A program kidolgozói a jármûvek energiafogyasztását benzin-egyenértékre (liter/100 kilométer) átszámolva adják meg, az emissziót pedig gramm/kilométerben. A számítások alapjául minden kategóriában egy-egy tipikus kompakt autót vettek, mintegy 95 lóerõs teljesítménnyel és a legkorszerûbb motorral, illetve akkumulátorral.
Az Európai Unió államaira jellemzõ áram-elõállítási index azt mutatja, hogy a hálózatba táplált áram 56 százaléka fosszilis energiahordozók - szén és szénhidrogének - elégetésébõl, mintegy 18 százaléka megújuló forrásokból származik, a fennmaradó hányadot pedig atomerõmûvek állítják elõ. Ebbõl kiindulva kiderül, hogy egy korszerû lítium-ion teleppel ellátott villanyautó szén-dioxid-kibocsátása kibocsátása 87 gramm megtett kilométerenként. Ez ugyan jóval alatta marad a hasonló kategóriába tartozó dízel- vagy benzinmotoros autók emissziójának (156, illetve 162 gramm), ám azt mutatja, hogy szemfényvesztés "emissziómentes villanyautókról" beszélni - írta a Die Welt.
A tézisbõl csupán annyi igaz, hogy az elektromos autók menet közben nem pöfékelnek szén-dioxidot a légkörbe. Ám ez csak a fél igazság. Környezetvédelmi szakemberek már régóta sürgetik, hogy a villanymotorral meghajtott gépjármûvek emissziójának kiszámításakor az "energiaforrástól az autó kerekéig terjedõ út" elvet alkalmazzák; ezt veszi tekintetbe az Optiresource program is. Ez az út pedig hosszú és veszteséges: az erõmûvek, a távvezetékek, a töltõberendezések és az akkumulátorok ugyanis csak egy részét képesek hasznosítani az eredeti energiamennyiségnek, a többi pedig elvész, és szén-dioxidként kerül a Föld légkörébe.
A német-svájci programot kommentálva a Greenpeace környezetvédõ szervezet ismételten rámutatott: csak az az elektromobil nevezhetõ környezetbarátnak, amely kizárólag megújuló energiaforrásokból nyeri az áramot.