ki a végsõ adatokat.

- Mi a csapat célkitûzése elsõ Eco-marathonján?

- Egyelõre a tapasztalatszerzés, de szeretnénk megdönteni a 282 km-es magyar csúcsot, valamint nagy álmunk a számításaink szerint elérhetõ 1000 km-es eredmény teljesítése.

Bemutatkozik a GAMF csapata

A 12 csapattag: Bertalan Éva, Dugár Zsolt, Kutasi Zoltán, Mécs Miklós, Nyúl Ferenc, Sebõk Gergely, Sipos Péter, Sipos Tamás, Szabó Ádám, Szobek János, Tóth Gergely, Vadász Éva.